УКРАЇНСЬКИЙ ФОЛЬК-РОК КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XХІ СТОЛІТТЯ: МУЗИЧНІ ЕТНОПРОЕКТИ СКРЯБІНА Й ТАРАСА ЧУБАЯ

Автор(и)

  • Андрій Орестович Фурдичко Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.35.2016.158254

Ключові слова:

український фольк-рок, етнопроект, електронна музика, рок, Скрябін, Тарас Чубай, весільні пісні, колискова, пісні партизан

Анотація

Метою дослідження є розгляд становлення рокової (фольк-рокової) культури в Україні; визначення місця А. Кузьменка, Т. Чубая у процесі реконструкції прадавніх українських пісенних текстів і мелодій; аналіз текстів пісень; характеристика альтернативного відтворення музичного матеріалу (проекти «Еутерпа», «Наше Різдво», «Наші партизани»). Методологія дослідження полягає: у поєднанні мистецько-текстологічного аналізу українських етнічних пісень у роковому виконанні (на метафоричному, образному й тематичному рівнях) з методом реконструкції фольклорного матеріалу; використанні історичного методу, що передбачає діахронічний огляд рок-музики та її піджанрів. Наукова новизна полягає в розширеному комплексному аналізі трьох зазначених етномузичних проектів і альтернативних фольк-течій в українському музичному просторі, які вперше розглядаються в науковому аспекті. Висновки. За радянських часів музика була під жорстким контролем і використовувалася як інструмент ідеологічного впливу на населення; репертуар українських народних музичних виконавців і ансамблів був обмеженим. Після проголошення незалежності відбулося оновлення інтересу до української народної пісні. У результаті аналізу трьох етнопроектів, створених Скрябіним, Тарасом Чубаєм і групою вокалістів, можна стверджувати, що зібраний та аранжований у роковому стилі фольклорний музичний матеріал демонструє органічний синтез українського прадавнього мелосу й сучасної електронної музики. Тема фольк-року та сучасних обробок музичної автентики надзвичайно цікава, абсолютно нова й відкрита для міждисциплінарних наукових досліджень.

Біографія автора

Андрій Орестович Фурдичко, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат культурології

Посилання

Baranovska, M.S. (2013). Variety and vocal music in Ukraine at the end of the 20th – the beginning of the 21st century: tendencies of development. Visnyk KNUKiM. Seriia «Mystetstvoznavstvo» [Bulletin of KNUKiM. Series «Art History»], issue 28, рр. 5–12.

Bilodid, I. Eds. (1970). Academic Dictionary of the Ukrainian language. in 11 vol. Vol. 1 Kyiv: Institute of Linguistics.

Breslavets, H.M. (2011). Cultural specificity of art reconstruction of folk lyrics in the context of general trends in music folklore at the turn of the 21st century. Mystetstvo u mizhdystsyplinarnykh doslidzhenniakh [Art in Interdisciplinary Studies], no. 2, pp. 81–87.

Encyclopedia of Ukrainian Studies (1976). Partisan songs, Vol. 8. Paris, New York, p. 307.

Isaeva, I.O. (2007). Variety singing. Express course of development of vocal abilities. Moscow : AST: Astrel.

Khai, M. (2007). Musical-instrumental culture of Ukrainians (folklore tradition). Drohobych: Kolo.

Lytvynenko, S. and Kuzmenko, O. (2001). A Lullaby of my Muse, [online] Аvailable at: [Аccessed 15 March 2017].

Minaev, A.V. (2006). Youth Movement in the late ‘60s of the 20th century in Western Europe and the USA: Retrospective analysis. PhD. Yu. Fed’kovych Chernivtsi National University.

Mozhovyi, M.P. (2007). Formation and development trends of Ukrainian variety song. Abstract of the PhD. Kyiv National University of Culture and Arts.

Okarynskyi, V. (2009). Essay on the History of Western (Galician) Rock music (1960s – the beginning of 1980s). Ukraina-Yevropa-Svit [Ukraine-Europe-World], pp. 250–264.

Peretiatko, Yu. (2005). History of Lviv rock and roll. Antolohiya publikatsiy u hazeti «Post-Postup» (1991–1994) [Anthology of publications in the newspaper Post-Postup (1991–1994)], pp. 418– 421.

Progressive music (2001). Our Partisans, [online] Аvailable at: [Аccessed 19 March 2001].

Riman, G. (2008). Musical dictionary. Moscow : Direkt Media Pablishing.

Rock Portal (2008). Modernity of rock music. Аvailable at: [Аccessed 19 March 2008].

Tormakhova, V.M. (2014). Features of the interaction of rock music and folklore (on the example of the works of the “Hadiukiny Brothers”). Mystetstvoznavchi zapysky [Art criticism notes], 26, pp. 56–63.

Tormakhova, V.M. (2007). Ukrainian pop music and folklore, interpenetration and synthesis. Abstract of the PhD. National Music Academy of Ukraine named after P. Tchaikovsky.

Troickij, A. (1990). Rock music in the USSR: the experience of the popular encyclopedia, vol. 1. Moscow: Kniga.

Vasylieva, L.L. (2004). Rock music as a factor of culture development in the second half of the twentieth century. Abstract of the PhD. Odessa State Academy.

Yevtushenko, O. (2004). Ukrainian rock anthology. Legends of the chimeric land. Kyiv : Avtohraf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-12-01

Як цитувати

Фурдичко, А. О. (2016). УКРАЇНСЬКИЙ ФОЛЬК-РОК КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XХІ СТОЛІТТЯ: МУЗИЧНІ ЕТНОПРОЕКТИ СКРЯБІНА Й ТАРАСА ЧУБАЯ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (35), 147–161. https://doi.org/10.31866/2410-1176.35.2016.158254

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО