КОНЦЕПЦІЇ СЦЕНІЧНИХ ПОСТАНОВОК У СУЧАСНОМУ СВІТОВОМУ ОПЕРНОМУ ТЕАТРІ

Автор(и)

  • Лада Анатоліївна Шиленко Київський національний університеткультури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0069-6880

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172692

Ключові слова:

концепція, сценографічне рішення, режисерський прийом, сучасний оперний театр

Анотація

Мета статті – розглянути новітні постановочні тенденції у втіленні оперних творів провідними театрами світу, зокрема в таких аспектах, як роль постановочних прийомів і технологій, світлових і технічних можливостей, чинники сприйняття новітніх інтерпретацій глядачем у контексті музичного, драматургічного та сценографічного рішень на прикладі постановок світових оперних театрів 2012–2019 рр. Методологія дослідження полягає в комплексному застосуванні компаративного, аналітичного, джерелознавчого та логічного методів для з’ясування ролі новітніх тенденцій у сучасному оперному театрі, їхнього впливу на оригінальний задум композитора та органічність використання. Наукова новизна. Охарактеризовано впровадження новітніх прийомів і технологій у класичні музично-театральні постановки провідних театрів світу. Уперше світові новітні оперні постановки 2012–2019 рр. розглянуто в розрізі найновіших сучасних технічних, сценографічних та режисерських прийомів, що застосовуються під час реалізації опер класичного репертуару, а також порушено питання доцільності їхнього використання та впливу на публіку. Висновки. Винахідливі ходи та рішення режисерів-постановників та сценографів у європейському театрі подекуди надають виставам зовсім інших підтекстів і розкривають нові палітри драматургії. Сучасні технології, такі як будь-якого роду візуальні проекції, анімації, плунжерні системи театральних сцен та різноманітні платформи, піднімають оперне мистецтво на новий рівень. Проте новітні постановочні тенденції, котрі не завжди доцільні з погляду візуального, драматургічного та музичного прочитання, можуть призвести до провалу вистави, що не виправдовує занадто сміливої інтерпретації твору.

Біографія автора

Лада Анатоліївна Шиленко, Київський національний університеткультури і мистецтв

Пошукувач

Посилання

Apthorp, S.A. (2017). A storm of boos for La Boheme at the Paris Opera. Available at: <https://www.ft.com/content/96f740fc-d8e0-11e7-9504-59efdb70e12f> [Accessed: 21 April 2018].

Сherkashyna-Hubarenko, M. (2008). Yevropeiskyi opernyi teatr novoho tysiacholittia: Shliakhy onovlennia [European opera houses: the ways of renovation], Chasopys Natsionalnoi Muzychnoi Akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, іssue 1(1), pp. 118–125.

Frenkel, M.A. (1980). Sovremennaya stsenografiya [Contemporary set design]. Kyiv: Mystetstvo.

Gorecki, M. (2017). Live Factory.Warhol by Lypa. Kraków: MOCAK

Hall, G. (2016). CoFsì fan Tutte review – impressive ensemble cast focus on the wider questions. Available at: <https://www.theguardian.com/music/2016/sep/23/cosi-fan-tutte-review-royal-opera-house-mozart-london-jan-philipp-glogersemyon-bychkov> [Accessed: 16 August 2017].

Honcharenko, D. (2014). Praktyky vykorystannia video u performans-arti [Practices of using video in performance art]. Suchasne mystetstvo, іssue 10, pp. 58–61.

Karlin, D. (2016). Well sung but charmless. Available at: <https://bachtrack.com/review-cosi-fan-tutte-bychkov-glogerroyal-opera-september-2016> [Accessed: 11 January 2018].

Kurbas, L. (2001). Filosofiia teatru [Philosophy of theatre]. Kyiv: Osnovy.

Lypkivska, H. (2018). Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni. Sovremennaia stsenohrafyia. [Multimedia on the modern theatre scene]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, іssue 1, pp.103–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-759x.1.2018.144964.

Mellace, R. (2016). La fanciulla del West at La Scala. Available at: <https://www.opera-online.com/en/columns/rmellace/la-fanciulla-del-west-at-la-scala> [Accessed: 10 November 2018].

Mudge, S.J. (2018). La Boheme. Available at: <https://www.operanews.com/Opera_News_Magazine/2018/3/Reviews/PARIS__La_Boh%C3%A8me.html> [Accessed: 17 February 2018].

Salazar, D. (2017). Review: Così fan tutte . Available at: <http://operawire.com/metropolitan-opera-2017-18-review-cosifan-tutte-kelli-ohara-christopher-maltman-lead-wonderful-cast-in-fantastical-production> [Accessed: 21 May 2018].

Sovhyra, T. (2018). Vykorystannia tekhnichnykh mozhlyvostei vizualnoho mystetstva v stsenichnomu prostori [Using technical opportunities of visual arts in stage space]. Bulletin of KNUKiM: Series in Arts, іssue 38, pp. 60–70. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141743.

Sutherland, J. (2017). Vienna State Opera 2017-18 Review – Samson et Dalila: Despite Solid Turns From Roberto Alagna and Elina Garanca, Modern Makeover of Classic Bible Story Goes Up In Flames (Literally). Available at: <http://operawire.com/vienna-state-opera-2017-18-review-samson-et-dalila-despite-solid-turns-from-roberto-alagan-elinagaranca-modern-makeover-of-classic-bible-story-goes-up-in-flames-literally> [Accessed: 17 February 2018].

Swed, M. Review: Brilliant transformation of ‘The Magic Flute. Available at: <http://articles.latimes.com/2013/nov/25/entertainment/la-et-cm-la-opera-flute-review-20131125> [Accessed: 9 May 2018].

Tollali, A. Into the abyss: a harrowing Wozzeck in Oslo. Available at: <https://bachtrack.com/en_GB/review-wozzeckloy-iversen-grigorian-koenigs-norwegian-national-opera-oslo-november-2017> [Accessed: 3 March 2018].

Valencia, M. Review: Così fan tutte. Available at: <https://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/review-cosfan-tutte-royal-opera-house_41853.html> [Accessed: 21 December 2017].

Wells, K. (2016). A busted straight: La Scala’s La fanciulla del West. Available at: <https://bachtrack.com/reviewfanciulla-del-west-chailly-carsen-la-scala-milan-may-2016> [Accessed: 11 January 2018].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Як цитувати

Шиленко, Л. А. (2019). КОНЦЕПЦІЇ СЦЕНІЧНИХ ПОСТАНОВОК У СУЧАСНОМУ СВІТОВОМУ ОПЕРНОМУ ТЕАТРІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (40), 128–134. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172692

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО