МЕТАФОРА ЯК ХУДОЖНІЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОБРАЗНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ ПЛАКАТІ 1990-Х – 2010-Х РР. (НА ПРИКЛАДІ ПЛАКАТІВ VI МІЖНАРОДНОЇ ТРІЄНАЛЕ «4-Й БЛОК»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172705

Ключові слова:

український плакат, метафора, засоби проектно-художньої виразності, постмодернізм

Анотація

Мета статті – розглянути український плакат крізь призму формування характерної образності за допомогою метафори як художнього засобу виразності; проаналізувати наукові джерела про становлення українського плаката; виявити засоби виразності та художню специфіку українського плаката 1990-х – 2010-х рр. Методологія дослідження полягає в комплексному підході до реалізації мети роботи, у використанні методів аналізу, синтезу, порівняльно-історичного, описового, стилістичного методів для осмислення особливостей еволюції українського плаката 1990-х – 2010-х рр. та розгляду метафори як художнього засобу формування його образності. Наукова новизна. У статті вперше розглянуто метафору як важливий художній засіб формування образності в українському екологічному плакаті доби постмодернізму; доведено, що в постмодерністському плакаті метафора є універсальним інструментом, який виконує важливі проектно-художні завдання з формування художньої образності; встановлено, що поєднання самостійних і несумісних у реальності форм та надання цим формам нових значень є типовим прийомом для постмодерністського плаката. Висновки. У 1990-х рр. український плакат втрачає «радянську всеосяжність» і стає мобільним відгуком на конкретну локальну подію, обмежену регіональною територією й тиражем. На характерних прикладах українського екологічного плаката доби постмодернізму встановлено: для плаката 1990-х – 2010-х рр. стає актуальною потреба в утвердженні духовного досвіду нації, що відбувається завдяки використанню метафори, котра набуває ускладненого, багаторівневого й неоднозначного змісту. Творче мислення митців поєднує унікальні рішення візуальних художньо-графічних елементів, оригінальні зіткнення в несподіваних тематичних контекстах знайомих із повсякденного життя об’єктів, використання змішаних дизайнерських прийомів і технік.

Біографія автора

Олена Юріївна Залевська, Хортицька національна академія

Старший викладач

Посилання

Danilenko, V.Ya. (2005). Dizayn Ukrainy u cvitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury [Design of Ukraine in the context of artistic design culture], [monograph]. Kharkiv: Coloryt.

Danilenko, V.Ya. (2012). Dizayn Ukrainy v evropeyskomy vumiri XX st. [Design of Ukraine in the European Context of the XXth century]. Narysy z istorii ukrainskohro dyzainu XX st. Kharkiv: Pheniks, pp. 6–34.

Gladun, O. (2006). Mizhnarodna trienale “4 Blok” v konteksti aktualnohro mystetsva [International Trienale “4 Block” in the context of the current art]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, no. 4, pp. 10– 15.

Gladun, O. (2008). Sotsialnyi-ekolohrichnyi plakat iak phenomen graphichohro dyzainu [Social-Ecological Poster Phenomenon Graphic Design]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, no. 4, pp. 21–27.

Kosiv, V.М. (2003). Natsionalni modeli I hrlobalizatsiia graphichnoho dyzainu druhroi polovyny XX st. [National models and globalization of graphic design of the second half of the XX century]. Abstract of Ph.D. dissertation Kharkiv State Academy of Design and Arts.

Lagutenko, O. (2007). Narysy z istorii ukrainskoi hraphiki XX st. [Essays on the history of Ukrainian graphic arts of the twentieth century]. Kyiv: Grani-T.

Severina, O.M. (2010). Ekollohrichnyi plakat: stanovlennia ta rozvytok (za materialamy Mizhnarodnykh trienale “4 Blok”) [Ecological poster: formation and development (according to the materials of the International Triennial “4th Block”)]. Abstract of Ph.D. dissertation. Kharkiv State Academy of Design and Arts.

Shevchenko, V.Ya. (2004). Kompozytsiia plakata [Posters composition]. Kharkiv: Coloryt.

Sokolyuk, L.D. (2002). Khudozhii obraz u dyzainerskyh risheniah [The artistic image in the design decisions]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, no. 4, pp. 21–24.

Turchak, L.I. (2011). Evoliutsiia obrazotvorchohro mystetsva v nezalezhnii Ukraini [Evolution of Fine Arts in Independent Ukraine]. Abstract of Ph.D. dissertation. Kiev National University of Culture and Arts.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Як цитувати

Залевська, О. Ю. (2019). МЕТАФОРА ЯК ХУДОЖНІЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОБРАЗНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ ПЛАКАТІ 1990-Х – 2010-Х РР. (НА ПРИКЛАДІ ПЛАКАТІВ VI МІЖНАРОДНОЇ ТРІЄНАЛЕ «4-Й БЛОК»). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (40), 204–211. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172705

Номер

Розділ

ДИЗАЙН