ЕВОЛЮЦІЯ СЦЕНІЧНОГО ОБРАЗУ УКРАЇНКИ В ТЕАТРАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ ПОЧАТКУ XX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141738Ключові слова:
українське театральне мистецтво, народництво, модернізм, сценічний образ українкиАнотація
Мета статті – дослідити особливості еволюції сценічного образу українки в театральному мистецтві початку XX ст. Методи дослідження полягають у застосуванні мистецтвознавчого, а також історико-логічного методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє розкрити головні причини, що зумовили динаміку еволюції сценічного образу українки в театральному мистецтві поч. XX ст. Реалізація поставленої мети передбачає вирішення таких завдань: охарактеризувати народний і модерністський напрямки в українській драматургії та театральному мистецтві початку XX ст.; проаналізувати еволюцію сценічного образу українки в контексті взаємодії народницьких і модерністських тенденцій; з’ясувати значення впливу обмеженого українського театрального простору на еволюцію сценічного образу українки. Наукова новизна. З позиції мистецтвознавства здійснено комплексний аналіз еволюції сценічного образу українки в театральному мистецтві на поч. XX ст. Вперше з’ясовано, що в українській драматургії поч. XX ст. чітко прослідковується два головних спрямування: народницьке й модерністське, які засвідчують про своєрідну амбівалентність національного театрального мистецтва означеного періоду. Висновки. Класичний український театр, зіпертий на потужний пласт традиційної культури, дбав про збереження духовних цінностей народу, а також сприяв європеїзації національного театрального мистецтва. На поч. XX ст. на сцені театру корифеїв, поряд із традиційним сценічним образом українки – героїні соціально-побутової драми та комедії, з’явилися героїні модерних п’єс Лесі Українки, В. Винниченка, О. Олеся, в образах яких розкривалися нові грані жіночого характеру. Еволюція сценічного образу українки відображала зміни в житті народу й ролі театру. Функціонування в обмеженому театральному просторі гальмувало природний розвиток українського театрального мистецтва, що позначилося на динаміці еволюції сценічного образу українки. Органічне поєднання в репертуарі класичного українського театру п’єс народницького та модерністського спрямувань дає автору статті підстави для обґрунтування висновку про своєрідну амбівалентність українського театрального мистецтва поч. XX ст. Підтверджено неправомірність протиставлення модерністського й народницького спрямувань у контексті українського театрального мистецтва поч. XX ст.Посилання
Aheieva, V. The beginning of the 20th century: general tendencies of artistic evolution. Istoriia ukrainskoi kultury. U 5 t. T. 5. Kn. 2. [History of Ukrainian Culture], In vols. 5. Vol. 5. Book. 2., pp. 7–62.
Zabuzhko, O. (2007). Notre Dame d’Ukraine: a Ukrainian woman in the conflict of mythologies. Kyiv: Fakt.
Kononenko, Ye. (1999). Singing soul of Ukraine (Marusya Churai, Lesya Ukrainka, Lina Kostenko). Heroi ta znamenytosti v ukrainskii kulturi [Heroes and celebrities in Ukrainian culture],рр. 234–248.
Krasylnykova, O. (2011). Ukrainian Theater: 1900s – 1941. Istoriia ukrainskoi kultury. U 5 t. T. 5. Kn. 2. [History of Ukrainian Culture], In vols.5. vol. 5. Book. 2., pp. 553–596.
Lemeshchenko, A. (2004). Maria Zankovetska - the legend of Ukrainian theater. Ukrainky v istorii [Ukrainian women in history], pp. 259–264.
Miroshnychenko, O. (1998). Theater and public. Narysy ukrainskoi populiarnoi kultury [Essays on Ukrainian popular culture], pp.655–666.
Ukrainka, L. (1966). On art. Kyiv: Mystetstvo.
Franko, I. (1995). Russian Theater. Tvory. U 20 t. T. 16. [Writings], in 20 vols. Vol. 16, pp. 194–208.
Charnetskyi, S. (1994). Theater. Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture], pp.593–620.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Pogutsa Natalia
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.