ТРАДИЦІЙНА СКЛАДОВА СИМВОЛІЗМУ ЛЕСЯ КУРБАСА (НА МАТЕРІАЛІ ГАЇВОК З СЕЛА СТАРИЙ СКАЛАТ ПІДВОЛОЧИСЬКОГО РАЙОНУ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141742Ключові слова:
Лесь Курбас, символізм, рухова пластика, гаївка, обрядАнотація
Мета роботи. Стаття пов’язана з характеристикою традиційних елементів символізму видатного актора та режисера, реформатора українського театру Леся Курбаса, окресленням традиційних підходів в процесі його сценічних театральних відтворень, як основи українського новаторського театру. Методологія дослідження полягає в поєднанні аналітико-синтетичного методу з історико-типологічним методом, що дає змогу дослідити символіку гаївок рідного села Леся Курбаса, яка безпосередньо чи опосередковано відобразилася на творчому мисленні режисера в його постановках вистав, а за допомогою методу семіотичного аналізу довести, що в основі рухової пластики лежить цілковите поєднання умовної жестикуляції з натуралістичними ініціальними жестами. Наукова новизна роботи полягає в тому, що запропонована автором стаття вперше осмислює зв’язок українських гаївок з символікою в творчості Леся Курбаса, доводить те, що традиційні народні етнокультурні чинники живили творчий талант Леся Курбаса, збагачували його етнокультурне розуміння та допомагали створювати неперевершені сценічні образи. Висновки. Доведено, що хореографічні рухи в старо-скалатських гаївках побудовані на фігурах, які переважно базуються на символіці дохристиянських вірувань. Найвиразовішими руховими елементами є манера ходьби колом, змійкою, двома шеренгами, різноманітна жестикуляція. Символіка рухів у гаївках, які здавна побутували в рідному селі Леся Курбаса, стала складовою формування новаторських засад його театру. Синкретичний образ, метафоричність сценічної дії, згусток-символ окремих персонажів стали важливими чинниками в театральних постановках Леся Курбаса.Посилання
Biletskyi, L. (1947). History of Ukrainian Literature. Augsburg: The Administration of the UAOC in Argentina, 1957–1967. Vol. 1: Folk Poetry.
Boboshko, Yu. (1987). Directed by Les Kurbas. Kyiv, Mystetstvo.
Vasylyshyn, O. (2007). Memorial Museum-estate of Les Kurbas: essay-guide. Ternopil: Ukrprint-Zakhid.
Veselovska, H. (2004). Twelve performances by Les Kurbas. Kyiv: DTsTM im. Lesia Kurbasa.
Volytska, I. (1995). Theatrical youth of Les Kurbas: (The problem of forming a creative personality). Lviv: National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Ethnology.
Hrushevskyi, M. (1993). History of Ukrainian Literature. In 6 vol. 9 books. Vol. 1. Kyiv: Lybid.
Kylymnyk, S. (1994). Ukrainian year in folk customs in historical light. Vol. 2. Spring cycle. Kyiv: Oberegy.
Korniienko, N. (2007). Les Kurbas: rehearsing the future. Kyiv: Lybid.
Hnatiuk, V. (1909). Materials for Ukrainian ethnology. Vol. 12. Lviv: Shevchenko Scientific Society.
Medvedyk, P. (1987). Kurbas Spring Evenings (To the 100th anniversary of O. S. Kurbas). Zhovten [October], no. 4, pp. 80–88.
Onatskyi, Ye. (1958). Ukrainian small encyclopedia. In vol. 8. 16 Books Books 2. Buenos Aires: The Administration of the UAOC in Argentina, 1957-1967
Potebnya, A. (1883). Explanation of Little-Russian and related folk songs. Warsaw: Printing house of M. Zemkevich and V. Noskovsky.
Smoliak, O. (2001). The Spring Ceremony of Western Podillya in the Context of Ukrainian Culture. Monograph. Part 2. Ternopil: Aston.
Smoliak, O. (2001). Dance drawings in the haivkas of Western Podillya. Muzyka ta diia v tradytsiinomu folklori: Zbirnyk naukovykh prats [Music and Performance in Traditional Folklore: Collection of Scientific Papers]. pp. 56–68.
Taniuk, L. (2007). Talan and talent of Les Kurbas. Ministry of Culture and Tourism of Ukraine, L. Kurbas State Center of Theatre Arts, National Opera of Ukraine, State Enterprise “Art of Ukraine”. Kyiv.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Олег Степанович Смоляк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.