ВПЛИВ ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКОЇ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА ФОРМУВАННЯ САЛОННИХ ТАНЦІВ В УКРАЇНІ (ХІХ – поч. ХХ СТ.)

Автор(и)

  • Svitlana Yefanova Київський національний університет культури і мистецтв, Україна
  • Liudmyla Bakalo Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141757

Ключові слова:

салонні танці, західноєвропейська культура, хореографія, українська еліта

Анотація

Мета статті. Дослідити та проаналізувати розвиток салонних танців в Україні ХІХ – поч. ХХ ст. у контексті впливу західноєвропейської хореографічної культури; розглянути передумови виникнення і розвиток салонної культури на території українських земель та виконання танців відповідно регіональним особливостям. Методи дослідження складають принципи об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності та плюралізму; а для досягнення мети використано методи: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Проведено мистецтвознавче дослідження особливостей салонних танців в Україні ХІХ – поч. ХХ ст. у контексті впливу західноєвропейської хореографічної культури; досліджено територіальні тенденції розвитку салонної культури; розглянуто та проаналізовано техніку виконання салонних танців на території Наддніпрянщини, Буковини, Галичини та Закарпаття, а також особливості танцювального етикету української еліти. Висновки. Внаслідок проведеного мистецтвознавчого дослідження особливостей салонних танців на території України ХІХ – поч. ХХ ст., у контексті впливу західноєвропейської хореографічної культури доведено, що на поч. ХІХ ст. на території Наддніпрянщини, Буковини, Галичини та Закарпаття було репрезентовано більшість аспектів європейського культурного устрою (театральні вистави, бали, танцювальні, музичні, літературні вечори тощо); салонна культура, передусім хореографічна, набула особливого розвитку в середині ХІХ ст.; салонні танці в Україні були представлені найпопулярнішими танцями західноєвропейської еліти – Котильйон, Кадриль, Лансьє, Вальс, Мазурка, Полька, Лендер, Краков’як та ін.; на території Наддніпрянської України хореографічні традиції салонних танців виражалися в симбіозі російської та європейської танцювальної лексики; виконання салонних танців не передбачало володіння танцювальними парами бездоганною хореографічною технікою, проте вимагало беззаперечного дотримання правил танцювального етикету.

Біографії авторів

Svitlana Yefanova, Київський національний університет культури і мистецтв

викладач кафедри бальної хореографії

Liudmyla Bakalo, Київський національний університет культури і мистецтв

викладач кафедри класичної та народної хореографії

Посилання

Anzeige, (1883). Czernowitzer Zeitung, Nowenber 8, no. 255, p. 7.

Cellarius, G. (1848). La Danse des Salons. A guide to learning the latest ballroom dances. St. Petersburg: Izdaniye knigoprodavtsa Vasiliya Polyakova.

Coulon, (1873). Coulon’s Handbook. London.

Drozdowski, G. (2003). Damals in Czernowitz und rundum. Erinnerungen eines Altösterreichers. Klagenfurt.

De Garmo, Wm. B. (1875). The dance of society a critical analysis of all the standard quadrilles, round dances, 102 figures of le cotillon (“the German”), &c., including dissertations upon time and its accentuation, carriage, style, and other relative matter. New York : W. A. Pond & Co.

Gavlikovsky, N. (1902). Guide to Dance Study: Public guideline for studying all ballroom dances with the description of figures for cotillion and mazurka. St. Petersburg: Typo-Lit. A. Leifert.

Kaindl, R. (2008). The history of Chernivtsi from the ancient times to the present. Chernivtsi.

Kisil, O. (1925). Ukrainian Theater. Kyiv: Knyhospilka.

Klingenbeck, F. (1943). Unsterblicher Walzer : die Geschichte des dt. Nationaltanzes. Wien : Frick.

Kostyshyn, S. (1998). Bukovyna. A historical sketch. Chernivtsi: Zelena Bukovyna.

Litsur, N. (2012). Basics of etiquette in urban intelligent families of Galicia (the end of the 19th – 1930s). Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Istoriya. [Bulletin of Precarpathian University. History], no. 21, pp. 170–176.

Maksin, A. (1839). The study of ballroom dances. Moscow: Typography of Nikolai Stepanov.

Prokopowitsch, E. (1961). Entwicklung des Schulwesens in der Bukowina. Buchenland Hundertfünfzig Jahre Deutschum in der Bukowina. München.

Rance, R. (1954). Ballroom dance. Riga: Latvijas Valsts Izdevnieciba.

Reilley, E.B. (1870). The Amateur’s Vademecum. A Practical Treatise on The Art Dancing. Philadelphia.

Tanzer, G. (1992). Spectacle müssen seyn : Die Freizeit der Wiener im 18. Jahrhundert. Wien : Böhlau.

Tikhomirov, A. (1901). Self-teaching guide to fashionable ballroom and characteristic dances. Moscow.

Tsorn, A. (1890). Grammar of dancing art and choreography. Odessa.

Valiavska, K. (2016). Secular life in Bukovyna: social and cultural space (1848–1914). Candidate’s thesis. Yurii Fedkovych Chernivtsi National University.

Vasylenko, K. (1997). Ukrainian Dance. Kyiv: Instytut pidvyshchennia kvalifikatsii pratsivnykiv kultury.

Vasiuta, O. (1997). Musical life of Chernihiv region in the 18th–19th century. (Historical and Cultural Research). Chernihiv: RVK Desnianska Pravda.

Yakovlev, N. (1904). New ballroom dance «Krakowiak». St. Petersburg: Severnaya lira.

Zakharova, O. (1998). The history of Russian balls. Moscow: Tsentrpoligraf.

Zombart, V. (2008). Luxury and Capitalism. Collection of essays. St. Petersburg.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-11

Як цитувати

Yefanova, S., & Bakalo, L. (2018). ВПЛИВ ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКОЇ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА ФОРМУВАННЯ САЛОННИХ ТАНЦІВ В УКРАЇНІ (ХІХ – поч. ХХ СТ.). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (38), 126–142. https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141757

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО