ПРОБЛЕМА ЖАНРУ В МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ ХХ–ХХІ СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141819

Ключові слова:

музичний жанр, теорія жанру, функції жанру, ознаки жанру, типологія жанрів

Анотація

Мета роботи. Стаття присвячена історіографії проблеми музичного жанру – однієї з найважливіших категорій музичного мислення, вивчення якої вирізняється дискусійним характером. Розглядаються різні трактування поняття жанру в дослідженнях ХХ–ХХІ ст. В основі методології – теоретичний метод систематизації, що полягає в осмисленні наукових концепцій жанру. Використано ін. теоретичні методи: абстрагування (у виділенні найістотніших рис жанру), аналіз (у встановленні зв’язків між смисловими рівнями і характеристиками категорії жанру) та синтез (у розгляді жанру як компонента ієрархічної системи музики). Також застосовано історичний метод (у розгляді історичної типології жанру). Наукова новизна полягає в систематизації музикознавчого досвіду дослідження поняття жанру, в окресленні сучасних тенденцій вивчення жанрової проблематики, у розвитку теоретичного дискурсу жанрової природи музичних явищ. Висновки. На підставі опрацювання наукових досліджень ХХ–ХХІ ст. визначено базові положення теорії жанру; систематизовано наукові концепції жанру; виокремлено концепцію «жанрового віку» М. Арановського як дієвий методологічний інструмент у дослідженні жанрової природи музики ХХ–ХХІ ст.

Біографії авторів

Olha Lihus, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат мистецтвознавства

Valentyn Lihus, Київський національний університет культури і мистецтв

старший викладач

Посилання

Aranovskij, M.G. (1987). ‘Structure of musical genre and modern situation in music’. Muzykal’nyj sovremennik [Musical Contemporary], no 6, pp.5–44.

Berezovchuk, L.N. (1989). ‘Musical genre as a system of functions (psychological and semiotic aspects)’. Aspekty teoreticheskogo muzykoznaniya. Problemy muzykoznaniya [Aspects of theoretical musicology. Problems of musicology]. no 2, pp. 95–122.

Kagan, M.S. (1996). Music in the world of Arts. Sankt-Peterburg: “Ut”.

Konen, V.Dzh. (1994). The Third Layer. New mass genres of Music of the 20th century. Moskva: Muzyka.

Nazajkinskij, E.V. (2003). Style and Genre in Music: Study guide for college university students. Moskva: Academic publishing center Vlados.

Novak, А. (2004). ‘Evolution of musical genres of the 20th century in the cognitive interpretation. The notion of musical genre – a problem of modern methodology and artistic practice’. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], no 33, pp.438–447.

Sokolov, О.V. (1994). Morphologic system of Music and its artistic Genres: monograph. Nizhniy Novgorod: Publishing house of Nizhniy Novgorod State University.

Sohor, A.N. (1971). ‘Theory of Musical Genres: Challenges and Prospects’. Teoreticheskie problemy muzykal’nyh form i zhanrov [Theoretical Problems of Musical Forms and Genres], pp. 292–310.

Suhanceva, V.K. (2000). Music as a World of Human. From the Idea of the Universe to the Philosophy of Music. Kiev: Fakt.

Tsukkerman, V.А. (1964). Musical Genres and foundations of Musical Forms. Moskva: Muzyka.

Shapovalova, L.V. (1986). To the interaction of internal and external form of historical evolution of music genre. D.Ed. Kiev State Conservatory named after P.I.Chaykovskiy.

Besseler, H. (1959). Das musikaliche Hören der Neuzeit. Berlin: Academie-Verlag.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-11

Як цитувати

Lihus, O., & Lihus, V. (2018). ПРОБЛЕМА ЖАНРУ В МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ ХХ–ХХІ СТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (38), 188–195. https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141819

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО