ПРОБЛЕМА ЖАНРУ В МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ ХХ–ХХІ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141819Ключові слова:
музичний жанр, теорія жанру, функції жанру, ознаки жанру, типологія жанрівАнотація
Мета роботи. Стаття присвячена історіографії проблеми музичного жанру – однієї з найважливіших категорій музичного мислення, вивчення якої вирізняється дискусійним характером. Розглядаються різні трактування поняття жанру в дослідженнях ХХ–ХХІ ст. В основі методології – теоретичний метод систематизації, що полягає в осмисленні наукових концепцій жанру. Використано ін. теоретичні методи: абстрагування (у виділенні найістотніших рис жанру), аналіз (у встановленні зв’язків між смисловими рівнями і характеристиками категорії жанру) та синтез (у розгляді жанру як компонента ієрархічної системи музики). Також застосовано історичний метод (у розгляді історичної типології жанру). Наукова новизна полягає в систематизації музикознавчого досвіду дослідження поняття жанру, в окресленні сучасних тенденцій вивчення жанрової проблематики, у розвитку теоретичного дискурсу жанрової природи музичних явищ. Висновки. На підставі опрацювання наукових досліджень ХХ–ХХІ ст. визначено базові положення теорії жанру; систематизовано наукові концепції жанру; виокремлено концепцію «жанрового віку» М. Арановського як дієвий методологічний інструмент у дослідженні жанрової природи музики ХХ–ХХІ ст.Посилання
Aranovskij, M.G. (1987). ‘Structure of musical genre and modern situation in music’. Muzykal’nyj sovremennik [Musical Contemporary], no 6, pp.5–44.
Berezovchuk, L.N. (1989). ‘Musical genre as a system of functions (psychological and semiotic aspects)’. Aspekty teoreticheskogo muzykoznaniya. Problemy muzykoznaniya [Aspects of theoretical musicology. Problems of musicology]. no 2, pp. 95–122.
Kagan, M.S. (1996). Music in the world of Arts. Sankt-Peterburg: “Ut”.
Konen, V.Dzh. (1994). The Third Layer. New mass genres of Music of the 20th century. Moskva: Muzyka.
Nazajkinskij, E.V. (2003). Style and Genre in Music: Study guide for college university students. Moskva: Academic publishing center Vlados.
Novak, А. (2004). ‘Evolution of musical genres of the 20th century in the cognitive interpretation. The notion of musical genre – a problem of modern methodology and artistic practice’. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], no 33, pp.438–447.
Sokolov, О.V. (1994). Morphologic system of Music and its artistic Genres: monograph. Nizhniy Novgorod: Publishing house of Nizhniy Novgorod State University.
Sohor, A.N. (1971). ‘Theory of Musical Genres: Challenges and Prospects’. Teoreticheskie problemy muzykal’nyh form i zhanrov [Theoretical Problems of Musical Forms and Genres], pp. 292–310.
Suhanceva, V.K. (2000). Music as a World of Human. From the Idea of the Universe to the Philosophy of Music. Kiev: Fakt.
Tsukkerman, V.А. (1964). Musical Genres and foundations of Musical Forms. Moskva: Muzyka.
Shapovalova, L.V. (1986). To the interaction of internal and external form of historical evolution of music genre. D.Ed. Kiev State Conservatory named after P.I.Chaykovskiy.
Besseler, H. (1959). Das musikaliche Hören der Neuzeit. Berlin: Academie-Verlag.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Ольга Марківна Лігус, Валентин Олександрович Лігус
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.