СЮЖЕТ «РІЗДВО ХРИСТОВЕ» В УКРАЇНСЬКОМУ МИСТЕЦТВІ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ: ІКОНОГРАФІЯ ТА СИМВОЛІКА ОБРАЗУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141830Ключові слова:
український живопис, художньо-стилістичні особливості, іконографія сюжету Різдва Христового, символіка образуАнотація
Мета статті проаналізувати іконографію, виявити ідейно-концептуальні та художньо-стилістичні особливості сюжету «Різдво Христове» в середньовічному мистецтві України. Методи дослідження базуються на мистецтвознавчих та загальнонаукових методах. Під час опрацювання джерел використовувалися методи систематизації, історико-порівняльного аналізу, типології. Аналізуючи іконографічний матеріал, застосовувалися методи формального аналізу, іконографії, іконології та компаративістики. У дослідженні зібрано та проаналізовано збережені пам’ятки іконопису та гравюр з музейних і приватних збірок, з іконостасів церков України та Польщі. У праці обґрунтовується самобутність іконографії «Різдва Христового» в українському мистецтві, створеної на межі східної та західної мистецьких традицій. Проаналізовано художньо-стилістичні особливості українських ікон на сюжет Різдва Ісуса Христа XV – першої пол. XVI ст. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше в українському мистецтвознавстві центральним об’єктом дослідження обрано сюжет «Різдво Христове», який має глибокий богословсько-символічний зміст. Висновки. Виявлено, що в іконах Різдва Христового цього періоду малярі застосовували принцип композиції нашарування та вибирали високу лінію горизонту. Загалом для ікон характерне площинне трактування простору з застосуванням законів зворотної перспективи. Джерело освітлення в іконах невизначене, зберігалася канонічна символіка барв. Автори традиційно використовують сукцесивний метод зображення. Під впливом європейського мистецтва в українському іконописі виокремлюється самостійна іконографія Різдва Христового з поклонінням волхвів.Посилання
Vzdornov, H. (1978). Kiev Psalter of the year 1397. Moscow: Iskusstvo.
Helytovych, M. (2010). Icons of the Starosambirschyna of the 14th Century – of the 16th Century from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyю Lviv: Svichado.
Krekhovetskyi, Ya. (2000). Theology and Spirituality of the Icon. Lviv: Svichado.
Miliaieva, L. (2007). Ukrainian icon of the 11th Century – of the 18th Century. Kyiv: Dukhovna spadshchyna Ukrainy.
Ovsiichuk, V. (1985). Essays on the history of Ukrainian art. Ukrainian art of the 14th Century – the first half 17th Century. Kyiv: Mystetstvo.
Ovsiichuk, V. (2000). The story about the icon. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy.
Ovsiichuk, V. (1996). Ukrainian painting of the 10th Century – of the 18th Century. Color problem. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy.
Patriarch Demetrius (Jarema) (2005). Iconography of Western Ukraine of the 12th Century – of the 15th Century. Lviv: Drukarski kunshty.
Svientsitska, V. (1991). ‘Painting of the 14th Century – of the 16th Century’ in Bazhan M. Istoriia ukrainskoho mystetstva. V 6 t. T. 2. : Mystetstvo XIV – pershoi polovyny XVII stolittia [History of Ukrainian art. In 6 vols. Vol. 2. : Art of the XIV – the first half of the seventeenth century], рр. 208–274.
Svientsitska, V. (1991). World by the eyes of folk artists. Ukrainian folk painting of the 13th Century – of the 20th Century. Kyiv: Mystetstvo.
Svientsitska, V. and Sydor, O. (1990). Legacy of the ages. Lviv: Kameniar.
Sydor, O. (2001). “Now Bethlehem is news” ... (To the theme of the Nativity of Christ in Ukrainian art). Rizdvo Khrystove 2000 [Christmas of Christ 2000], рр. 139–145.
Janocha M. (2001). Ukraińskie I białoruskie ikony świąteczne w dawnej Rzeczypospolitej : problem kanonu. Warszawa: Neriston.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Юлія Анатоліївна Попенюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.