КІНЕМАТОГРАФІЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ФЕНОМЕН ПІДСВІДОМОГО В МИСТЕЦТВІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153662

Ключові слова:

кіномистецтво, кінематографічне мислення, час, простір, свідоме й несвідоме

Анотація

У статті висвітлюється специфіка ідей А. Бергсона щодо феномену підсвідомого в кіномистецтві, які тримаються на теорії сприйняття, концепції «кінематографічного механізму мислення» і є інструментом відтворення реальності. Мета статті – дослідити можливості сприйняття реальності засобами мистецтва та кіномистецтва. Виявити, що феномен підсвідомого в кіномистецтві є значущою проблемою візуального поля. Методика дослідження базується на методі теоретичного узагальнення, мистецтвознавчому, емпіричному та філософському аналізі. Наукова новизна полягає в поглибленому розумінні феномена кінематографічного мислення як підсвідомого в мистецтві, яке ґрунтуються на ідеях А. Бергсона. Висновки. Визначається структурна спільність різних видів мистецтва, існування художнього тексту та художнього образу, свідомого і несвідомого, підсвідомого, художніх універсалій.

Біографія автора

Victoriia Fedorenko, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений діяч мистецтв України, викладач кафедри тележурналістики та майстерності актора

Посилання

Bergson A. (2017). Vospriyatie izmeneniya [Perception of change]. Filosofiya tvorchestva: Ezhegodnik. Moscow, рр.107–128.

Bergson, A. (1992). Opyt o neposredstvennykh dannykh soznaniya [Experience about the immediate data of consciousness]. Sobranie sochinenii V. 4 t. T. 1., pp. 51–59.

Bergson. A. (1999). Tvorcheskaya evolyutsiya. Materiya i pamyat’[Creative Evolution. Matter and memory]. Minsk: Kharvest.

Bergson, A. (2011). Filosofskaya intuitsiya: doklad na filosofskom kongresse v Bolon’e 10 aprelya 1911 g. [Philosophical Intuition: Report at the Philosophical Congress in Bologna on April 10, 1911]. Put’, no.4, pp.144–157.

D’yakov, A.V. (2013). Zhil’ Delez Filosofiya razlichiya [Gilles Deleuze. The philosophy of difference]. Moskva : Belyi gorod.

Freid, Z. (1989). Vvedenie v psikhoanalіz [Introduction to psychoanalysis]. Moscow: Nauka.

Freid, Z. (1995). Vvedenie v psikhoanalіz [Introduction to psychoanalysis]. Moscow: Nauka.

Husserl, E. (1928). Vorlesungen zur Phänomenologie des inneren Zeitbewußtseins. Hrsg. M. Heidegger. Tübingen.

Horowitz G.T., Maldacena J., (1996). Strominger Anonextremal Black Hole Microstates and U-Duality. Physical Letters B. Vol. 383. Issue 2. рр.151–159.

Heidegger, (1954). М. Platons Lehre von der Wahrheit. Mit einem Brief über den Humanismus. Bern: Francke.

Hottois, G. (1999). De la Renaissance à la Postmodernité. Paris; Bruxelles, No. 8, pp. 445–446.

Konovalov, O.Ye. (2018). Artkhausnyi kinematohraf yak sotsiokulturnyi fenomen [Art cinema as a sociocultural phenomenon]. D.Ed. Kharkiv State University of Arts named after named after V.N. Karazin.

Lakan, Zh. (1964). Seminary. Kn. 11. : Chetyre osnovnye ponyatiya psikhoanaliza [Seminars Book 11. : Four basic concepts of psychoanalysis]. Moscow: Gnozis: Logos.

Lebowitz, J.L. (1993). Boltzmann’s Entropy and Time’s Arrow. Physics Today,. 46 (9), рр. 32–38.

Levchenko, N. (2000). O. Transformatsіya obraznostі v mistetstvі XX st.: avtoreferat dysertatsii [Transformation of imagery in the art of the twentieth century: the dissertation’s abstract]. D.Ed Institutes of Philosophy G.S. Skovoroda, National Academy of Sciences of Ukraine.

Lerua, E. (2017). O nekotorykh osnovnykh chertakh filosofii Bergsona [On some basic features of Bergson’s philosophy], Filosofskie nauki, no. 9, pp. 83–97.

Lindorf, (2013). D. Yung i Pauli: vstrecha dvukh velikikh umov [Jung and Pauli: the meeting of two great minds]. Moscow: Kastalia.

Lozovyi, O.V. Osnovy khudozhnoi kultury [Fundamentals of artistic culture]. Kharkiv : Osnova.

Miednikova, H.S. (2002). Ukrainska i zarubizhna kultura XX stolittia [Ukrainian and foreign culture of the 20-th century]. Kyiv : Znannia.

Nagel, T. (2004).“What is like to be a bat?” in Philosophy of Mind: A Guide and Anthology. Oxford: Oxford University Press, рр.32–41.

Pavlo Arie, dramaturh: nam treba vybraty, u yakomu sviti zhyty [Pavel Arieu, playwright: we have to choose in which world to live] Available at:<https://www.5.ua/interview/pavlo-arie-dramaturh-nam-treba-vybraty-u-iakomu-sviti-zhyty-rosiiskomu-de-panuie-kontrol-i-konservatsiia-dumky-chy-u-ievropeiskomu-sviti-svobody-103079.html?pagespeed> [Accessed 30.11.2018].

Pauli, Wolfgang, Jung, Carl Gustav (1955). The Interpretation of Nature and the Psyche, Pantheon Books, New York.

Potsiurko, M. Filosofiia [Philosophy]. Lviv : Spolom

Witten, E.( 1998). Anti de Sitter space and holography. Advances in Theoretical and Mathematical Physics. Vol. 2. рр. 253–291.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Fedorenko, V. (2018). КІНЕМАТОГРАФІЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ФЕНОМЕН ПІДСВІДОМОГО В МИСТЕЦТВІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (39), 77–84. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153662

Номер

Розділ

ТЕАТР, КІНО, ТЕЛЕБАЧЕННЯ