ПРОСТОРОВО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРУ ЕПОХИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153666Ключові слова:
дизайн сценічного простору, технічні засоби оздоблення, середньовічні мандрівні актори, церковний театр, літургійна драмаАнотація
Мета дослідження – з’ясувати особливості сценічного дизайну українського театру та його просторово-технічне забезпечення в епоху Середньовіччя. Основну увагу в історії середньовічного театру автор зосереджує саме на діяльності мандрівних середньовічних артистів та на художньо-постановочних особливостях організації церковного театру. Для досягнення поставленої мети було застосовано наступні методи: критичного аналізу – опрацювання наукової літератури з історії театрального мистецтва, архітектури та сценічного дизайну з метою виокремлення інформації щодо теми дослідження «Дизайн театральної сцени: генезис, історична еволюція, сучасні тенденції»; мистецтвознавчого аналізу – для визначення залежності художності сценічної постановки від її просторово-технічного забезпечення; синтезу – для поєднання різних характеристик просторово-технічного забезпечення українського театру епохи Середньовіччя як складової в еволюції дизайну сцени; індукційний – для вивчення хоч і фрагментарних, але типових прикладів просторово-технічного забезпечення вистав скоморохів та постановок літургійної драми; гіпотетичний, системний та узагальнюючий підходи – для висування на основі наукового припущення про значення в еволюції дизайну сцени мандрівного способу організації діяльності середньовічних професійних акторів та архітектури культових споруд, де зародилась середньовічна літургійна драма Наукова новизна даної публікації полягає в тому, що вперше виконано системний мистецтвознавчий аналіз поступу просторово-технічного забезпечення вистав українського середньовічного театру в контексті загальноєвропейських процесів. Зокрема, у відповідному художньо-постановочному ключі висвітлено діяльність середньовічних мандрівних артистів та вистави церковного театру. Висновки. У результаті проведеної наукової розвідки авторка стверджує: мандрівний спосіб життя середньовічних артистів спонукав до широкого використання ними мобільних способів облаштування публічного простору для показу вистав; особливості архітектури церкви, де показувались вистави середньовічної літургійної драми, вплинули на сучасний умовний тридільний поділ сценічного простору на нижню, основну та верхню сцени; церковний театр вплинув на розвиток дизайну сцени засобами художньо-декораційного оформлення, освітлення та іншої постановочної техніки, а також костюмування.Посилання
Antonovych, D. (1925). Trysta rokiv ukrainskoho teatru. 1619–1919 [Three hundred years of Ukrainian theater. 1619–1919]. Prague: Ukrainskyi hromadskyi vydavnychyi fond.
Bazanov, V.V. (2005). Tekhnologiya stseny [Technology scenes]. Moscow: Іmpul’s-svet.
Belkin, A.A. (1975). Russkie skomorokhi [Russian Medieval Entertainers]. Moscow: Nauka.
Boboshko, Yu., Yosypenko, M. and Nesterovskyi P. eds. (1967). Ukrainskyi dramatychnyi teatr. Narysy istorii: v 2 t. [Ukrainian Drama Theater. Essays on history]. Іn 2 vols. Vol. 1. Kyiv: Naukova dumka.
Darkevich, V.P. (2006). Svetskaya prazdnichnaya zhizn’ Srednevekov’ya ІХ–ХVІ vv. [Secular festive life of the Middle Ages of the 9th – 16th centuries]. 2nd ed., Moscow: Indrik.
Dmitriev, Yu.A. (1967). Estrada [Pop-art]. Teatral’naya entsiklopediya, Vol. 5, рp.1024–1026.
Famintsyn, A.S. (1889). Skomorokhi na Rusi [Medieval Entertainers in Russia]. St. Petersburg: Tipografiya E. Arngol’da.
Frenkel’, M.A. (1987). Plastika stsenicheskogo prostranstva: nekotorye voprosy teorii i praktiki stsenografi [Plastics of the stage space: some issues of the theory and practice of scenographers]. Kyiv: Mistetstvo.
Krasovskaya, V.M. (1958). Russkii baletnyi teatr: ot vozniknoveniya do serediny XIX veka [Russian ballet theater: from the appearance to the middle of the XIX century]. Leningrad, Moscow: Iskusstvo.
Lessing, G.E (1936). Gamburgskaya dramaturgiya [Hamburg drama]. Moscow; Leningrad: Academia.
Lypkivska, H.K. (2018). Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni [Multimedia on the modern theater scene]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo, no.1. pp.103–126.
Lukashov, A.M. (1989). N. Rerikh iz sobraniya Gosudarstvennoi Tret’yakovskoi galerei [N. Roerich from the collection of the State Tretyakov Gallery]. Moscow: Izobrazitel’noe iskusstvo.
Mikhailov, L.N. (2007). Sozdanie sovremennogo estradnogo zrelishcha (printsipy khudozhestvennogo oformleniya) [Creation of a modern pop show (principles of decorating)]. Candidate’s thesis. Russian Academy of Theatre Arts –GITIS.
Ostroverkh, O. (2007). Evoliutsiia prostorovykh system ukrainskoho dramatychnoho teatru: typy orhanizatsii, funktsii, liudyna (vid naturalizmu do avanhardu) [Evolution of the open-space systems of the Ukrainian dramatic theater: the types of organizations, functions, people (from naturalism to the avant-garde)] Candidate’s thesis. M. Rylsky Institute of Art, Folklore Studies and Ethnography of the Academy of Sciences of Ukraine.
Proskuriakov, V.I. (2001). Arkhitektura ukrainskoho teatru. Prostir i diia. [Architecture of the Ukrainian Theater. Space and action]. Lviv: The publishing house of the National University “Lviv Polytechnic”.
Proskuriakov, V.I. (2002). Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoi typolohii ukrainskoho teatru [Principles of development of the architectural typology of the Ukrainian theater]. Doctor’s thesis. National University “Lviv Polytechnic”.
Prokhorov, V.A. (1872). Russkie drevnosti izdavaemye po Vysochaishemu soizvoleniyu pod redaktsiei V. Prokhorova [Russian antiquities, published according to the highest permission, edited by V. Prokhorov]. in 2 vols. Vol. 1: Materialy po istorii russkikh odezhd. Sankt-Peterburg: Tipografiya Imperatorskoi Akademii nauk; Litografiya Prokhorova,
Pylypchuk, R., Sulyma, M., Shevchuk, O. and Krasylnykova, O. eds. (2016). Materialy do istorii ukrainskoho teatru. Vid vytokiv do pochatku XX stolittia [Materials for the history of the Ukrainian theater. From the origins to the beginning of the twentieth century]. Kyiv: Vydavnytstvo Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho
Ryazanov, V.I. (1914). Drevne-russkiya misterial’nyya «deistva» i shkol’naya drama XVII–XVIII vv. [Old Russian mystery “actions” and school drama of the XVII–XVIII centuries]. Istoriya russkago teatra: T. 1. Moscow: Ob"edinenіe, pp. 25–53.
Sofronova, L.A. (1981). Poetika slavyanskogo teatra XVII – pervoi poloviny XVIII v.: Pol’sha, Ukraina, Rossiya [Poetics of the Slavic Theater XVII – the first half of the XVIII century: Poland, Ukraine, Russia]. Moscow: Nauka.
Voloshyn, I. (1960). Dzherela narodnoho teatru na Ukraini [Sources of folk theater in Ukraine]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR.
Iudova-Romanova, K.V. (2017). Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of designing the stage space]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv.
Whatever Happened to French Rood Screens? Fr. Thiers’ Dissertation Ecclésiastique sur les Jubés. Canticum Salomonis: A Blog for Liturgical Ressourcement. Available at: <https://sicutincensum.wordpress.com/tag/ambo/> [Accessed 30.11.2018].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Катерина Володимирівна Юдова-Романова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.