КОНТАМІНАЦІЯ ЯК ПРОЯВ ЕКЛЕКТИЧНОСТІ В СУЧАСНІЙ СТИЛІЗАЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153668

Ключові слова:

контамінація, еклектика, стилізація, народно-сценічний танець, хореографи, мистецький простір ХХІ ст.

Анотація

Мета статті – дослідити особливості та сучасні тенденції контамінації в процесі стилізації українського народно-сценічного танцю. Методологія дослідження полягає в застосуванні методів наукового пізнання: логіко-аналітичний для окреслення концептуальних підходів та виявлення основних тенденцій розвитку українського народно-сценічного танцю, діалектичний для вияву творчих суперечностей у стилізації народно танцю, історичний, що дозволяє простежити основні етапи становлення сценічної хореографії. Наукова новизна одержаних результатів полягає у системному, цілісному аналізі специфіки сучасних постановок народно-сценічного танцю та обґрунтуванні доцільності застосування інноваційних форм та авторських інтерпретацій контамінації сучасної хореографії. Висновки. Український народно-сценічний танець, лексика якого сформована провідними балетмейстерами ХХ ст. на основі фольклорних джерел шляхом трансформації, відповідно законам сценічної хореографії, збагачується та еволюціонує завдяки набуткам вітчизняних хореографів, їх досягненням в процесі застосування інноваційних методів контамінації, задля винайдення сучасних виражальних засобів. Серед пріоритетних тенденцій контамінації у процесі створення народно-сценічного танцю визначено: створення хореографічних композицій на основі фольклорних першоджерел; висококваліфікований підхід до аналізу лексичного матеріалу та малюнку танцю; особливості техніки хореографічної стилізації та професійний підхід до стилістичної інтерпретації матеріалу; органічне поєднання елементів локальної танцювальної лексики з сучасними ритмами та рухами; відповідна трансформація музично-ритмічної формули, сюжетної будови та ін.

Біографія автора

Olha Boiko, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат мистецтвознавства

Посилання

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Kyiv: IPKHIK.

Zatsepina. (1976). K. Narodno-scenicheskij tanec [Folk-stage dance]. Moscow: Iskusstvo.

Narodnyi khudozhnii kolektyv ansambl folklorno-stylizovanoho tantsiu «Plai» [The folk art group folk-style dance ensemble ‘Play’]. Poltavskyi oblasnyi tsentr estetychnoho vykhovannia uchnivskoi molodi, [online] Available at: <http://www.ocevum.pl.ua/groups/hudozhno-estetichniy-napryam/narodniy-ansambl-folklorno-stilizovanogo-tancyu-play> [Accessed 6 Nowember 2018].

Churko, Ju. (1989). Osnovnye principy izuchenija i razrabotki horeograficheskogo fol'klora : informacija, opyt [Basic principles of the study and development of choreographic folklore: information, experience]. Moscow: VNMCNT i KPR.

Pisklova, I. (2015). Osoblyvosti obrobky tantsiuvalnoho folkloru (na prykladi suchasnykh postanovok) [Features of processing dance folklore (through the example of modern productions)]. Narodna tvorchist ta etnolohiia, no. 5, pp. 64–70.

Rozanova, O. (2018). Narodno-scenicheskij tanec segodnja – dostizhenija i utraty. Tanec v dialoge kul'tur i tradicij : VІІІ Mezhvuzovskaja nauchno-prakticheskaja konferencija [Dance in the dialogue of cultures and traditions: VІІІ Interuniversity scientific and practical conference], Russia, St. Petersburg March 2 2018. St. Petersburg: St. Petersburg Humanitarian University of Trade Unions, pp. 20–25.

Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Reed, S. (1998). The Politics and Poetics of Dance. Annual Review of Anthropology, no. 27, рр. 503–532.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Boiko, O. (2018). КОНТАМІНАЦІЯ ЯК ПРОЯВ ЕКЛЕКТИЧНОСТІ В СУЧАСНІЙ СТИЛІЗАЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (39), 106–111. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153668

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО