СТАНОВЛЕННЯ ТА ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЯ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ НА ЗАКРAПАТТІ (1945–1960-х рр.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153675

Ключові слова:

Закарпатський народний хор, народно-сценічні танці, балетмейстери, хореографічна лексика

Анотація

Мета дослідження полягає у висвітленні особливостей становлення та професіоналізації народно-сценічного танцю українців Закарпаття (1945–1960-ті рр.) на прикладі діяльності провідних балетмейстерів-постановників Закарпатського народного хору. Методологію дослідження складають принципи об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності та плюралізму; а для досягнення мети використано методи: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Вперше здійснено аналіз постановок народно-сценічних танців та діяльності провідних балетмейстерів Закарпатського народного хору в 1950–1960-ті рр.; виявлено особливості народно-сценічних танців відповідно до районування етнографічних груп – бойків, лемків, долинян та субетносу – гуцулів, а також елементів нової сценічної балетної інтерпретації автентичного народного танцю. Висновки. Дослідження діяльності провідних балетмейстерів Закарпатського народного хору в період становлення та професіоналізації народно-сценічного танцю українців Закарпаття (1945–1960-ті рр.) засвідчує, що репертуар першого професійного художнього колективу Закарпатської області складався з народно-сценічних танців, вокально-хореографічних композицій, а також вокально-хореографічних сюїт, створених на основі хореографічної лексики фольклорних танців українців Закарпаття; аналіз постановок виявив використання балетмейстерами елементів сценічної балетної інтерпретації автентичного народного танцю з метою естетизації та професіоналізації.

Біографія автора

Andrii Tymchula, Київський національний університет культури і мистецтв

викладач кафедри хореографії

Посилання

Balog, K. (1988). Moi rosy i zori [My dew and the stars]. Uzhgorod : Karpaty.

Gumenyuk. A. (1969). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances. Kyiv : Naukova dumka.

Kargin, A. (2008). Folklor v sovremennom sotsyokulturnom prostranstve : ot povsednevnoi praktyky do эlytarnoho dosuha [Folklore in contemporary sociocultural space: from everyday practice to elitist leisure]. Pragmatika folklora : sb. statey, dokladov, esse. Moskva, рр. 142–160.

Makar, A. (2010). Zakarpatskyi narodnyi khor vidznachyv 65-richchia [Zakarpattia folk choir celebrated the 65th anniversary] Zakarpattia onlain, [online]. October 25th. Available at : <https://zakarpattya.net.ua/Zmi/74491> [Accessed 12 June 2018].

Makar, O. (2010). Baletmeister, shcho pershym vyviv zakarpatskyi tanets na stsenu [Choreographer, who first brought Transcarpathian dance to the stage]. Uzhhgorod, [online] No. 22 (594). Available at : http://gazeta-uzhgorod.com/?p=1431 [Accessed 14 June 2018].

Mirovich, I. (2010). Svitochi i farysei [Svitichi and the Pharisees]. Kyiv : Vseukrainske hromadske obiednannia «Intelihentsiia Ukrainy za sotsializm».

Povaliy, T. (2015). Teoriia ta metodyka vykladannia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory and Methodology of Teaching Ukrainian Folk Dance]. Sumy : SPDFO Povalii K.V.

Ris, V. (2010). “Bereznianka”: na shliakhu do symvolizatsii [“Bereznyanka”: On the Way to Symbolism]. Narodoznavchi zoshyty, no. 3-4, pp. 325–331.

Tivodar, M. (1999). Etnohrafichne raionuvannia ukraintsiv Zakarpattia (za materialamy tradytsiinoi kultury druhoi polovyny XIX – pershoi polovyny XX st.) [Ethnographic zoning of Ukrainians of Transcarpathia (based on traditional culture materials of the second half of the nineteenth and first half of the twentieth century)]. Karpatyka, issue 6, рр. 4–64.

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Kyiv : IPKPK.

Vernigor, Yu. (2012). Pavlo Virskyi : zhyttievyi i tvorchyi shliakh [Pavlo Virsky: life and creative path]. Vinnytsia : Nova Knyha.

Voloshchuk, M. (2016). Rakhivshchyny slavni imena [Rakhivshchyna glorious names]. Lviv: Tysa.

Yaschenko, L. (1964). Zakarpatskyi narodnyi [Zakarpattia folk]. Radianska kultura, No. 26, р. 1.

Zakarpatskaia oblastnaia fylarmonyia Oblastnoho upravlenyia kulturu [Transcarpathian Regional Philharmonic of the Regional Department of Culture, Uzhhorod]. Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti, fund R-744, inventory 1, file 37, ll. 71.

Zakarpatskaia oblastnaia fylarmonyia Oblastnoho upravlenyia kulturu [Transcarpathian Regional Philharmonic of the Regional Department of Culture, Uzhhorod]. Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti, fund R-744, inventory 1, file 71, ll. 63.

Zakarpatskaia oblastnaia fylarmonyia Oblastnoho upravlenyia kulturu [Transcarpathian Regional Philharmonic of the Regional Department of Culture, Uzhhorod]. Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti, fund R-744, inventory 1, file 39, ll. 1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Tymchula, A. (2018). СТАНОВЛЕННЯ ТА ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЯ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ НА ЗАКРAПАТТІ (1945–1960-х рр.). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (39), 129–137. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153675

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО