СТАНОВЛЕННЯ ТА ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЯ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ НА ЗАКРAПАТТІ (1945–1960-х рр.)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153675Ключові слова:
Закарпатський народний хор, народно-сценічні танці, балетмейстери, хореографічна лексикаАнотація
Мета дослідження полягає у висвітленні особливостей становлення та професіоналізації народно-сценічного танцю українців Закарпаття (1945–1960-ті рр.) на прикладі діяльності провідних балетмейстерів-постановників Закарпатського народного хору. Методологію дослідження складають принципи об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності та плюралізму; а для досягнення мети використано методи: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Вперше здійснено аналіз постановок народно-сценічних танців та діяльності провідних балетмейстерів Закарпатського народного хору в 1950–1960-ті рр.; виявлено особливості народно-сценічних танців відповідно до районування етнографічних груп – бойків, лемків, долинян та субетносу – гуцулів, а також елементів нової сценічної балетної інтерпретації автентичного народного танцю. Висновки. Дослідження діяльності провідних балетмейстерів Закарпатського народного хору в період становлення та професіоналізації народно-сценічного танцю українців Закарпаття (1945–1960-ті рр.) засвідчує, що репертуар першого професійного художнього колективу Закарпатської області складався з народно-сценічних танців, вокально-хореографічних композицій, а також вокально-хореографічних сюїт, створених на основі хореографічної лексики фольклорних танців українців Закарпаття; аналіз постановок виявив використання балетмейстерами елементів сценічної балетної інтерпретації автентичного народного танцю з метою естетизації та професіоналізації.Посилання
Balog, K. (1988). Moi rosy i zori [My dew and the stars]. Uzhgorod : Karpaty.
Gumenyuk. A. (1969). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances. Kyiv : Naukova dumka.
Kargin, A. (2008). Folklor v sovremennom sotsyokulturnom prostranstve : ot povsednevnoi praktyky do эlytarnoho dosuha [Folklore in contemporary sociocultural space: from everyday practice to elitist leisure]. Pragmatika folklora : sb. statey, dokladov, esse. Moskva, рр. 142–160.
Makar, A. (2010). Zakarpatskyi narodnyi khor vidznachyv 65-richchia [Zakarpattia folk choir celebrated the 65th anniversary] Zakarpattia onlain, [online]. October 25th. Available at : <https://zakarpattya.net.ua/Zmi/74491> [Accessed 12 June 2018].
Makar, O. (2010). Baletmeister, shcho pershym vyviv zakarpatskyi tanets na stsenu [Choreographer, who first brought Transcarpathian dance to the stage]. Uzhhgorod, [online] No. 22 (594). Available at : http://gazeta-uzhgorod.com/?p=1431 [Accessed 14 June 2018].
Mirovich, I. (2010). Svitochi i farysei [Svitichi and the Pharisees]. Kyiv : Vseukrainske hromadske obiednannia «Intelihentsiia Ukrainy za sotsializm».
Povaliy, T. (2015). Teoriia ta metodyka vykladannia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory and Methodology of Teaching Ukrainian Folk Dance]. Sumy : SPDFO Povalii K.V.
Ris, V. (2010). “Bereznianka”: na shliakhu do symvolizatsii [“Bereznyanka”: On the Way to Symbolism]. Narodoznavchi zoshyty, no. 3-4, pp. 325–331.
Tivodar, M. (1999). Etnohrafichne raionuvannia ukraintsiv Zakarpattia (za materialamy tradytsiinoi kultury druhoi polovyny XIX – pershoi polovyny XX st.) [Ethnographic zoning of Ukrainians of Transcarpathia (based on traditional culture materials of the second half of the nineteenth and first half of the twentieth century)]. Karpatyka, issue 6, рр. 4–64.
Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Kyiv : IPKPK.
Vernigor, Yu. (2012). Pavlo Virskyi : zhyttievyi i tvorchyi shliakh [Pavlo Virsky: life and creative path]. Vinnytsia : Nova Knyha.
Voloshchuk, M. (2016). Rakhivshchyny slavni imena [Rakhivshchyna glorious names]. Lviv: Tysa.
Yaschenko, L. (1964). Zakarpatskyi narodnyi [Zakarpattia folk]. Radianska kultura, No. 26, р. 1.
Zakarpatskaia oblastnaia fylarmonyia Oblastnoho upravlenyia kulturu [Transcarpathian Regional Philharmonic of the Regional Department of Culture, Uzhhorod]. Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti, fund R-744, inventory 1, file 37, ll. 71.
Zakarpatskaia oblastnaia fylarmonyia Oblastnoho upravlenyia kulturu [Transcarpathian Regional Philharmonic of the Regional Department of Culture, Uzhhorod]. Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti, fund R-744, inventory 1, file 71, ll. 63.
Zakarpatskaia oblastnaia fylarmonyia Oblastnoho upravlenyia kulturu [Transcarpathian Regional Philharmonic of the Regional Department of Culture, Uzhhorod]. Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti, fund R-744, inventory 1, file 39, ll. 1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Андрій Васильович Тимчула
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.