ГОЛОВНІ СТРУКТУРНІ РІЗНОВИДИ СТОВПОВОГО (НЕВМЕНОГО) РОЗСПІВУ ТА ЙОГО НОТОПИС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153680

Ключові слова:

нотопис, невма, розспів, силабічна, невматична, мелізматична форми

Анотація

Мета – з’ясувати причини появи та еволюції структурних різновидів старокиївського Стовпового розспіву. Методологія дослідження. Використано методи аналізу та синтезу для виявлення взаємодії головних структурних різновидів Стовпового (невменого) розспіву, хронологічний і статистичний методи – для окреслення часових і кількісних характеристик зібраного матеріалу, компаративний метод – для виявлення загального і особливого в різноманітних нотованих богослужбових рукописах. Наукова новизна. З’ясовано витоки Стовпового (невменого) нотопису, його структурні різновиди. Висновки. Досліджено структурні різновиди Стовпового (невменого) розспіву, його виникнення та розвиток, проаналізовано будову піснеспівів. Київська Русь перейняла від греків і болгар богослужбові піснеспіви. У процесі засвоєння київські півчі не тільки переробили, а й створили власні піснеспіви і нотопис, які суттєво відрізняються від грецького та болгарського богослужбового співу. Розкрито неправдивість тверджень російських вчених та доведено, що саме Україна, а не Росія є спадкоємницею Київської Русі.

Біографія автора

Mykola Pidhorbunskyi, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат історичних наук

Посилання

Belyaev, V.M. (1962) Drevnerusskaya muzykal’naya pis’mennost’ [Old Russian musical writing]. Moscow: Sovetskii kompozitor.

Vladyshevskaya, T. (2006) Muzykalnaya kultura Drevnei Rusi [Musical culture of ancient Russia]. Moscow: Znak.

Gardner, I.A. (2004) Bogosluzhebnoe penie Russkoi Pravoslavnoi Tserkvi [Liturgical singing of the Russian Orthodox Church.]. Moscow: Pravoslavnyi Svyato-Tikhonovskii Bogoslovskii institut.

Keldysh, Yu.V., O.E. Levasheva, A.I. Kandinskii.. (1983) Istoriya russkoi muzyki v desyati tomakh: Monografiya [History of Russian music in ten volumes], vol. 1. Drevnyaya Rus’ XI–XVII veka. Moscow: Muzyka.

Lozovaya, I.E. Znamennyi raspev [Famous chant], [online] Available at: <https://w.histrf.ru/articles/article/show/znamiennyi_raspiev_znamiennyi_rospiev_znamiennoie_pieniie_ kriukovoie_pieniie> [Accessed 14 September 2018].

Nevmatichnii spіv [Nevomatic singing], [online] Available at: <https://uk.wikipedia.org/wiki/> [Accessed 17.09.2018].

Pravoslavie. В 2. т. [Orthodoxy. In vols 2.] Ilarion, mitropolit (Alfeev), [online] Available at: <https://predanie.ru/ilarion-alfeev-mitropolit/book/217338-pravoslavie-toma-i-i-ii/> [Accessed 21 September 2018].

Lozovaya, I.E. (2006). Nauchnye trudy Moskovskoi gosudarstvennoi konservatorii im. P. I. Chaikovskogo. Sb. 55: «Idu v nevedomyi mne put’...» : pamyati Eleny Filippovoi [Scientific works of the Moscow State Conservatory. P. I. Tchaikovsky. Collection 55: “I am going in a way unknown to me ...”: the memory of Elena Filippova] Moscow : Moskovskaya konservatoriya imeni P. I. Chaikovskogo.

Uspenskii, N.D. (1965). Drevnerusskoe pevcheskoe iskusstvo [Old Russian singing art.]. Moscow: Muzyka.

Fleischer, O. (1904). Neumen-studien: Abhandlungen über mittelalterliche Gesangs-tonschriften, [online] Available at: <https://archive.org/details/neumenstudienab00fleigoog/> [Accessed: 04 October 2018].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Pidhorbunskyi, M. (2018). ГОЛОВНІ СТРУКТУРНІ РІЗНОВИДИ СТОВПОВОГО (НЕВМЕНОГО) РОЗСПІВУ ТА ЙОГО НОТОПИС. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (39), 154–160. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153680

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО