УКРАЇНСЬКА ГРАФІКА БАРОКОВОЇ ДОБИ ЯК ПРЕДМЕТ ВИВЧЕННЯ В ПРАЦЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ МИСТЕЦТВОЗНАВЦІВ ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153690Ключові слова:
українська графіка, національні форми, мистецтвознавство, українське барокко, гравюраАнотація
Мета дослідження. Стаття присвячена вивченню процесу формування концепції національної своєрідності української графіки барокової доби в працях вітчизняних вчених київської школи першої чверті ХХ ст. Розглядаються наукові позиції відомих фахівців – Є. Кузьміна, М. Істоміна, К. Широцького, О. Новицького, Ф. Ернста, М. Макаренка та інших авторів стосовно відмінних рис українського графічного мистецтва в контексті загальноєвропейських орієнтирів розвитку галузі та його провідної ролі в розбудові системи національної образотворчості козацької доби (ХVІ–ХVІІІ ст.). Простежується внесок учених часів становлення науки про мистецтво в дослідження еволюції художнього оздоблення вітчизняних стародруків, тез та інших графічних творів у контексті стильових тенденцій тієї епохи. Методи дослідження полягають у комплексному історико-культурному підході, системному методі, синхроністичному аналізі публікацій одного часового проміжку, структурному аналізі. Наукова новизна. На основі аналізу наукових досліджень у цій статті систематизовано фрагменти досліджень українських мистецтвознавців першої чверті ХХ ст. щодо особливостей графіки «козацької» доби. Доведено, що у козацькі часи сформувалась самостійна національна мистецька школа, а майстри прагнули відтворити місцеву візуальну систему – типажі людей, одяг, побут, природне довкілля тощо. У графічних композиціях застосовувалась численна символіка саме місцевого характеру. Для вивчення особливостей графіки та перенесення її в сучасний графічний дизайн необхідно аналізувати стародруки, які зберігаються в бібліотеках та музеях України, робити копії та розробляти варіанти імплікацій. Виявлено, що серед вагомих композиційних особливостей як вияву самостійності українських графіків є застосування аркової схеми – орнаментовані пишними рослинними елементами та рамки з текстом або основним сюжетом у центрі. Висновки. Розглянутий матеріал засвідчує беззаперечну значимість й національну неповторність української графіки означеного періоду; зорієнтовує сучасних графічних дизайнерів на пошуки прийомів національної ідентичності дизайн-проектів та надає для цього підґрунтя.Посилання
Golubev, S. (1890). O nachale knigopechataniya v Kiєve [About the beginning of printing in Kiev]. Kievskaya starina, no. 1, pp. 381–384
Gorlenko, V. (1890). Starinnaya yuzhnorusskaya gravyura [Old South Russian engraving]. Kievskaya starina, no. 1, pp. 47–50.
Dumitrashko, N. (1874). Zamechatel’naya rukopis’ Poltavskoi seminarii – Peresopnitskoe evangelie [Wonderful manuscript of the Poltava seminary – Peresopnytsia gospel]. Poltava.
Ernst, F. (1919). Ukrainske mystetstvo XVII–XVIII vikiv [Ukrainian art of the XVII–XVIII centuries]. Kyiv : Krynicya.
Zhitetskii, P. (1876). Opisanie Peresopnitskoi rukopisi XVI v. s prilozheniem teksta Evangeliya ot Luki, vyderzhek iz drugikh evangelistov i 4 stranits snimkov [Description of the Peresopnitsa manuscript of the XVIth century with the appendix of the text of the Gospel of Luke, excerpts from other evangelists and 4 pages of pictures]. Kyiv.
Istomin, M. (1901). Obuchenie zhivopisi v Kievo-Pecherskoi Lavre [Teaching painting in Kiev-Pechersk Lavra]. Art and art industry, no. 9-10, pp. 293–310.
Kryvolapov, M. (2004). Mystetstvo ta sotsialno-kulturni protsesy v Ukraini na pochatku XX st. [Art and socio-cultural processes in Ukraine at the beginning of the twentieth century]. Art studies of Ukraine, no. 4, pp. 6–25.
Kuz’min, E. (1900). Neskol’ko slov o yuzhno-russkom iskusstve i zadachakh ego issledovaniya [A few words about South Russian art and the objectives of its research]. Kievskaya starina, no. 4, pp. 6–25.
Kuz’min, E. (1910–1915). Ukrainskaya zhivopis’ XVII st. [Ukrainian painting of the XVII century]. History of Russian Art, Vol. 6, pp. 455–482.
Ladyzhenko, K. (Shirots’kii K.) (1914). Zhizn’ i deyatel’nost’ Grigoriya Kirillovicha Levitskogo’ [The life and work of Gregory Kirillovich Levitsky]. Art in Southern Russia, no. 5-6, pp. 175–189.
Makarenko N. (1914). Materialy po istorii gravyury na Ukraine [Materials on the history of engraving in Ukraine]. Art in Southern Russia. Painting, graphics, art print, no. 5-6, pp. 190–202.
Makarenko M. (1926). Ornamentatsiia ukrainskoi knyzhky ХVІ – ХVІІІ st. [Ornamentation of the Ukrainian book of the ХVІ – ХVІІІ centuries]. Trudy Ukrainskoho naukovoho instytutu knyhoznavstva, no. 1, pp. 1–70.
Novytskyi O. (1926). ‘Symvolichni obrazy na rytynakh kyivskykh starodrukiv’ [Symbolic images of the engravings of Kyiv’s early printed books]. Notes of the Shevchenko Scientific Society, no. СХLIV, pp. 141–158.
Noha O. (1997). Proekt pamiatnyka Ivanu Levynskomu [The project of the monument to Ivan Levinsky]. Lviv: Ukrainski tekhnolohii.
Paliienko M. (2005). «Kievskaia staryna» (1882–1906). Systematychnyi pokazhchyk zmistu zhurnalu [“Kiev olden times” (1882–1906). A systematic index of the contents of the journal]. Kyiv: Tempora.
Paliienko M. (2005). «Kievskaia staryna» (1882–1906). Khronolohichnyi pokazhchyk zmistu zhurnalu [“Kiev olden times” (1882–1906). Chronological index of the contents of the journal]. Kyiv: Tempora.
Paliienko M. (2005). «Kievskaia staryna» u hromadskomu ta naukovomu zhytti Ukrainy (Kinets XIX – pochatok XX st.). [“Kiev olden times” in the public and scientific life of Ukraine (the end of XIX and early XX ct).]. Kyiv: Tempora.
Petrov, N. (1914). Yuzhno-russkie graviroval’nye doski tipografii Kievo-Pecherskoi, Il’inskoi, Chernigovskoi i Pochaevskoi [South Russian engraving boards of printing houses of Kiev-Pechersk, Ilinskaya, Chernihiv and Pochaev]. History of Russian Art, no.3-4, pp. 89–96.
Pobozhii, S. (2005). Z istorii ukrainskoho mystetstvoznavstva [From the history of Ukrainian art studies]. Sumy: VTD «Universytetska knyha».
Redin, E. (1905). Materialy k izucheniyu tserkovnykh drevnostei Ukrainy: Tserkvi goroda Khar’kova [Materials to the study of church antiquities of Ukraine: Churches of the city of Kharkov]. Khar’kov: «Pechatnoe delo» kn. K. Gagarina
Titov, F. (1924). Materialy do istorii knyzhkovoi spravy na Ukraini v XVI – XVIII vv. [Materials to the history of book publishing in Ukraine in the XVI–XVIII centuries]. Kyiv: Z drukarni Ukrainskoi akademii nauk.
Ulianovskyi V. (1995). Vadym Shcherbakivskyi: zhyttia, naukova diialnist, dolia tvorchoi spadshchyny [Vadim Shcherbakivsky: life, scientific activity, the destiny of the creative heritage]. Kyiv: Lybid.
Khanko V. (2007). Mystetstvoznavcha dumka na Poltavshchyni [Art studies thought in the Poltava region]. Poltava: Poltava.
Shirotskii K. (1914). Ocherki po istorii dekorativnogo iskusstva Ukrainy. I. Khudozhestvennoe ubranstvo ukrainskogo doma [Essays on the history of Ukraine decorative art. I. Artistic decoration of the Ukrainian house]. Kyiv: Typohrafiia. S. Kulzhenko.
Shyrotskyi K. (1918). ‘Tserkovni starodruky’ [Early Church Books]. Bookseller.Chronicle of Ukrainian Writing, part,14, pp. 809–814.
Shudria, Ye. (2008). Doslidnyky ukrainskoho mystetstva. Biobibliohrafichni narysy [Researchers of Ukrainian Art. Bibliographic essays]. Kyiv: Visnyk «ANT».
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Ірина Миколаївна Удріс, Наталя Сергіївна Удріс-Бородавко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.