УКРАЇНСЬКА ГРАФІКА БАРОКОВОЇ ДОБИ ЯК ПРЕДМЕТ ВИВЧЕННЯ В ПРАЦЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ МИСТЕЦТВОЗНАВЦІВ ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153690

Ключові слова:

українська графіка, національні форми, мистецтвознавство, українське барокко, гравюра

Анотація

Мета дослідження. Стаття присвячена вивченню процесу формування концепції національної своєрідності української графіки барокової доби в працях вітчизняних вчених київської школи першої чверті ХХ ст. Розглядаються наукові позиції відомих фахівців – Є. Кузьміна, М. Істоміна, К. Широцького, О. Новицького, Ф. Ернста, М. Макаренка та інших авторів стосовно відмінних рис українського графічного мистецтва в контексті загальноєвропейських орієнтирів розвитку галузі та його провідної ролі в розбудові системи національної образотворчості козацької доби (ХVІ–ХVІІІ ст.). Простежується внесок учених часів становлення науки про мистецтво в дослідження еволюції художнього оздоблення вітчизняних стародруків, тез та інших графічних творів у контексті стильових тенденцій тієї епохи. Методи дослідження полягають у комплексному історико-культурному підході, системному методі, синхроністичному аналізі публікацій одного часового проміжку, структурному аналізі. Наукова новизна. На основі аналізу наукових досліджень у цій статті систематизовано фрагменти досліджень українських мистецтвознавців першої чверті ХХ ст. щодо особливостей графіки «козацької» доби. Доведено, що у козацькі часи сформувалась самостійна національна мистецька школа, а майстри прагнули відтворити місцеву візуальну систему – типажі людей, одяг, побут, природне довкілля тощо. У графічних композиціях застосовувалась численна символіка саме місцевого характеру. Для вивчення особливостей графіки та перенесення її в сучасний графічний дизайн необхідно аналізувати стародруки, які зберігаються в бібліотеках та музеях України, робити копії та розробляти варіанти імплікацій. Виявлено, що серед вагомих композиційних особливостей як вияву самостійності українських графіків є застосування аркової схеми – орнаментовані пишними рослинними елементами та рамки з текстом або основним сюжетом у центрі. Висновки. Розглянутий матеріал засвідчує беззаперечну значимість й національну неповторність української графіки означеного періоду; зорієнтовує сучасних графічних дизайнерів на пошуки прийомів національної ідентичності дизайн-проектів та надає для цього підґрунтя.

Біографії авторів

Irina Udris, Криворізький державний педагогічний університет

кандидат мистецтвознавства

Nataliia Udris-Borodavko, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат соціологічних наук

Посилання

Golubev, S. (1890). O nachale knigopechataniya v Kiєve [About the beginning of printing in Kiev]. Kievskaya starina, no. 1, pp. 381–384

Gorlenko, V. (1890). Starinnaya yuzhnorusskaya gravyura [Old South Russian engraving]. Kievskaya starina, no. 1, pp. 47–50.

Dumitrashko, N. (1874). Zamechatel’naya rukopis’ Poltavskoi seminarii – Peresopnitskoe evangelie [Wonderful manuscript of the Poltava seminary – Peresopnytsia gospel]. Poltava.

Ernst, F. (1919). Ukrainske mystetstvo XVII–XVIII vikiv [Ukrainian art of the XVII–XVIII centuries]. Kyiv : Krynicya.

Zhitetskii, P. (1876). Opisanie Peresopnitskoi rukopisi XVI v. s prilozheniem teksta Evangeliya ot Luki, vyderzhek iz drugikh evangelistov i 4 stranits snimkov [Description of the Peresopnitsa manuscript of the XVIth century with the appendix of the text of the Gospel of Luke, excerpts from other evangelists and 4 pages of pictures]. Kyiv.

Istomin, M. (1901). Obuchenie zhivopisi v Kievo-Pecherskoi Lavre [Teaching painting in Kiev-Pechersk Lavra]. Art and art industry, no. 9-10, pp. 293–310.

Kryvolapov, M. (2004). Mystetstvo ta sotsialno-kulturni protsesy v Ukraini na pochatku XX st. [Art and socio-cultural processes in Ukraine at the beginning of the twentieth century]. Art studies of Ukraine, no. 4, pp. 6–25.

Kuz’min, E. (1900). Neskol’ko slov o yuzhno-russkom iskusstve i zadachakh ego issledovaniya [A few words about South Russian art and the objectives of its research]. Kievskaya starina, no. 4, pp. 6–25.

Kuz’min, E. (1910–1915). Ukrainskaya zhivopis’ XVII st. [Ukrainian painting of the XVII century]. History of Russian Art, Vol. 6, pp. 455–482.

Ladyzhenko, K. (Shirots’kii K.) (1914). Zhizn’ i deyatel’nost’ Grigoriya Kirillovicha Levitskogo’ [The life and work of Gregory Kirillovich Levitsky]. Art in Southern Russia, no. 5-6, pp. 175–189.

Makarenko N. (1914). Materialy po istorii gravyury na Ukraine [Materials on the history of engraving in Ukraine]. Art in Southern Russia. Painting, graphics, art print, no. 5-6, pp. 190–202.

Makarenko M. (1926). Ornamentatsiia ukrainskoi knyzhky ХVІ – ХVІІІ st. [Ornamentation of the Ukrainian book of the ХVІ – ХVІІІ centuries]. Trudy Ukrainskoho naukovoho instytutu knyhoznavstva, no. 1, pp. 1–70.

Novytskyi O. (1926). ‘Symvolichni obrazy na rytynakh kyivskykh starodrukiv’ [Symbolic images of the engravings of Kyiv’s early printed books]. Notes of the Shevchenko Scientific Society, no. СХLIV, pp. 141–158.

Noha O. (1997). Proekt pamiatnyka Ivanu Levynskomu [The project of the monument to Ivan Levinsky]. Lviv: Ukrainski tekhnolohii.

Paliienko M. (2005). «Kievskaia staryna» (1882–1906). Systematychnyi pokazhchyk zmistu zhurnalu [“Kiev olden times” (1882–1906). A systematic index of the contents of the journal]. Kyiv: Tempora.

Paliienko M. (2005). «Kievskaia staryna» (1882–1906). Khronolohichnyi pokazhchyk zmistu zhurnalu [“Kiev olden times” (1882–1906). Chronological index of the contents of the journal]. Kyiv: Tempora.

Paliienko M. (2005). «Kievskaia staryna» u hromadskomu ta naukovomu zhytti Ukrainy (Kinets XIX – pochatok XX st.). [“Kiev olden times” in the public and scientific life of Ukraine (the end of XIX and early XX ct).]. Kyiv: Tempora.

Petrov, N. (1914). Yuzhno-russkie graviroval’nye doski tipografii Kievo-Pecherskoi, Il’inskoi, Chernigovskoi i Pochaevskoi [South Russian engraving boards of printing houses of Kiev-Pechersk, Ilinskaya, Chernihiv and Pochaev]. History of Russian Art, no.3-4, pp. 89–96.

Pobozhii, S. (2005). Z istorii ukrainskoho mystetstvoznavstva [From the history of Ukrainian art studies]. Sumy: VTD «Universytetska knyha».

Redin, E. (1905). Materialy k izucheniyu tserkovnykh drevnostei Ukrainy: Tserkvi goroda Khar’kova [Materials to the study of church antiquities of Ukraine: Churches of the city of Kharkov]. Khar’kov: «Pechatnoe delo» kn. K. Gagarina

Titov, F. (1924). Materialy do istorii knyzhkovoi spravy na Ukraini v XVI – XVIII vv. [Materials to the history of book publishing in Ukraine in the XVI–XVIII centuries]. Kyiv: Z drukarni Ukrainskoi akademii nauk.

Ulianovskyi V. (1995). Vadym Shcherbakivskyi: zhyttia, naukova diialnist, dolia tvorchoi spadshchyny [Vadim Shcherbakivsky: life, scientific activity, the destiny of the creative heritage]. Kyiv: Lybid.

Khanko V. (2007). Mystetstvoznavcha dumka na Poltavshchyni [Art studies thought in the Poltava region]. Poltava: Poltava.

Shirotskii K. (1914). Ocherki po istorii dekorativnogo iskusstva Ukrainy. I. Khudozhestvennoe ubranstvo ukrainskogo doma [Essays on the history of Ukraine decorative art. I. Artistic decoration of the Ukrainian house]. Kyiv: Typohrafiia. S. Kulzhenko.

Shyrotskyi K. (1918). ‘Tserkovni starodruky’ [Early Church Books]. Bookseller.Chronicle of Ukrainian Writing, part,14, pp. 809–814.

Shudria, Ye. (2008). Doslidnyky ukrainskoho mystetstva. Biobibliohrafichni narysy [Researchers of Ukrainian Art. Bibliographic essays]. Kyiv: Visnyk «ANT».

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Udris, I., & Udris-Borodavko, N. (2018). УКРАЇНСЬКА ГРАФІКА БАРОКОВОЇ ДОБИ ЯК ПРЕДМЕТ ВИВЧЕННЯ В ПРАЦЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ МИСТЕЦТВОЗНАВЦІВ ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХ СТОЛІТТЯ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (39), 200–209. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153690

Номер

Розділ

ДИЗАЙН