ТРАДИЦІЇ ТА НОВАЦІЇ ЖИВОПИСУ НА СКЛІ В МИСТЕЦТВІ МОДЕРНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153694

Ключові слова:

живопис на склі, вітражний розпис, модерн, художники, майстерні

Анотація

Метою статті є визначення специфіки вітражного розпису стилю модерн. Методи дослідження складає сукупність базових принципів: об’єктивності, історизму, системності, багатофакторності, комплексності, а для досягнення мети – використані методи наукового пізнання: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Визначено традиційні особливості та новації вітражного розпису стилю модерн як однієї з найдавніших технік живопису на склі; проаналізовано своєрідність форм, методик та використання вітражного розпису в історичній ретроспективі та виявлено специфіку розвитку даної техніки в країнах західної Європи, Росії та України в 1890–1910 рр., на прикладі творчості провідних художників-модерністів. Висновки. Вітражний розпис 1890–1910 рр. відіграє неабияке значення в процесі формування стилістики модерну, а художня цінність багатьох творів не поступається всесвітньовідомим вітражам попередніх епох. Відповідно до стилістичних особливостей модерну, якому були властиві витонченість та вишуканість, вітражний розпис характеризується приглушенням кольорів, складних, але пластичних ліній та рослинно-квіткової орнаментації, ретельним моделюванням та світлотіньовими ефектами, алегоричними фігурами та символічними знаками. Вітражний розпис означеного періоду сублімував багатопланові аспекти естетики стилю модерн, національний колорит та філософію розуміння традицій, а також індивідуальне світосприйняття художників.

Біографія автора

Svitlana Oborska, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат мистецтвознавства

Посилання

Andreeva, Ju.P., Trubinova, Ju.V. (1994). Istorija stroitel’stva Velikoj Knjazheskoj usypal’nicy [The history of the construction of the Grand Duke’s tomb]. Kraevedcheskie zapiski, issue 2. pp. 219–263.

Apishkov, V. (1905). Racional’noe v novejshej arhitekture [Rational in the newest architecture]. Sankt-Peterburg : T-vo hudozhestvennoj pechati.

Baranovskij, G.V. (1904). Arhitekturnaja jenciklopedija XIX veka. T. 7. Detali [Architectural encyclopedia of the XIX century. Vol. 7. Details]. Sankt-Peterburg.

Bykova, E.N., Kirichenko, O.M. (2014). Koncepcii tvorcheskogo formoobrazovanija v stile modern [Concepts of creative shaping in the modern style]. Vestnik Har’kovskoj gosudarstvennoj akademii dizajna i iskusstv, no. 2, pp. 56–60.

Convery G. Poetry in Stone: Sacred Heart Church. Omagh: Drumragh RC Parish, 1999. 170 р.

Gorev, N.E. (1911). Zhivopis’ na stekle [Painting on Glass]. Zadushevnoe slovo, vol. 51, no. 48. Sankt-Peterburg : Tovarishhestvo M.O. Vol’f.

Ivanov, E. Vitrazhi starogo L’vova. Vzgljad iz Peterburga, moi vpechatlenija [Stained glass windows of the old Lvov. View from Petersburg, my impressions], [online] Available at: http://spstainedglass.narod.ru/lviv.html [Accessed 11 October 2018].

Ivanov, E.Ju., Sevast’janov, K.K. (1998). Spisok utrat peterburgskih vitrazhej (1917–1998) [List of losses of Petersburg stained glass windows (1917–1998)]. Sankt-Peterburg: Izd-vo Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo tehnicheskogo universiteta, 1998 [online] Available at: http://eugene8888.narod.ru/spisokut.html [Accessed 16 October 2018].

Koni, A.F. (1989). Vospominanija o pisateljah [Memoirs about the writers]. Moskva: Pravda

Kostyrina, M.G. (2010). Jesteticheskie protivorechija stilja modern na rubezhe HІH–HH vekov [Aesthetic contradictions of the Art Nouveau style at the turn of the XIX – XX centuries]. Problemy gumanitarnogo znanija v nauke i obrazovanii : sbornik nauchnyh statej, pp. 178–184.

Koch, A. (1908). Deutsche Kunst und Dekoration. Darmstadt : A. Koch.

Manuskript Teofila «Zapiska o raznyh iskusstvah» [Theosophilus manuscript “Note on various arts”] (1963). Vsesojuznaja central’naja nauchno-issledovatel’skaja laboratorija po konservacii i restavracii muzejnyh hudozhestvennyh cennostej, issue 7, [online] Available at: <https://vitroart.ru/articles/articles/210/> [Accessed 23 October 2018].

Tode, Je. (1908). Stekol’naja zhivopis’. Kratkij ocherk ee istorii i tehnicheskogo razvitija [Glass painting. A brief sketch of its history and technical development]. Zodchij, no. 23, pp. 204–208.

Pauli, G. (1900). Glasmalereien von Аlbert Luthi. Die Kunst monatshefte fur freie und angewandte kunst. Munchen Verlagsanstalt F. Bruckmann A.-G., pp. 366–370.

Pillard-Verneuil, M. (1897). L’Animal dans la Décoration. Librairie Centrale des Beaux Arts: Paris.

Sterner, G. (1982). Art Nouveau, an art of transition. Woodbury.

Vlchek, T. (1981). Steklo kak fenomen cheshskoj secessii [Glass as a phenomenon of Czech secession]. Inter press grafik, no.1. pp. 30–35.

Zonntag, O.S. (2000). Russkoe hudozhestvennoe steklo moderna. K voprosu stanovlennja stilja i zapadno-evropejskih vlijanij [Russian art glass of modernity. To the question of the establishment of style and Western European influences]. D.Ed. Nauchno-issledoval’skij institut teorii i istorii izobrazitel’nyh iskusstv.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Oborska, S. (2018). ТРАДИЦІЇ ТА НОВАЦІЇ ЖИВОПИСУ НА СКЛІ В МИСТЕЦТВІ МОДЕРНУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (39), 217–224. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153694

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ, ПЛАСТИЧНЕ ТА УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО