СЦЕНІЧНИЙ ОБРАЗ УКРАЇНКИ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ СТАНОВИЩА ЖІНКИ НА ЗЛАМІ XIX–XX СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155615Ключові слова:
український театр, театральний простір, глядач, українка, сценічний образАнотація
Мета статті – дослідити соціокультурні причини, які зумовили формування переважно трагічного образу жінки на сцені українського професійного театру. Створені, в обмеженому театральному просторі М. Заньковецькою, образи жінок із народу розкривали силу характеру, глибину почуттів, духовну красу українки, приреченої на страждання силою обставин, однак не жалюгідної, а величної у важких випробуваннях. Художня правда сценічного образу відображала правду життя й характер українки, а через глядацьке сприйняття виявляла також ставлення до жінки в традиційній українській культурі, носієм якої був масовий український глядач. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-порівняльного, культурологічного та мистецтвознавчого методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє розкрити художню правду сценічного образу українки як відображення правди життя гнобленого народу, проаналізувати історичні, культурологічні й естетичні аспекти еволюції українського театрального простору. Реалізація поставленої мети передбачає вирішення таких завдань: охарактеризувати особливості становлення і розвитку професійного українського театру; визначити причини обмеження театрального простору; виявити взаємозалежність обмеженого театрального простору та сценічного образу українки, створеного М. Заньковецькою. Висновки. Виявлено, що театральний простір, у якому функціонував класичний український театр, був обмежений комплексом урядових заборон. З’ясовано також, що специфіка глядацької аудиторії, котра на зламі XIX–XX ст. представляла неповноструктурне українське суспільство, була одним із чинників відсутності в репертуарі українського театру драматичних творів з життя інтелігенції.Посилання
Amfiteatrov, O. (2000). The Ukrainian Duse. Ukrainskyi teatr [Ukrainian Theater], no. 1/2, рр. 8–10.
Antonovych, D. (1993). Ukrainian Theater. Ukrainska kultura [Ukrainian culture], рр. 443–473.
Report of the artist M.K. Zankovetskaya (1898). Trudy Pervogo vserossiiskogo s’ezda stsenicheskikh deyatelei 9–23 marta [Proceedings of the First All-Russian gathering of stage actors 9–23 March], part 2, рр. 258–259.
Kononenko, Ye. (1999). The singing soul of Ukraine (Marusia Churai, Lesia Ukrainka, Lina Kostenko). Heroi ta znamenytosti v ukrainskii kulturi [Heroes and celebrities in Ukrainian culture], рр. 234–248.
Krasylnykova, O. (2011). Ukrainian Theater: 1900s – 1941. Istoriia ukrainskoi kultury. In 5 vol. Vol. 5. Book 2. [History of Ukrainian Culture. In 5 vol. Vol. 5. Book 2], pp. 553–596.
Lemeshchenko, A. (2004). Maria Zankovetska – the legend of the Ukrainian theater. Ukrainky v istorii [Ukrainian women in history], pp. 259–264.
Miroshnychenko, O. (1998). Theater and the public. Narysy ukrainskoi populiarnoi kultury [Essays on Ukrainian popular culture], pp. 655–666.
Ukrainka, L. (1966). On art. Kyiv: Mystetstvo, p. 299.
Petliura, S. (1907). To the anniversary of M. Zankovetska. Ukraina [Ukraine], pp. 59.
Yanovska, L. (2016). The current situation of Ukrainian peasant women. Ukrainka [Ukrainian woman], pp. 414–427.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Наталя Погуца
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.