СЦЕНІЧНИЙ ОБРАЗ УКРАЇНКИ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ СТАНОВИЩА ЖІНКИ НА ЗЛАМІ XIX–XX СТОЛІТЬ

Автор(и)

  • Natalia Pohutsa Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155615

Ключові слова:

український театр, театральний простір, глядач, українка, сценічний образ

Анотація

Мета статті – дослідити соціокультурні причини, які зумовили формування переважно трагічного образу жінки на сцені українського професійного театру. Створені, в обмеженому театральному просторі М. Заньковецькою, образи жінок із народу розкривали силу характеру, глибину почуттів, духовну красу українки, приреченої на страждання силою обставин, однак не жалюгідної, а величної у важких випробуваннях. Художня правда сценічного образу відображала правду життя й характер українки, а через глядацьке сприйняття виявляла також ставлення до жінки в традиційній українській культурі, носієм якої був масовий український глядач. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-порівняльного, культурологічного та мистецтвознавчого методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє розкрити художню правду сценічного образу українки як відображення правди життя гнобленого народу, проаналізувати історичні, культурологічні й естетичні аспекти еволюції українського театрального простору. Реалізація поставленої мети передбачає вирішення таких завдань: охарактеризувати особливості становлення і розвитку професійного українського театру; визначити причини обмеження театрального простору; виявити взаємозалежність обмеженого театрального простору та сценічного образу українки, створеного М. Заньковецькою. Висновки. Виявлено, що театральний простір, у якому функціонував класичний український театр, був обмежений комплексом урядових заборон. З’ясовано також, що специфіка глядацької аудиторії, котра на зламі XIX–XX ст. представляла неповноструктурне українське суспільство, була одним із чинників відсутності в репертуарі українського театру драматичних творів з життя інтелігенції.

Біографія автора

Natalia Pohutsa, Київський національний університет культури і мистецтв

аспірантка

Посилання

Amfiteatrov, O. (2000). The Ukrainian Duse. Ukrainskyi teatr [Ukrainian Theater], no. 1/2, рр. 8–10.

Antonovych, D. (1993). Ukrainian Theater. Ukrainska kultura [Ukrainian culture], рр. 443–473.

Report of the artist M.K. Zankovetskaya (1898). Trudy Pervogo vserossiiskogo s’ezda stsenicheskikh deyatelei 9–23 marta [Proceedings of the First All-Russian gathering of stage actors 9–23 March], part 2, рр. 258–259.

Kononenko, Ye. (1999). The singing soul of Ukraine (Marusia Churai, Lesia Ukrainka, Lina Kostenko). Heroi ta znamenytosti v ukrainskii kulturi [Heroes and celebrities in Ukrainian culture], рр. 234–248.

Krasylnykova, O. (2011). Ukrainian Theater: 1900s – 1941. Istoriia ukrainskoi kultury. In 5 vol. Vol. 5. Book 2. [History of Ukrainian Culture. In 5 vol. Vol. 5. Book 2], pp. 553–596.

Lemeshchenko, A. (2004). Maria Zankovetska – the legend of the Ukrainian theater. Ukrainky v istorii [Ukrainian women in history], pp. 259–264.

Miroshnychenko, O. (1998). Theater and the public. Narysy ukrainskoi populiarnoi kultury [Essays on Ukrainian popular culture], pp. 655–666.

Ukrainka, L. (1966). On art. Kyiv: Mystetstvo, p. 299.

Petliura, S. (1907). To the anniversary of M. Zankovetska. Ukraina [Ukraine], pp. 59.

Yanovska, L. (2016). The current situation of Ukrainian peasant women. Ukrainka [Ukrainian woman], pp. 414–427.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-10

Як цитувати

Pohutsa, N. (2017). СЦЕНІЧНИЙ ОБРАЗ УКРАЇНКИ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ СТАНОВИЩА ЖІНКИ НА ЗЛАМІ XIX–XX СТОЛІТЬ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (37), 81–88. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155615

Номер

Розділ

ТЕАТР, КІНО, ТЕЛЕБАЧЕННЯ