ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ПЛАСТИЧНИХ ТА МОВНИХ ЗАСОБІВ У ПРОЦЕСІ СТВОРЕННЯ СЦЕНІЧНОГО ОБРАЗУ: МИСТЕЦТВОЗНАВЧИЙ АНАЛІЗ МЕТОДІВ АКТОРСЬКОГО ПЕРЕВТІЛЕННЯ

Автор(и)

  • Олена Сергіївна Хлистун Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155619

Ключові слова:

пластичні елементи, мистецтво слова, зовнішня техніка актора, перевтілення, характерність, рухи, жести, акторський тренінг

Анотація

Мета дослідження. Дослідити та проаналізувати особливості застосування пластичних та мовних засобів у процесі створення сценічного образу на основі мистецтвознавчого аналізу методів акторського перевтілення; виявити спільні та відмінні підходи до процесу перевтілення засобами зовнішньої техніки актора та виявити доцільність їх застосування в контексті сучасної мистецької освіти студентів вищих навчальних закладів. Методами дослідження є органічна сукупність базових принципів наукового аналізу: об’єктивність, історизм, багатофакторність, системність, комплексність, розвиток та плюралізм, а для досягнення мети дослідження використані методи наукового пізнання: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Проведено детальний і всебічний мистецтвознавчий аналіз систем та методів створення сценічного образу в контексті процесу акторського перевтілення засобами зовнішньої техніки; висвітлено головні аспекти роботи над пластичними та мовними елементами на прикладі провідних акторських тренінгів. Висновки. Проведений мистецтвознавчий аналіз найвідоміших систем, шкіл, методик театральної педагогіки та акторських тренінгів дозволив виявити спільні й відмінні підходи до процесу створення сценічного образу засобами зовнішньої техніки актора. Пластичні та мовні засоби при створенні сценічного образу, беззаперечно, є превалюючими в процесі акторського перевтілення і посідають провідне місце в системах та методиках К. Станіславського, В. Мейєрхольда, Є. Вахтангова, О.Таірова, М. Чехова та ін. видатних режисерів. Проте, особливості та відмінності в методах і засобах їх втілення, а також взаємомозв’язок та взаємозалежність засобів зовнішньої техніки актора з внутрішньою технікою, великою мірою обумовлені загальною концепцію кожної системи. Саме несвідомий органічний симбіоз пластики, мови та емоцій актора визначає рівень його майстерності. З огляду на те, що засоби та підходи до перевтілення у кожного актора власні і залежать, насамперед, від початкової орієнтації – на зовнішній вигляд персонажу чи на його внутрішній образ, вважаємо за доцільне залучити на сучасному етапі до навчального процесу не лише теоретичне, а й практичне ознайомлення студентів із відомими системами створення художнього образу та тренінграми, що сприятимуть формуванню та розвитку зовнішніх засобів акторського перевтілення.

Біографія автора

Олена Сергіївна Хлистун, Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат мистецтвознавства

Посилання

Veigandt, S. (2001). ‘Plastic training of the actor by the method of Andrei Droznin’. Teatr. Zhivopis’. Kino. Muzyka [Theater. Painting. Cinema. Music], no. 1, pp. 22–45.

Ivanova, E.G. (1965). V. Nemirovich-Danchenko is rehearsing. «Three Sisters» by A. Chekhov staged by the Moscow Art Theater of 1940. Moscow: Iskusstvo.

Zvereva, N., Livnev D. (2008). Creating the actor’s image: Theoretical foundations. Moscow: Rossiiskii universitet teatral’nogo iskusstva.

Ilyinsky, I. (1961). About myself. Moscow: Vserossiiskoe teatral’noe obshchestvo.

Kisin, V. (1980). Perevoploshchenie i zhiznennyi opyt aktera [Impersonation and life experience of the actor]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Rossiiskii universitet teatral’nogo iskusstva.

Knebel, M. (1995). ‘On Mikhail Chekhov and his creative heritage: M. A. Chekhov’. Literaturnoe nasledie [Literary heritage], in vol. 2. vol. 1. Moscow: Iskusstvo.

Livnev, D. (2012). Stage impersonation. Moscow: Rossiiskii universitet teatral’nogo iskusstva.

Rieznikovych, M. (2005). ‘Night theater’. Den [Day], [online]. Available at : . [Accessed 23 November 2017].

Selyutina, L. (2003). Tadashi Suzuki: «My theater center can be called a party» [online] Available at : <http://copy.lyubimov.info/taganka/index-2115.htm> . [Accessed 29 November 2017].

Stanislavsky, K. (1954). Collected Works. In Vols. 8, vol. 1. Moya zhizn’ v iskusstve [My life in art]. Moscow: Iskusstvo.

Stanislavsky, K. (1957). Collected Works. In Vols. 18, vol. 4. Rabota aktera nad rol’yu. Materialy k knige [The work of the actor on the role. Materials for the book]. Moscow: Iskusstvo.

Stanislavsky, K. (1959). Collected Works. Vols. 8, vol. 6. Stat’i. Rechi. Otkliki. Zametki. Vospominaniya (1917–1938) [Articles. Speeches. Responses. Notes. Memoirs (1917–1938)]. Moscow: Iskusstvo.

Stanislavsky, K. (1995). Collected Works. Vols. 9, vol. 7. Pis’ma: 1874–1905 [Letters: 1874–1905]. Moscow: Iskusstvo.

The Central State Archive of the October Revolution (TSGAR), f. 130, op. 4, hr. 69, p. 48–48, vol., 49–51.

Chekhov, M.O. (2007). On the technique of the actor. [ebook] Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr. Available at: <http://igtnd.ru/wp-content/uploads/2015/02/Otehnike-aktera.pdf>. [Accessed 20 Nov. 2017].

Elkana, A. (2006). Soviet Theatrical Tragedy. Karl-Kazimir-Theodore-Vsevolod Meyerhold: a study of life and creativity. Moscow: Kruk.

Yuzovsky, Yu. (1982). Bertolt Brecht and his art. O teatre i drame. Stat’i. Ocherki. Fel’etony [About Theater and Drama. Articles. Essays. The feuilleton]. Moscow: Iskusstvo.

Yursky, S. (2003). An attempt to think. Moscow: Vagrius.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-10

Як цитувати

Хлистун, О. С. (2017). ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ПЛАСТИЧНИХ ТА МОВНИХ ЗАСОБІВ У ПРОЦЕСІ СТВОРЕННЯ СЦЕНІЧНОГО ОБРАЗУ: МИСТЕЦТВОЗНАВЧИЙ АНАЛІЗ МЕТОДІВ АКТОРСЬКОГО ПЕРЕВТІЛЕННЯ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (37), 98–114. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155619

Номер

Розділ

ТЕАТР, КІНО, ТЕЛЕБАЧЕННЯ