ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ПЛАСТИЧНИХ ТА МОВНИХ ЗАСОБІВ У ПРОЦЕСІ СТВОРЕННЯ СЦЕНІЧНОГО ОБРАЗУ: МИСТЕЦТВОЗНАВЧИЙ АНАЛІЗ МЕТОДІВ АКТОРСЬКОГО ПЕРЕВТІЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155619Ключові слова:
пластичні елементи, мистецтво слова, зовнішня техніка актора, перевтілення, характерність, рухи, жести, акторський тренінгАнотація
Мета дослідження. Дослідити та проаналізувати особливості застосування пластичних та мовних засобів у процесі створення сценічного образу на основі мистецтвознавчого аналізу методів акторського перевтілення; виявити спільні та відмінні підходи до процесу перевтілення засобами зовнішньої техніки актора та виявити доцільність їх застосування в контексті сучасної мистецької освіти студентів вищих навчальних закладів. Методами дослідження є органічна сукупність базових принципів наукового аналізу: об’єктивність, історизм, багатофакторність, системність, комплексність, розвиток та плюралізм, а для досягнення мети дослідження використані методи наукового пізнання: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Проведено детальний і всебічний мистецтвознавчий аналіз систем та методів створення сценічного образу в контексті процесу акторського перевтілення засобами зовнішньої техніки; висвітлено головні аспекти роботи над пластичними та мовними елементами на прикладі провідних акторських тренінгів. Висновки. Проведений мистецтвознавчий аналіз найвідоміших систем, шкіл, методик театральної педагогіки та акторських тренінгів дозволив виявити спільні й відмінні підходи до процесу створення сценічного образу засобами зовнішньої техніки актора. Пластичні та мовні засоби при створенні сценічного образу, беззаперечно, є превалюючими в процесі акторського перевтілення і посідають провідне місце в системах та методиках К. Станіславського, В. Мейєрхольда, Є. Вахтангова, О.Таірова, М. Чехова та ін. видатних режисерів. Проте, особливості та відмінності в методах і засобах їх втілення, а також взаємомозв’язок та взаємозалежність засобів зовнішньої техніки актора з внутрішньою технікою, великою мірою обумовлені загальною концепцію кожної системи. Саме несвідомий органічний симбіоз пластики, мови та емоцій актора визначає рівень його майстерності. З огляду на те, що засоби та підходи до перевтілення у кожного актора власні і залежать, насамперед, від початкової орієнтації – на зовнішній вигляд персонажу чи на його внутрішній образ, вважаємо за доцільне залучити на сучасному етапі до навчального процесу не лише теоретичне, а й практичне ознайомлення студентів із відомими системами створення художнього образу та тренінграми, що сприятимуть формуванню та розвитку зовнішніх засобів акторського перевтілення.Посилання
Veigandt, S. (2001). ‘Plastic training of the actor by the method of Andrei Droznin’. Teatr. Zhivopis’. Kino. Muzyka [Theater. Painting. Cinema. Music], no. 1, pp. 22–45.
Ivanova, E.G. (1965). V. Nemirovich-Danchenko is rehearsing. «Three Sisters» by A. Chekhov staged by the Moscow Art Theater of 1940. Moscow: Iskusstvo.
Zvereva, N., Livnev D. (2008). Creating the actor’s image: Theoretical foundations. Moscow: Rossiiskii universitet teatral’nogo iskusstva.
Ilyinsky, I. (1961). About myself. Moscow: Vserossiiskoe teatral’noe obshchestvo.
Kisin, V. (1980). Perevoploshchenie i zhiznennyi opyt aktera [Impersonation and life experience of the actor]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Rossiiskii universitet teatral’nogo iskusstva.
Knebel, M. (1995). ‘On Mikhail Chekhov and his creative heritage: M. A. Chekhov’. Literaturnoe nasledie [Literary heritage], in vol. 2. vol. 1. Moscow: Iskusstvo.
Livnev, D. (2012). Stage impersonation. Moscow: Rossiiskii universitet teatral’nogo iskusstva.
Rieznikovych, M. (2005). ‘Night theater’. Den [Day], [online]. Available at : . [Accessed 23 November 2017].
Selyutina, L. (2003). Tadashi Suzuki: «My theater center can be called a party» [online] Available at : <http://copy.lyubimov.info/taganka/index-2115.htm> . [Accessed 29 November 2017].
Stanislavsky, K. (1954). Collected Works. In Vols. 8, vol. 1. Moya zhizn’ v iskusstve [My life in art]. Moscow: Iskusstvo.
Stanislavsky, K. (1957). Collected Works. In Vols. 18, vol. 4. Rabota aktera nad rol’yu. Materialy k knige [The work of the actor on the role. Materials for the book]. Moscow: Iskusstvo.
Stanislavsky, K. (1959). Collected Works. Vols. 8, vol. 6. Stat’i. Rechi. Otkliki. Zametki. Vospominaniya (1917–1938) [Articles. Speeches. Responses. Notes. Memoirs (1917–1938)]. Moscow: Iskusstvo.
Stanislavsky, K. (1995). Collected Works. Vols. 9, vol. 7. Pis’ma: 1874–1905 [Letters: 1874–1905]. Moscow: Iskusstvo.
The Central State Archive of the October Revolution (TSGAR), f. 130, op. 4, hr. 69, p. 48–48, vol., 49–51.
Chekhov, M.O. (2007). On the technique of the actor. [ebook] Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr. Available at: <http://igtnd.ru/wp-content/uploads/2015/02/Otehnike-aktera.pdf>. [Accessed 20 Nov. 2017].
Elkana, A. (2006). Soviet Theatrical Tragedy. Karl-Kazimir-Theodore-Vsevolod Meyerhold: a study of life and creativity. Moscow: Kruk.
Yuzovsky, Yu. (1982). Bertolt Brecht and his art. O teatre i drame. Stat’i. Ocherki. Fel’etony [About Theater and Drama. Articles. Essays. The feuilleton]. Moscow: Iskusstvo.
Yursky, S. (2003). An attempt to think. Moscow: Vagrius.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Олена Сергіївна Хлистун
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.