УКРАЇНСЬКЕ АКАДЕМІЧНЕ НАРОДНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНЕ ВИКОНАВСТВО ЯК ДІАЛОГ КУЛЬТУР

Автор(и)

  • Valentyn Lihus Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155647

Ключові слова:

академічне народно-інструментальне виконавство, українська музика, діалог культур, українські народні інструменти, національно-культурне відродження

Анотація

Мета дослідження. У статті досліджується проблема діалогу культур на прикладі українського академічного народно-інструментального виконавства (далі УАНІВ). Розглядається історико-культурний контекст розвитку УАНІВ ХХ та ХХІ ст., який обумовив характер діалогічності цього виду виконавства. Методологію дослідження складають: концепція діалогу культур М. Бахтіна; теоретичний метод моделювання (для побудови аналогій між тенденціями національно-культурного відродження в Україні ХХ та ХХІ ст.); історичний метод (для здійснення аналізу процесів еволюції УАНІВ); історично-порівняльний метод (для визначення спільних і відмінних історичних умов розвитку української культури ХХ та ХХІ ст.); історико-культурний метод (для розгляду загальнокультурного контексту розвитку УАНІВ ХХ–ХХІ ст.). Наукова новизна роботи полягає у розгляді УАНІВ у площині проблеми діалогу культур; у дослідженні історико-культурного аспекту формування та еволюції УАНІВ. Висновки. На підставі вивчення історико-культурної ситуації в Україні ХХ–ХХІ ст. визначено, що діалогічність УАНІВ полягає у поєднанні та взаємодії національного й інонаціонального компонентів; у репрезентації УАНІВ української музики як самобутнього національного мистецтва та, водночас, як невід’ємної складової європейського культурного світу. Виявлено, що провідним чинником розвитку УАНІВ є процес національно-культурного відродження, інспірований патріотичним усвідомленням унікальності своєї культури як складової європейського культурного світу. Визначено, що завдяки своїй діалогічній сутності УАНІВ сьогодні є однією з оптимальних форм вітчизняного мистецтва, що позиціонує національну своєрідність української музики та сприяє активізації українсько-європейських гуманітарних зв’язків.

Біографія автора

Valentyn Lihus, Київський національний університет культури і мистецтв

заслужений артист України

Посилання

Bahtin, M.M. (1975). Issues of Literature and Aesthetics. Moskva: Hudozhestvennaja literatura.

Berdjaev, N.A. (1990). Russia’s Destiny. Moskva: Moscow State University Publishing house.

Gerasimova-Persidskaja, N. (2012). Music. Time. Space. Kyiv: Dukh i Litera.

Kyianovska, L.O. (1998). Austro-German Culture Impact on the Formation of Stanislav Liudkevych’s Style. Ukrainsko-nimetski muzychni zviazky mynuloho i sohodennia [Ukrainian-German Musical Relations of the Past and Present], pp. 67–76.

Kyianovska, L.O. (1999). Polish-Ukrainian Relations in Galician Musical Culture. Musica Galiciana [The Galician Music], vol. 2, pp. 62–69.

Kornіi, L.P. (2012). Lute Music of Renaissance Epoch and It’s Role in the Musical Art Evolution of Poland, Ukraine and Belarus in the 16th – 17th centuries. Chasopys Natsionalnoi muz. akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho [The Journal of Petro Tchaikovsky National Music Akademy], no. 4(17), pp. 55–61.

Kornіi, L.P. (2003). M. Lysenko is in the Context of European Musical Romanticism (West and Central Europe). Ukrainske Muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], no. 32, pp. 16–27.

Pasichniak, L.M. (2007). Academic Folk Instrumental Ensemble Performance of Ukraine in the 20th century: Historical-Performance Aspect, Abstract of the PhD diss. (arts sci.). Lviv: Mykola Lysenko Lviv State Music Academy.

Pakhljovsjka, О. (2008). Ave, Europa! : Articles, Reports, Journalism (1989–2008). Kyiv: Pulsary.

Popovych, М. (2001). Review of Ukrainian Culture History. Kyiv: ArtEk.

Skrypnyk, H.A. (2009). The History of Ukrainian Music. Kyiv: ІMFE іm. M.T. Rylskoho, vol. 2.

Samojlenko, A.I. (2002). Musicology and the Methodology of Humanitarian Knowledge. Problems of Dialogue. Odessa: Astroprint.

Suprun, N. (1997). Ghnat Khotkevych – a Musician. Rivne: Lista.

Franko, І. (1986). A Sincere Letter to Galician Ukrainian Youth. Zibrannia tvoriv u 50 t. T. 45. [Collected works in 50 vol., vol. 45]. Kyiv: Naukova dumka, pp. 401–409.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-10

Як цитувати

Lihus, V. (2017). УКРАЇНСЬКЕ АКАДЕМІЧНЕ НАРОДНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНЕ ВИКОНАВСТВО ЯК ДІАЛОГ КУЛЬТУР. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (37), 232–241. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155647

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО