ЕВОЛЮЦІЯ ЖАНРУ ФОРТЕПІАННОЇ РАПСОДІЇ В УКРАЇНСЬКІЙ МУЗИЦІ ЕПОХИ РОМАНТИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155648Ключові слова:
українська фортепіанна музика, фортепіанна рапсодія, романтизм, жанр, стиль, еволюціяАнотація
Мета роботи. Стаття присвячена розгляду еволюції жанру фортепіанної рапсодії в творчості українських романтиків. Рапсодії М. Завадського, Т. Шпаковського та М. Лисенка аналізуються з позиції вияву в них романтичних стильових ознак. Методи дослідження складають: теоретичний метод моделювання (для побудови аналогій між жанрово-стильовими принципами різних авторів рапсодій); історично-порівняльний метод (для визначення спільних та відмінних жанрово-стилістичних ознак в рапсодіях різних композиторів). Наукова новизна роботи полягає в розгляді еволюції української фортепіанної музики (зокрема, жанру фортепіанної рапсодії) епохи Романтизму з метою вияву особливостей романтичного стилю; в окресленні перспективи дослідження національного дискурсу романтизму. Висновки. В еволюції жанру фортепіанної рапсодії в українській музиці ХІХ ст. виразно проявляється специфіка українського романтизму, яка розкривається в органічному синтезі загально-романтичних та українських народно-національних ознак. Динаміка романтичного стилю спостерігається в поступовому набутті жанру національних ознак, що найяскравіше виявилося у творчості М. Лисенка, чиї рапсодії стали національними різновидами цього жанру.Посилання
Honchar, Ye.F. (1992). ‘Some peculiarities of Lysenko’s composer reasoning (to compositional dynamics of the thematic invention development)’ Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology]. Kyiv, no 27, pp. 193–199.
Skrypnyk, H.A. (2009). ed. The History of Ukrainian Music, vol. 2. Kyiv: Committees of the Department of Literature, Language and Art of the National Academy of Science of Ukraine.
Kyianovska, L.O. (2000). Style Evolution of Galician Musical Culture of the 19th–20th century. Ternopіl: Aston.
Kornіi, L.P. (2001). The History of Ukrainian Music, vol. 3, Kyiv – New York: Publishing center of M.P. Kots.
Kurkovskyi, H. (1973). Mykola Vitaliiovych Lysenko – pianist-performer. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Stepanenko, M.B. (1989). Piano art of Ukraine in the pre-Lysenko period D.Ed. Kiev State Conservatory named after P.I.Chaykovskiy.
Suprun, O.V. (1992). ‘Improvisation in Lysenko’s compositions’. Ukrainske muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology]. Kyiv, no 27, pp. 200–203.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Ольга Марківна Лігус
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.