SCENIC SPEECH IN THE «NEW UKRAINIAN THEATRE»: SPECIFICITY OF FUNCTIONING
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.34.2016.158193Ключові слова:
Ukrainian theatre, scenic speech, characteristic featuresАнотація
The paper identifies specificity of forming and functioning of scenic speech in the period of formation of the «new Ukrainian theatre», whose framework chronologically unites the «silver» era (the 1920s) and the Ukrainian soviet theatre (the political theatre of the 1930s–1950s, the theatre of war time, the theatre of aesthetic innovations of the 1950s–1960s, and the «searching» theatre of the 1970s–1980s).Посилання
L. Beletskaia. Ukrainian Soviet drama theatre / L. Beletskaia. – Kyiv : Vyshcha Shkola, 1984. – P. 224.
The Berezil: Les Kurbas. From the creative heritage. – Kyiv : Dnipro, 1988. – P. 518.
V. Vasylko. Life devoted to the Theatre / V. Vasylko. – Kyiv : Mystetstvo, 1984. – P. 407.
H. Veselovska. Method as a style and style as a method / H. Veselovska // Methodological search. – Kyiv : LDL, 2003. – P. 276–320.
V. Haidabura. Performing Arts in Ukraine during the German Nazi occupation / V. Haidabura // Ukrainian theatre of the twentieth century. – Kyiv : LDP, 2003. – P. 322–341.
A. Drak. Heritage we never attained / A. Drak // Ukrainian Theatre. – 1994. – № 1. – P. 6–8.
Encyclopedia of Ukrainian Studies. General part. / Republished in Ukraine. – Kyiv : Dovira, 1995. – Vol 3 – P. 1026.
V. Zabolotna. Back to yourself / V. Zabolotna // Ukrainian Theatre. – № 5. – 1993. – P. 5–6, 15–16, 18.
M. Kagan. Systemic approach and humanitarian knowledge: Sel. articles. / M. Kagan. – Lviv : Publishing House of the Leningrad University, 1991. – P. 384.
A. Klekovkin. System / O. Klekovkin // Ukrainian Theatre. – № 1 – 1997 – P. 18–21.
N. Kornienko. Les Kurbas: The rehearsal of future / N. Kornienko. – Kyiv : Fakt, 1998. – P. 469.
N. Kornienko. The searching theatre / N. Kornienko // Ukrainian theatre of the twentieth century. – Kyiv, LDP, 2003. – P. 342–363.
N. Kornienko. Ukrainian theatre on the eve of the third millennium. Search / N. Kornienko. – Kyiv : Fakt, 2000. – P. 160.
A. Krasilnikov. History of Ukrainian theatre of the twentieth century / O. Krasilnikov. – Kyiv : Lybid, 1999. – P. 208.
N. Kuziakina. Galician actor: the necessary creative shapes / N. Kuziakina // Ukrainian Theatre. – № 5. – 1993. – P. 13–15.
Les Kurbas in theatrical work, from the viewpoint of contemporaries. – Baltimore – Toronto: Torch, 1989. – P. 1026.
A. Liahushchenko. Les Kurbas. Creative work of the artist in the mirror of two eras / A. Liahushchenko // Ukrainian Thatre. – № 2. – 1996. – P. 2–3.
I. Melnychenko. Social realism in preventive ideology / I. Melnychenko // Literary Ukraine. – 1989 – 21 January. – P. 2.
I. Ohienko. Ukrainian culture / I. Ohienko. – Kyiv : Lybid, 1991. – P. 467.
A. Poliakov. Truth and Falsehood of «Khrushchev thaw» / A. Poliakov // Ukrainian Thatre. – № 2 – 1996. – P. 19–23.
I. Chernychko. Transformation of the cultural sphere / I.Chernychko. – Kyiv : RVPS of Ukraine, 1998. – P. 146.
I. Chernychko. Ukrainian theatrical art of the second half of the nineteenth – early twentieth century / I. Chernychko. – Kyiv : Fakt, 1998. – P. 362.
Slavik Drama. The Question of Innovation proceedings of Slavik. – Ottawa, 1991. – 682 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Andriy Burlutskyi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.