ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СПІВВІДНОШЕННЯ МУЗИЧНОГО СТИЛЮ І ЖАНРУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.35.2016.158252Ключові слова:
стиль, жанр, співвідношення стилю і жанру, діалог стилю і жанру, жанровий стиль, епохальний стиль, індивідуальний стильАнотація
Мета роботи. У статті розкривається характер співвідношення стилю та жанру – ключових категорій музичного мистецтва, які знаходяться у постійній взаємодії. Теоретичні аспекти цієї проблеми виокремлюються в роботі на підставі вивчення наукових праць ХХ–ХХІ ст., присвячених цим складним багаторівневим поняттям. Методологія дослідження базується на теоретичному методі систематизації, що полягає у пізнанні та осмисленні наукових теорій стилю і жанру. Цей метод, що має комплексний характер, охоплює низку інших методів, які використано в дослідженні, зокрема: абстрагування (у диференційованому розгляді понять стилю і жанру та виділенні найістотніших рис кожного з них); аналіз (у встановленні зв’язків між категоріями стилю і жанру); синтез (у розгляді стилю і жанру як компонентів ієрархічної системи музики). Крім того, в дослідженні застосовано й історичний метод (в розкритті характеру співвідношення стилю і жанру в процесі еволюції музичного мислення). Наукова новизна роботи полягає в порушенні проблеми співвідношення стилю і жанру, в окресленні її основних теоретичних аспектів, у розвитку теоретичного дискурсу стиле-жанрової природи музичних явищ. Висновки. Доведено, що співвідношення стилю і жанру зумовлено логікою музично-історичного процесу. Виділено основні теоретичні аспекти проблеми співвідношення цих категорій: ієрархічну підпорядкованість жанру стилеві, діалогічний характер співіснування стилю і жанру, феномен жанрового стилю.Посилання
Aranovskiy, M.G. (1990). Conceptions of Musical Style and Genre in the Works by М.K. Mihaylov. Etyudy o stile v muzyke: Stat’i i fragmenty [Mihaylov M. The Etudes about Style in Music: Articles and Fragments], pp. 13–38.
Lobanova, М.N. (1990). Musical Style and Genre: History and Modernity. Moskow: Sovetskii Kompozitor.
Medushevskiy, V.V. (1979). Musical Style as a Semiotic Object. Sovetskaya muzyka [Soviet Music], no. 3, pp. 30–39.
Mihaylov, М.K. (1981). Style in Music: Research. Moskow: Muzyka.
Moskalenko, V.G. (1994). Creative Aspect of Musical Interpretation (to the Problem of Analysis). Research. Kyiv: Kievskaya gosudarstvennaya konservatoriya.
Nazaykinskiy, E.V. (1982). Logics of Musical Composition. Moskow: Muzyka.
Samoylenko, А. (2004). Style as a Musical and Culturological Category in the light of М. Bakhtin’s Theory of Dialogue. Nauchnyi Vestnik Natsional’noi Muzykal’noi Akademii Ukrainy imeni. P. І. Chaikovskogo. Muzykal’nyj stil’: teorіja, іstorіja, sovremennost’ [Scientific Journal of Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Style of Musical Creativity: Aesthetics, Theory, and Performance], issue 37, pp. 3–13.
Sohor, A.N. (1971). Theory of Musical Genres: Challenges and Prospects. Teoreticheskie problemy muzykal’nyh form i zhanrov [Theoretical Problems of Musical Forms and Genres], рр. 292–310.
Sozanskyi, Yu.S. (2008). Musical Semiotics. Lvіv: Spolom.
Suhanceva, V.K. (2000). Music as a World of Human. From the Idea of the Universe to the Philosophy of Music. Kiev: Fakt.
Tukova, I. (2004). To the Concept of the Genre’s Style. Nauchnyi Vestnik Natsional’noi Muzykal’noi Akademii Ukrainy imeni. P. І. Chaikovskogo. Muzykal’nyj stil’: teorіja, іstorіja, sovremennost’ [Scientific Journal of Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Musical Style: Theory, History and Modernity], issue 38, pp. 27–33.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Ольга Марківна Лігус

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.