ПЛАСТИЧНИЙ ДЕКОР ФАРФОРУ-ФАЯНСУ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХVІІІ– ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.35.2016.158256Ключові слова:
фарфор, фаянс, Україна, кераміка, пластичний декорАнотація
Стаття присвячується особливостям розвитку пластичного декору українського фарфору та фаянсу кін. ХVІІІ – поч. ХХІ ст. Розглянуто скульптурні елементи посуду різних європейських та азіатських країн, що стали підґрунтям для появи вітчизняних аналогів. Розкрито специфіку застосування пластичного декору в українській тонкій кераміці від кінця ХVІІІ ст. і дотепер.
Мета – проаналізувати зразки пластичного декору фарфору-фаянсу України кін. ХVІІІ – поч. ХХІ ст., прослідкувати специфіку застосування певних мотивів. Методологію дослідження становлять історико-культурний метод (для виявлення похідних українського скульптурного декору у вітчизняній тонкій кераміці); історико-порівняльний метод (для наведення паралелей з історією світового мистецтва); метод теоретичного узагальнення (для інтерпретації наявності окремих різновидів пластичного декору в українському фарфорі-фаянсі); метод мистецтвознавчого аналізу (для виявлення художніх особливостей творів вітчизняного «білого золота»). Наукова новизна роботи полягає у систематизації інформації щодо застосування скульптурного декору в українській тонкій кераміці від доби класицизму і дотепер. Висновки. На основі здійсненого дослідження вдалося встановити, що пластичний декор застосовувався в фарфорі-фаянсі України від ХVІІІ до поч. ХХІ ст. Він був представлений здебільшого мотивами баранячих, цапиних морд, людських облич у вигляді маскаронів, лебединими та зміїними шиями із головами, сувоями (переважно вирішення ручок посуду та ваз), лев’ячими одинарними або спареними лапами (насамперед, вирішення ніжок виробів), завершеннями накривок у вигляді пуп’янків квітів, мотивів сливи, ягняти, янгола, шишки пінії, ананаса, султана тощо.Посилання
Dolinsky L.V. (1963). Тhe Ukrainian art porcelain. Kiev: Akademiia nauk URSR.
Fokina L. (2009). Istorija of arts and crafts: studies. Rostov-on-Don: Feniks.
Ivashkiv, G. (2007). Dekor of the Ukrainian national ceramics 16th – first half 20th of centuries. Lvov: Instytut narodoznavstva NANU.
Ivashkiv, G. (2010). Kruglyj a modelled decor in ceramics 19th –20th the item. Visnyk Prykarpatskoho universytetutu. Seriia. Mystetstvoznavstvo [Bulletin of the Precarpathian University. Series. Art studies], issue 19/20, pp. 9–18.
Lampeka M. (2006). Zoomorfnaja ceramics in structure of mythological consciousness of Ukrainians from an antiquity and up to now. Natsionalni tradytsii u dekoratyvno-prykladnomu mystetstvi [National traditions in arts and crafts], pp. 59–62.
Petrjakova, F.S. (1985). Ukrainsky art porcelain (the end 18th – the beginning of20th item). Kiev: Naukova dumka.
Poshivajlo, O. (1993). Etnografija of the Ukrainian pottery: left bank Ukraine. Kiev: Molod
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Ольга Володимирівна Школьна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.