ПЛАСТИЧНИЙ ДЕКОР ФАРФОРУ-ФАЯНСУ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХVІІІ– ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТЬ

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Школьна Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.35.2016.158256

Ключові слова:

фарфор, фаянс, Україна, кераміка, пластичний декор

Анотація

Стаття присвячується особливостям розвитку пластичного декору українського фарфору та фаянсу кін. ХVІІІ – поч. ХХІ ст. Розглянуто скульптурні елементи посуду різних європейських та азіатських країн, що стали підґрунтям для появи вітчизняних аналогів. Розкрито специфіку застосування пластичного декору в українській тонкій кераміці від кінця ХVІІІ ст. і дотепер.

Мета – проаналізувати зразки пластичного декору фарфору-фаянсу України кін. ХVІІІ – поч. ХХІ ст., прослідкувати специфіку застосування певних мотивів. Методологію дослідження становлять історико-культурний метод (для виявлення похідних українського скульптурного декору у вітчизняній тонкій кераміці); історико-порівняльний метод (для наведення паралелей з історією світового мистецтва); метод теоретичного узагальнення (для інтерпретації наявності окремих різновидів пластичного декору в українському фарфорі-фаянсі); метод мистецтвознавчого аналізу (для виявлення художніх особливостей творів вітчизняного «білого золота»). Наукова новизна роботи полягає у систематизації інформації щодо застосування скульптурного декору в українській тонкій кераміці від доби класицизму і дотепер. Висновки. На основі здійсненого дослідження вдалося встановити, що пластичний декор застосовувався в фарфорі-фаянсі України від ХVІІІ до поч. ХХІ ст. Він був представлений здебільшого мотивами баранячих, цапиних морд, людських облич у вигляді маскаронів, лебединими та зміїними шиями із головами, сувоями (переважно вирішення ручок посуду та ваз), лев’ячими одинарними або спареними лапами (насамперед, вирішення ніжок виробів), завершеннями накривок у вигляді пуп’янків квітів, мотивів сливи, ягняти, янгола, шишки пінії, ананаса, султана тощо.

Біографія автора

Ольга Володимирівна Школьна, Київський національний університет культури і мистецтв

доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Dolinsky L.V. (1963). Тhe Ukrainian art porcelain. Kiev: Akademiia nauk URSR.

Fokina L. (2009). Istorija of arts and crafts: studies. Rostov-on-Don: Feniks.

Ivashkiv, G. (2007). Dekor of the Ukrainian national ceramics 16th – first half 20th of centuries. Lvov: Instytut narodoznavstva NANU.

Ivashkiv, G. (2010). Kruglyj a modelled decor in ceramics 19th –20th the item. Visnyk Prykarpatskoho universytetutu. Seriia. Mystetstvoznavstvo [Bulletin of the Precarpathian University. Series. Art studies], issue 19/20, pp. 9–18.

Lampeka M. (2006). Zoomorfnaja ceramics in structure of mythological consciousness of Ukrainians from an antiquity and up to now. Natsionalni tradytsii u dekoratyvno-prykladnomu mystetstvi [National traditions in arts and crafts], pp. 59–62.

Petrjakova, F.S. (1985). Ukrainsky art porcelain (the end 18th – the beginning of20th item). Kiev: Naukova dumka.

Poshivajlo, O. (1993). Etnografija of the Ukrainian pottery: left bank Ukraine. Kiev: Molod

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-12-01

Як цитувати

Школьна, О. В. (2016). ПЛАСТИЧНИЙ ДЕКОР ФАРФОРУ-ФАЯНСУ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХVІІІ– ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТЬ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (35), 162–176. https://doi.org/10.31866/2410-1176.35.2016.158256

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ, ПЛАСТИЧНЕ ТА УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО