DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172674

РОЗВИТОК ЦИРКОВИХ ЖАНРІВ В ЕСТРАДНОМУ МИСТЕЦТВІ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

Oleksandra Ilnytska

Анотація


Мета дослідження – визначити специфіку розвитку циркових жанрів в естрадному мистецтві ХХІ ст. та
виявити тенденційні особливості інтегрування видовищних форм мистецтва на сучасному етапі. Методологія
дослідження. Наукові положення дослідження аргументовані на рівні сукупності загальнонаукових методів
пізнання (аналітичного, джерелознавчого, історичного) та мистецтвознавчих підходів: типологічний та
еволюційний метод, а також метод системного аналізу. Наукова новизна. Виявлено специфіку естрадно-циркового
мистецтва як складного багатоаспектного феномена; визначено, що тенденціями розвитку циркових жанрів
естрадного мистецтва є пошук різноманітних форм та засобів виразності для посилення сенсового й змістового
навантаження, а також візуального ефекту та видовищності номерів. Висновки. Характерні для світового
соціомистецького простору ХХІ ст. тенденції художньої експериментальності вимагають створення нових форм
інтегрування мистецтв. Творчі експерименти міжвидового та міжжанрового інтегрування, посприяли активізації
процесу синтезу циркового та естрадного мистецтва як найбільш видовищних форм. Генеза нової естетики
естрадного мистецтва з фокусуванням на трюковій основі та атракційності сприяє розвитку циркових жанрів
у сценічному просторі.

Ключові слова


естрадно-циркове мистецтво; циркові жанри; видовище; трюки; синтез мистецтв

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Barinov, V.A. (2009). Esteticheskiye emotsii v khudozhestvenno-obraznoy strukture tsirkovogo iskusstva [Aesthetic

emotions in the artistic-shaped structure of circus art]. Abstract of Ph.D. dissertation. Moscow State University.

Bogdanov, I.A. (2005). Khudozhestvennaya struktura estradnogo nomera i osnovnyye metodologicheskiye printsipy

yego sozdaniya [The artistic structure of the variety turn and the main methodological principles of its creation].

Abstract of D. Sc. dissertation. St. Petersburg State Academy of Theater Arts.

Hrinie, T.B. (2018). Nova bufonada yak skladova suchasnykh tendentsiy rozvytku tsyrkovoho mystetstva [New

buffoonery as a component of modern trends in the development of circus art]. Kultura Ukrainy, issue 61, pp. 282–289.

DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.061.028.

Makarov, S.M. (2004). Tsirkovyye zhanry [Circus genres]. Estrada Rossii XX vek : entsiklopediya. Mosсow : OLMA

Media Grupp, pp. 722–723.

Muratov, M. (2005). Estrada kak fenomen massovoi kul’tury [Estrada as a phenomenon of mass culture]. Abstract

of D. Sc. dissertation. Kazan State University of Culture and Arts.

Nikolaeva, Yu.G. (2014). Estradno-tsirkovoye iskusstvo kak sotsiokul’turnyy fenomen [Variety and circus art as

a sociocultural phenomenon.] Natcionalnaia kultura glazami molodykh, Proceedings of the 39th Final Scientific

Conference of students, undergraduates, graduate students. Minsk, March 26–27 2014. Belarusian State University

of Culture and Arts, pp. 484–492.

Nikolaeva, Yu.G. (2016). Puti formirovaniya i razvitiya tsirkovoy i estradnoy klounady [Ways of formation and

development of circus and variety clownery] . Kultura. Nauka. Tvorchestvo, Proceedings of the 10th Internetional Scientific and Practical Conference. Minsk, May 12, 2016. Belarusian State University of Culture and Arts, pp. 340–345.

Yashkin, V.K. (1986). Teatral’nost’ i teatralizatsiya v iskusstve sovetskoy estrady (k probleme obogashcheniya

muzykal’noy estrady sredstvami teatra) [Theatricality and theatricalization in the art of Soviet variety art (on the

problem of enriching musical variety art with the means of the theater)]. Abstract of Ph.D. dissertation. All-Union

Research Institute.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Баринов В. А. Эстетические эмоции в художественно-образной структуре циркового искусства:
автореф. дис. ... канд. филос. наук / Московский государственный университет. Москва, 2009. 27 с.

2. Богданов И. А. Художественная структура эстрадного номера и основные методологические принципы
его создания: автореф. дис. … д-ра искусствоведения / Санкт-Петербургская государственная академия
театрального искусства. Санкт-Петербург, 2005. 37 с.

3. Гріньє Т. Б. Нова буфонада як складова сучасних тенденцій розвитку циркового мистецтва. Культура
України. 2018. Вип. 61. С. 282–289. DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.061.028.

4. Макаров С. М. Цирковые жанры. Эстрада России ХХ век : энциклопедия / ред. Е. Д. Уварова. Москва :
ОЛМА Медиа Групп, 2004. C. 722–723.

5. Муратов М. Эстрада как феномен массовой культуры: автореф. дис. … д-ра филос. наук / Казанский
государственный университет культуры и искусств. Казань, 2005. 19 с.

6. Николаева Ю. Г. Эстрадно-цирковое искусство как социокультурный феномен. Национальная культура
глазами молодых : сборник материалов 39 итоговой научной конференции студентов, магистрантов,
аспирантов. Минск, 26–27 марта 2014 г. Минск: Белорусский государственный университет культуры и искусств,
2014. С. 484–492.

7. Николаева, Ю. Г. Пути формирования и развития цирковой и эстрадной клоунады. Культура. Наука.
Творчество : X Международная научно- практическая конференция: сборник научных статей. Минск, 12 мая
2016 г. Минск : Белорусский государственный университет культуры и искусств, 2016. Вып. 10. С. 340–345.

8. Яшкин В. К. Театральность и театрализация в искусстве советской эстрады (к проблеме обогащения
музыкальной эстрады средствами театра): автореф. дис. канд. искусствоведения / Всесоюзный научно-
исследовательский институт. Москва, 1986. 22 с.





Copyright (c) 2019 Олександра Анатоліївна Ільницька

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.