ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ГРИМУ В УКРАЇНСЬКОМУ ТЕАТРАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ

Автор(и)

  • Катерина Геннадіївна Малярчук Київський національний університеткультури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6993-1127

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172675

Ключові слова:

грим, театральний грим, театральне мистецтво, український театр, семіотика гриму

Анотація

Мета статті – здійснити історико-культурний аналіз специфіки використання гриму в українському театральному мистецтві; виявити витоки мистецтва гриму з часів Київської Русі та особливостей його формування в українському театрі; з’ясувати вплив драматургії І. Котляревського й досвіду корифеїв українського театру, зокрема М. Кропивницького, на становлення мистецтва гриму в українському театрі. Методика дослідження ґрунтується на використанні методів аналізу й синтезу, що дали змогу виявити концептуальні засади в процесі вивчення історичної, культурологічної та мистецтвознавчої літератури, з’ясувати особливості становлення значення гриму у формуванні засад сценічної виразності. Принцип історизму сприяв комплексному вивченню феномену сценічного гриму, з’ясуванню його значення в конкретних історичних умовах. Наукова новизна. Виявлено витоки (усна народнопоетична творчість, народні ігри часів Київської Русі та ін.), особливості і тенденції формування мистецтва гриму в контексті становлення й розвитку українського театру у зв’язку із драматургією І. Котляревського та досвідом корифеїв українського театру, які актуалізували у своїй діяльності поняття «семантика гриму», спрямувавши мистецтво гриму на створення реалістичного художнього образу; з’ясовано значення гриму в українській театральній культурі. Висновки. Осмислення театрального гриму пов’язане з вивченням практичного й теоретичного досвіду видатних акторів, а також з багатою творчою спадщиною українського театру загалом. Тема семантики гриму і його місця в культурологічному просторі театральної системи має привернути дослідників до її поглиблення, зокрема до розроблення нових напрямів у її розвитку. Актуальність цієї теми помітно зростає в театральному й театрально-освітньому середовищі, яка базується на прагненні нового покоління художників, гримерів, акторів та режисерів повернутися до витоків українського національного театру – на новому рівні його теоретичної і практичної рефлексії.

Біографія автора

Катерина Геннадіївна Малярчук, Київський національний університеткультури і мистецтв

Aспірантка

Посилання

Berezkin, V. (1997). Isskustvo stsenografii mirovogo teatra: ot istokov do serediny ХХ veka [Set design art of world theatre: from the origins to the latter half of ХХ century]. Moscow: Editorial URSS.

Charnetskyi, S. (1934). Narys istorii ukrainskoho teatru v Halychyni [Essay on the history of Ukrainian theatre in Galicia]. Lviv: Drukarnia naukovoho tovarystva im. T. H. Shevchenka.

Krasylnykova, O. (1999). Istoriia ukrainskoho teatru ХХ storichchia [History of the Ukrainian theatre of the ХХ century]. Kyiv: Lybid.

Korniienko, N. (2000). Ukrainskyi teatr u peredden tretoho tysiacholittia. Poshuk. (Kartyny svitu. Tsinnist oriientatsii. Mova. Prohnoz) [Ukrainian theatre on the eve of the third millennium. Search. (World paintings. Orientation Value, Language, Forecast)]. Kyiv: Fakt.

Lvov, N. (1960). Hrym y obraz [Makeup and image]. Moscow: Profyzdat.

Medvedieva, V.V. (2014). Semiotychnyi aspekt mystetstva hrymu [The semiotic aspect of makeup art]. Kultura Ukrainy, no. 46, рр. 45–51.

Verykivska, I. (1971). Khudozhnyk i stsena [Artist and stage]. Kyiv: Naukova dumka.

Verykivska, I. (1981). Stanovlennia ukrainskoi radianskoi stsenohrafii [The formation of Ukrainian Soviet set design]. Kyiv: Naukova dumka.

Veselovska, H. (2010). Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian Theatrical Avant-Garde]. Kyiv: Feniks.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Як цитувати

Малярчук, К. Г. (2019). ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ГРИМУ В УКРАЇНСЬКОМУ ТЕАТРАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (40), 45–50. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172675

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО