МЕТОД ФЕЛЬДЕНКРАЙЗА В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИХ МОДЕЛЕЙ АКТОРСЬКОГО НАВЧАННЯ XXI СТ.

Автор(и)

  • Вікторія Олександрівна Стрельчук Київський національний університеткультури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8516-5829
  • Ірина Віталіївна Іващенко Київський національний університеткультури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1046-0735

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172681

Ключові слова:

метод Фельденкрайза, методики навчання актора, біопсихосоціальна практика, вищі мистецькі навчальні заклади

Анотація

Мета статті – виявити доцільність використання методу Фельденкрайза в процесі навчання акторів у контексті розвитку сучасних інституціональних моделей, розроблених на основі біопсихосоціальної практики. Методологія дослідження. Основними в проведенні дослідження стали історико-оглядовий та історико-описовий методи, що дало змогу розглянути процес навчання актора за методом М. Фельденкрайза з 1970-х рр. у США, Ізраїлі та Франції. На основі знань із фізики, механіки тіла, неврології, теорії навчання та психології застосовано метод соматичної освіти «Feldenkrais». Наукова новизна. У статті проаналізовано використання в професійному навчанні акторів методу Фельденкрайза у зв’язку з розвитком сучасних інституціональних моделей, розроблених на основі біопсихосоціальної практики, що сприяють самоусвідомленню, мобільності, ефективному виробленню творчих навичок у процесі перевтілення. Обгрунтовано доцільність інтегрування деяких аспектів методу Фельденкрайза в програми курсів акторської майстерності вищих мистецьких навчальних закладів України. Висновки. Доведено, що методики та акторські тренінги, розроблені на основі методу Фельденкрайза, спрямовані на переосмислення себе та можливостей свого тіла в процесі роботи над створенням образу. Розробляючи різноманітні способи переміщення і сприйняття, студенти осмислюють творчий процес із позиції відсутності обмеження варіантів вираження. У такий спосіб майбутні актори працюють над налаштуванням свого тіла як професійного інструменту, розширюючи можливості голосового й рухового апаратів, та усвідомлюють нові можливості акторської виразності, отримавши вибір відчуттів, почуттів, рухів і дій.

Біографії авторів

Вікторія Олександрівна Стрельчук, Київський національний університеткультури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, професор

Ірина Віталіївна Іващенко, Київський національний університеткультури і мистецтв

Доцент

Посилання

Feldenkrais, M. (1987). Awareness through Movement. England: Penguin Books Ltd.

Fonow, M.M., Cook, J.A., Goldsand, R.S. and Burke-Miller, J.K. (2016). Using the Feldenkrais Method of Somatic Education to Enhance Mindfulness, Body Awareness, and Empathetic Leadership Perceptions among College Students. Journal of Leadership Education, no.15 (3), рр. 116–130. DOI: https://doi.org/10.12806/V15/I3/R4.

Igweonu, K. (2010). Feldenkrais method in performer training. Encouraging curiosity and experimentation. Swansea: Swansea Metropolitan University.

Li, K. (2007). Performing the Globalized City: Contemporary Hong Kong Theatre and Globalized Connectivity. Asian Theatre Journal, no.24 (2), рр. 440–469.

Lorde, A. (2007). Uses of the Erotic: The Erotic as Power. Sister Outsider: Essays and Speeches. Berkeley: Crossing Press, pp. 53–59.

Lutsenko, A.V. (2014). Tilesnooriientovani pidkhody alternatyvnoi medytsyny: metodolohiia rozkryttia potentsialu tilesnosti [Body-oriented approaches of alternative medicine: methodology for the disclosure of physical fitness]. Multyversum. Filosofskyi almanakh, issue 6/7, pp. 78–87.

Questel, A.S. (2002). The Feldenkrais Method: Application for the Actor. Feldenkrais Journal, no. 14. pp. 11–16.

Tokhtamish, O.M. (2012). Metod Fel’denkraiza yak teorіya і praktika navchannya i rozvitku lyudini cherez usvіdomlyuvannya rukhіv tіla [Feldenkrais` method as theory and practice of teaching and development of person through body movement understanding]. Aktual’nye problemy professional’no-prikladnoi fizicheskoi podgotovki, no. 1(3), pp. 33–37.

Zarrilli, P., Sasitharan, T. and Kapur, A. (2016). Special issue on ‘intercultural’ acting and actor/performer training. Journal Theatre, Dance and Performance Training, vol. 7, issue 3, pp.335–339. DOI: https://doi.org/10.1080/19443927.2016.1219107.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Як цитувати

Стрельчук, В. О., & Іващенко, І. В. (2019). МЕТОД ФЕЛЬДЕНКРАЙЗА В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИХ МОДЕЛЕЙ АКТОРСЬКОГО НАВЧАННЯ XXI СТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (40), 82–86. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172681

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО