МЕТОД ФЕЛЬДЕНКРАЙЗА В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИХ МОДЕЛЕЙ АКТОРСЬКОГО НАВЧАННЯ XXI СТ.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172681Ключові слова:
метод Фельденкрайза, методики навчання актора, біопсихосоціальна практика, вищі мистецькі навчальні закладиАнотація
Мета статті – виявити доцільність використання методу Фельденкрайза в процесі навчання акторіву контексті розвитку сучасних інституціональних моделей, розроблених на основі біопсихосоціальної практики.
Методологія дослідження. Основними в проведенні дослідження стали історико-оглядовий та історико-описовий
методи, що дало змогу розглянути процес навчання актора за методом М. Фельденкрайза з 1970-х рр. у США,
Ізраїлі та Франції. На основі знань із фізики, механіки тіла, неврології, теорії навчання та психології застосовано
метод соматичної освіти «Feldenkrais». Наукова новизна. У статті проаналізовано використання в професійному
навчанні акторів методу Фельденкрайза у зв’язку з розвитком сучасних інституціональних моделей, розроблених
на основі біопсихосоціальної практики, що сприяють самоусвідомленню, мобільності, ефективному виробленню
творчих навичок у процесі перевтілення. Обгрунтовано доцільність інтегрування деяких аспектів методу
Фельденкрайза в програми курсів акторської майстерності вищих мистецьких навчальних закладів України.
Висновки. Доведено, що методики та акторські тренінги, розроблені на основі методу Фельденкрайза, спрямовані
на переосмислення себе та можливостей свого тіла в процесі роботи над створенням образу. Розробляючи
різноманітні способи переміщення і сприйняття, студенти осмислюють творчий процес із позиції відсутності
обмеження варіантів вираження. У такий спосіб майбутні актори працюють над налаштуванням свого тіла як
професійного інструменту, розширюючи можливості голосового й рухового апаратів, та усвідомлюють нові
можливості акторської виразності, отримавши вибір відчуттів, почуттів, рухів і дій.
Посилання
Feldenkrais, M. (1987). Awareness through Movement. England: Penguin Books Ltd.
Fonow, M.M., Cook, J.A., Goldsand, R.S. and Burke-Miller, J.K. (2016). Using the Feldenkrais Method of Somatic
Education to Enhance Mindfulness, Body Awareness, and Empathetic Leadership Perceptions among College Students.
Journal of Leadership Education, no.15 (3), рр. 116–130. DOI: 10.12806/V15/I3/R4.
Igweonu, K. (2010). Feldenkrais method in performer training. Encouraging curiosity and experimentation. Swansea:
Swansea Metropolitan University.
Li, K. (2007). Performing the Globalized City: Contemporary Hong Kong Theatre and Globalized Connectivity. Asian
Theatre Journal, no.24 (2), рр. 440–469.
Lorde, A. (2007). Uses of the Erotic: The Erotic as Power. Sister Outsider: Essays and Speeches. Berkeley: Crossing
Press, pp. 53–59.
Lutsenko, A.V. (2014). Tilesnooriientovani pidkhody alternatyvnoi medytsyny: metodolohiia rozkryttia potentsialu
tilesnosti [Body-oriented approaches of alternative medicine: methodology for the disclosure of physical fitness].
Multyversum. Filosofskyi almanakh, issue 6/7, pp. 78–87.
Questel, A.S. (2002). The Feldenkrais Method: Application for the Actor. Feldenkrais Journal, no. 14. pp. 11–16.
Tokhtamish, O.M. (2012). Metod Fel’denkraiza yak teorіya і praktika navchannya i rozvitku lyudini cherez
usvіdomlyuvannya rukhіv tіla [Feldenkrais` method as theory and practice of teaching and development of person
through body movement understanding]. Aktual’nye problemy professional’no-prikladnoi fizicheskoi podgotovki,
no. 1(3), pp. 33–37.
Zarrilli, P., Sasitharan, T. and Kapur, A. (2016). Special issue on ‘intercultural’ acting and actor/performer training. Journal
Theatre, Dance and Performance Training, vol. 7, issue 3, pp.335–339. DOI: 10.1080/19443927.2016.1219107.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Вікторія Олександрівна Стрельчук, Ірина Віталіївна Іващенко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.