ФЕНОМЕН МУЗИКИ В ЛІТЕРАТУРІ (МУЗИКА В МЕТАМОРФОЗАХ ДОБРА І ЗЛА В ОПОВІДАННІ “ЧІНТЕТ” ДАНІЕЛЯ ПАСТИРЧАКА)

Автор(и)

  • Ольга Григорівна Бенч Католицький університет в Ружомберку, Україна https://orcid.org/0000-0002-3998-3062
  • Єва Долінска Католицький університет в Ружомберку, Словаччина

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172684

Ключові слова:

музика, література, ритм, варіації

Анотація

Мета статті. Дослідити різні літературні інтерпретації (поезії і прози) з точки зору взаємин літератури та музики, сприйняття музичних явищ як можливого засобу інтерпретації та використання таких явищ в педагогічній практиці. Музична культура є надзвичайно складним утворенням, в якому переплітаються естетичне, психологічне, соціальне, комунікативне та інші напрями. Ця багатогранність пов’язана з особливими параметрами впливу її основи – музики. Взаємодія літератури та музики прослідковується не лише в звуковому просторі першої, а й у використанні в художньому тексті різноманітних музичних образів, інструментів, термінології, музичного ритму. Наукова новизна полягає у виявленні різних форми музичної образності в поетичній творчості Д. Пастирчака. Застосовано такі методи дослідження – культурно-історичний (для розгляду генезису музичності у творчості Д. Пастирчака), теоретичний метод аналізу, процесуально-структурний, узагальнюючий. Висновки. Доведено, що музичні мотиви відіграють важливу роль у побудові динамічного розвитку та внутрішньої завершеності, в розкритті ідейно-тематичного змісту, слугують виразом авторських інтенцій, є своєрідним каталізатором у вираженні ідей автора, стимулюють сприйняття читача. Отже, твори Д. Пастирчака (зокрема оповідання “Чінтет”) містять музику, яка охоплює своєрідні характери й значення. Глибокий аналіз таких музичних звуків дає змогу виявити різні форми музичної образності в поетичному світі автора.

Біографії авторів

Ольга Григорівна Бенч, Католицький університет в Ружомберку

Кандидат мистецтвознавства, професор

Єва Долінска, Католицький університет в Ружомберку

Доктор педагогічних наук

Посилання

Bachelard, G. (1997). Voda a sny. Esej o obraznosti hmoty [Water and dreams. Essay on the images of matter]. Praha: Mladá fronta.

Biedermann, H. (1992). Lexikón symbolov [Lexicon of symbols]. Bratislava: Obzor.

Broch, H. (1991). Myšlienky k problému poznania v hudbe [Thoughts on the problem of knowledge in music]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 55–62.

Butor, M. (1997). Premeny písania [Letter conversions]. Revue svetovej literatúry, no. 33, pр. 90–95.

Červenka, M. et al. (2005). Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20 st. [On the road to meaning. Poetics of literary creativity of the 20th century]. Praha: TORST.

Cibulka, H. (1981). Kniha Rút [Book of Ruths]. Bratislava: Pravda.

Faltin, P. (1991). K otázke hudobného významu [To the question of the musical value]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 50–54.

Franěk, M. (2005). Hudební psychologie [Music psychology]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum.

Godár, V. (1991). Stravinskij a Borges [Stravinsky and Borges]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 27–43.

Harré, R. and Gillett, G. (2001). Diskurz a myseľ [Discourse and Mind]. Bratislava: Iris.

Jungmann, S. (1997). Hudba přítelkyně [Music girlfriend]. Brno: Schneider vydavatelství, 1997.

Michaux, H. (1991). Jav zvaný hudba [Phenomenon called music]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 101–104.

Novák, R. (2005). Hudba jako inspirace poezie [Music as an inspiration of poetry]. Ostrava: Ostravská univerzita, Tilia.

Pastirčák, D. (1993). Damianova rieka [Damian River]. Bratislava: AF.

Pastirčák, D. (2000). Čintet [Cinta]. Bratislava: Návrat domov.

Pastirčák, D. (2001). O viere a skepse [About faith and skepticism]. Bibiana, vol. 8, 4, pр. 94–100.

Pastirčák, D. (2006). Nepublikovaný rozhovor s autorom [Unpublished interview with author]. Archív autorky.

Pechar, J. (2002). Interpretace a analýza literárního díla [Interpretation and analysis of literary works]. Praha: Filosofia.

Petrík, V. (1986). Variácie na tému domova [Variations on the topic of homes]. Slovenské pohľady, 102, no. 10, pp. 41–45.

Poledňák, I. (1986). Působení, funkce, užití hudby [Effect, function, use of music]. In: O interpretácii umeleckého textu 9. Nitra: Pedagogická fakulta. рp. 53–72.

Prušková, Z. (1991). Estetizácia tabuizovaných obsahov v novelách V. Šikulu [Aesthetization of Tabulated Content in V. Šikula’s Novels]. Slovenská literatúra, vol. 38, no. 4, pр. 309–322.

Rakús, S. (1995). Poetika prozaického textu: Látka, téma, problém, tvar [Poetics of prosaic text: Substance, theme, problem, shape]. Bratislava: Slovenský spisovateľ.

Rappoport, S.Kh. (1972). Iskusstvo i emotcii [Art and Emotions]. 2nd ed. Moscow: Muzyka.

Režná, M. (1999). Variácie ako kompozičný princíp [Variations as a compositional principle]. In: Interpretácia umeleckého textu 20. Nitra: Spolok slovenských spisovateľov; Národné literárne centrum. p. 105.

Sabol, J. and Zimmmermann, J. (2002). Akustický signál – Semióza – Komunikácia [Acoustic signal - Semiosis – Communication]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta.

Sabol, J., RuščáK, F. and Sabolová, O. (2005). Interpretačné variácie umeleckého textu [Interpretative variations of artistic text]. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. p. 43.

Šaling, S., Ivanová-Šalingová, M. and Maníková, Z. (1997). Veľký slovník cudzích slov [Big dictionary of foreign words]. Bratislava: SAMO.

Schopenhauer, A. (1994). Génius. Umění. Láska. Světec [Genius. Art. Love. Saint]. Praha: Votobia.

Sedláćek, K. and Sychra, A. (1962). Hudba a slovo z experimentálního hlediska [Music and word from experimental point of view]. Praha: Státní hudební vydavatelství.

Sláviková, Z. (2006). Človek, bytie a umenie [Man, being and art]. In: Zborník medzinárodných štúdií «Dianoia 1”. Kielce. pр. 81–90.

Teplan, D. (2007). Fikcia a subverzia limitácie [Limitation fiction and subversion]. In: Interpretačné a recepčné sondy do detskej literatúry 3. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa. pр. 84–104.

Tužinský, J. (1998). Bledomodrý svet [Pale blue world]. Bratislava: Národné literárne centrum.

Valček, P. (2006). Slovník literárnej teórie [Dictionary of Literary Theory]. Bratislava: L.I.C. p.261.

Weinreb, F. (1995). Symbolika biblického jazyka. Úvod do struktury hebrejčiny [Symbolism of the biblical language. Introduction to the structure of Hebrew]. Praha: Herrmann a synové.

Wellek, R. and Warren, A. (1996). Teorie literatury [Theories of literature]. Praha: Votobia.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Як цитувати

Бенч, О. Г., & Долінска, Є. (2019). ФЕНОМЕН МУЗИКИ В ЛІТЕРАТУРІ (МУЗИКА В МЕТАМОРФОЗАХ ДОБРА І ЗЛА В ОПОВІДАННІ “ЧІНТЕТ” ДАНІЕЛЯ ПАСТИРЧАКА). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (40), 94–105. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172684

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО