ФЕНОМЕН МУЗИКИ В ЛІТЕРАТУРІ (МУЗИКА В МЕТАМОРФОЗАХ ДОБРА І ЗЛА В ОПОВІДАННІ “ЧІНТЕТ” ДАНІЕЛЯ ПАСТИРЧАКА)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172684Ключові слова:
музика, література, ритм, варіаціїАнотація
Мета статті. Дослідити різні літературні інтерпретації (поезії і прози) з точки зору взаємин літератури та музики, сприйняття музичних явищ як можливого засобу інтерпретації та використання таких явищ в педагогічній практиці. Музична культура є надзвичайно складним утворенням, в якому переплітаються естетичне, психологічне, соціальне, комунікативне та інші напрями. Ця багатогранність пов’язана з особливими параметрами впливу її основи – музики. Взаємодія літератури та музики прослідковується не лише в звуковому просторі першої, а й у використанні в художньому тексті різноманітних музичних образів, інструментів, термінології, музичного ритму. Наукова новизна полягає у виявленні різних форми музичної образності в поетичній творчості Д. Пастирчака. Застосовано такі методи дослідження – культурно-історичний (для розгляду генезису музичності у творчості Д. Пастирчака), теоретичний метод аналізу, процесуально-структурний, узагальнюючий. Висновки. Доведено, що музичні мотиви відіграють важливу роль у побудові динамічного розвитку та внутрішньої завершеності, в розкритті ідейно-тематичного змісту, слугують виразом авторських інтенцій, є своєрідним каталізатором у вираженні ідей автора, стимулюють сприйняття читача. Отже, твори Д. Пастирчака (зокрема оповідання “Чінтет”) містять музику, яка охоплює своєрідні характери й значення. Глибокий аналіз таких музичних звуків дає змогу виявити різні форми музичної образності в поетичному світі автора.
Посилання
Bachelard, G. (1997). Voda a sny. Esej o obraznosti hmoty [Water and dreams. Essay on the images of matter]. Praha: Mladá fronta.
Biedermann, H. (1992). Lexikón symbolov [Lexicon of symbols]. Bratislava: Obzor.
Broch, H. (1991). Myšlienky k problému poznania v hudbe [Thoughts on the problem of knowledge in music]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 55–62.
Butor, M. (1997). Premeny písania [Letter conversions]. Revue svetovej literatúry, no. 33, pр. 90–95.
Červenka, M. et al. (2005). Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20 st. [On the road to meaning. Poetics of literary creativity of the 20th century]. Praha: TORST.
Cibulka, H. (1981). Kniha Rút [Book of Ruths]. Bratislava: Pravda.
Faltin, P. (1991). K otázke hudobného významu [To the question of the musical value]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 50–54.
Franěk, M. (2005). Hudební psychologie [Music psychology]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum.
Godár, V. (1991). Stravinskij a Borges [Stravinsky and Borges]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 27–43.
Harré, R. and Gillett, G. (2001). Diskurz a myseľ [Discourse and Mind]. Bratislava: Iris.
Jungmann, S. (1997). Hudba přítelkyně [Music girlfriend]. Brno: Schneider vydavatelství, 1997.
Michaux, H. (1991). Jav zvaný hudba [Phenomenon called music]. Slovenské pohľady, vol. 107, no. 9, pр. 101–104.
Novák, R. (2005). Hudba jako inspirace poezie [Music as an inspiration of poetry]. Ostrava: Ostravská univerzita, Tilia.
Pastirčák, D. (1993). Damianova rieka [Damian River]. Bratislava: AF.
Pastirčák, D. (2000). Čintet [Cinta]. Bratislava: Návrat domov.
Pastirčák, D. (2001). O viere a skepse [About faith and skepticism]. Bibiana, vol. 8, 4, pр. 94–100.
Pastirčák, D. (2006). Nepublikovaný rozhovor s autorom [Unpublished interview with author]. Archív autorky.
Pechar, J. (2002). Interpretace a analýza literárního díla [Interpretation and analysis of literary works]. Praha: Filosofia.
Petrík, V. (1986). Variácie na tému domova [Variations on the topic of homes]. Slovenské pohľady, 102, no. 10, pp. 41–45.
Poledňák, I. (1986). Působení, funkce, užití hudby [Effect, function, use of music]. In: O interpretácii umeleckého textu 9. Nitra: Pedagogická fakulta. рp. 53–72.
Prušková, Z. (1991). Estetizácia tabuizovaných obsahov v novelách V. Šikulu [Aesthetization of Tabulated Content in V. Šikula’s Novels]. Slovenská literatúra, vol. 38, no. 4, pр. 309–322.
Rakús, S. (1995). Poetika prozaického textu: Látka, téma, problém, tvar [Poetics of prosaic text: Substance, theme, problem, shape]. Bratislava: Slovenský spisovateľ.
Rappoport, S.Kh. (1972). Iskusstvo i emotcii [Art and Emotions]. 2nd ed. Moscow: Muzyka.
Režná, M. (1999). Variácie ako kompozičný princíp [Variations as a compositional principle]. In: Interpretácia umeleckého textu 20. Nitra: Spolok slovenských spisovateľov; Národné literárne centrum. p. 105.
Sabol, J. and Zimmmermann, J. (2002). Akustický signál – Semióza – Komunikácia [Acoustic signal - Semiosis – Communication]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta.
Sabol, J., RuščáK, F. and Sabolová, O. (2005). Interpretačné variácie umeleckého textu [Interpretative variations of artistic text]. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. p. 43.
Šaling, S., Ivanová-Šalingová, M. and Maníková, Z. (1997). Veľký slovník cudzích slov [Big dictionary of foreign words]. Bratislava: SAMO.
Schopenhauer, A. (1994). Génius. Umění. Láska. Světec [Genius. Art. Love. Saint]. Praha: Votobia.
Sedláćek, K. and Sychra, A. (1962). Hudba a slovo z experimentálního hlediska [Music and word from experimental point of view]. Praha: Státní hudební vydavatelství.
Sláviková, Z. (2006). Človek, bytie a umenie [Man, being and art]. In: Zborník medzinárodných štúdií «Dianoia 1”. Kielce. pр. 81–90.
Teplan, D. (2007). Fikcia a subverzia limitácie [Limitation fiction and subversion]. In: Interpretačné a recepčné sondy do detskej literatúry 3. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa. pр. 84–104.
Tužinský, J. (1998). Bledomodrý svet [Pale blue world]. Bratislava: Národné literárne centrum.
Valček, P. (2006). Slovník literárnej teórie [Dictionary of Literary Theory]. Bratislava: L.I.C. p.261.
Weinreb, F. (1995). Symbolika biblického jazyka. Úvod do struktury hebrejčiny [Symbolism of the biblical language. Introduction to the structure of Hebrew]. Praha: Herrmann a synové.
Wellek, R. and Warren, A. (1996). Teorie literatury [Theories of literature]. Praha: Votobia.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ольга Григорівна Бенч, Єва Долінська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.