ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ СТИЛЮ В МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172685Ключові слова:
музичний стиль, теорія стилю, історичний стиль, індивідуальний стиль, національний стильАнотація
Мета роботи – проаналізувати історіографію проблеми музичного стилю як однієї із глобальних категорій музичного мислення; на підставі опрацювання фундаментальних досліджень вітчизняних та зарубіжних учених ХХ – початку ХХІ ст. виокремити й висвітлити теоретичні аспекти цієї проблеми, які охоплюють дефініцію поняття стилю, систематику характерних стильових ознак, ієрархічну структуру стилю, історичну типологію стилів, тенденції розвитку теорії стилю протягом означеного періоду; визначити перспективи дослідження стильової проблематики. Методологія дослідження базується на таких теоретичних методах: систематизації – для пізнання й осмислення наукових теорій стилю; абстрагування – у диференційованому розгляді найістотніших рис музичного стилю; аналізу – для встановлення зв’язків між різними рівнями категорії стилю; синтезу – для розгляду стилю як компонента ієрархічної системи музики. Крім того, використано дескриптивний метод – в аналізі наукових інтерпретацій поняття музичного стилю. Наукова новизна роботи полягає в систематизації наукового досвіду дослідження музичного стилю, у висвітленні основних теоретичних аспектів проблеми стилю, у розвитку теоретичного дискурсу стильової природи музичних явищ. Висновки. Узагальнено науковий досвід дослідження проблеми стилю. Визначено дискусійний характер вивчення проблеми стилю. Систематизовано базові положення теорії стилю з погляду художньої єдності, диференційованості, стабільності, системної цілісності стильових ознак, інтонаційної сутності стилю та його багаторівневої природи. Виявлено історичну взаємообумовленість стильових рівнів: «стиль епохи», «національний стиль» та «індивідуальний стиль». Окреслено вектор розвитку сучасних теорій музичного стилю.
Посилання
Asaf’ev, B.V. (1978). Putevoditel’ po kontsertam [Concert Guide]. 2nd ed. Moscow: Sovetskii Kompozitor.
Cyrov, V. (1994). Tipologicheskie aspekty kompozitorskogo stilya [Typological Aspects of Composer’s Style]. Stilevye iskaniya v muzyke 70–80s godov XX veka, pp. 53–70.
Goryukhina, N. A. (1985). Metodika analiza natsional’nogo stilya [Analysis procedure of the national style.]. Ocherki po voprosam muzykal’nogo stilya i formy. Kyiv: Muzychna Ukraina. pp. 81–99.
Kholopova, V.N. (1995). K teorii stilya v muzyke: nereshennoe, reshaemoe, nerazreshimoe [On the theory of style in music: unsolved, solved, insolvable]. Muzykal’naya akademiya, no 3, pp. 165–168.
Kokhanik, I.M. (2004). K voprosu o dialektike stilevogo i vnestilevogo v protsesse stileobrazovaniya [On the Question of the Dialectics of Style and Outstanding in the Process of Style Formation]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Styl muzychnoi tvorchosti: estetyka, teoriia, vykonavstvo, issue 37, pp. 37–43.
Kokhanik, I.M. (2002). Muzychnyi tvir: vzaiemodiia stabilnoho i mobilnoho v aspekti styliu [Music piece: interaction of the stable and mobile in the aspect of style]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho. Muzychnyi tvir: problema rozuminnia, issue 20, pp. 44–51.
Kokhanik, I.N. (1993). Nekotorye cherty individual’nogo stilya E. Stankovicha (garmoniya kak stilevoi faktor) [Some features of E. Stankovich’s individual style (harmony as a style factor)]. Istoricheskie i teoreticheskie problemy muzykal’nogo stilya. Tematicheskii sbornik trudov, pp. 87–102.
Medushevskii, V.V. (1984). K probleme sushchnosti, evolyutsii i tipologii muzykal’nykh stilei [To the problem of the essence, evolution and typology of style of music]. Muzykal’nyi sovremennik, no 5, pp. 5–17.
Mihajlov, М.K. (1990). K probleme stilevogo analiza [To the problem of style analysis]. Etyudy o stile v muzyke : stat’i i fragmenty. Leningrad : Muzyka. pp. 66–91.
Mihajlov, М.K. (1981). Stil’ v muzyke: issledovanie [Style in Music: Research]. Moscow: Muzyka.
Moskalenko, V.H. (1998). Tvorchyi aspekt muzychnoho styliu [Creative aspect of style of music]. Kyivske muzykoznavstvo, issue 1, pp. 87−93.
Nazaikinskii, E.V. (2003). Stil’ i zhanr v muzyke [Style and genre in music]. Moscow: Vlados.
Shevlyakov, E. (1994). Stil’ kak dinamichnaya sistema otnoshenii [Style as a dynamic relationship system]. Stilevye iskaniya v muzyke 70–80-s godov XX veka, pp. 21–34.
Skrebkov, S.S. (2016). Khudozhestvennye printsipy muzykal’nykh stilei [Artistic principles of styles of music]. 4th ed. St. Petersburg: Lan’.
Suhanceva, V.K. (2000). Muzyka kak mir cheloveka. Ot idei vselennoi k filosofii muzyki [Music as a World of Human. From the Idea of the Universe to the Philosophy of Music]. Kyiv: Fakt.
Tyshko, S.V. (1993). Problema natsional’nogo stilya v russkoi opere. Glinka. Musorskii. Rimskii-Korsakov [The Problem of National Style in the Russian Opera. Glinka. Mussorgsky. Rimsky-Korsakov]. Kyiv: Kievskaya gosudarstvennaya konservatoriya imeni P. I. Chaikovskogo.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ольга Марківна Лігус, Валентин Олександрович Лігус
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.