DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172685

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ СТИЛЮ В МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Olha Lihus, Valentyn Lihus

Анотація


Мета роботи – проаналізувати історіографію проблеми музичного стилю як однієї із глобальних категорій
музичного мислення; на підставі опрацювання фундаментальних досліджень вітчизняних та зарубіжних учених
ХХ – початку ХХІ ст. виокремити й висвітлити теоретичні аспекти цієї проблеми, які охоплюють дефініцію
поняття стилю, систематику характерних стильових ознак, ієрархічну структуру стилю, історичну типологію
стилів, тенденції розвитку теорії стилю протягом означеного періоду; визначити перспективи дослідження
стильової проблематики. Методологія дослідження базується на таких теоретичних методах: систематизації – для
пізнання й осмислення наукових теорій стилю; абстрагування – у диференційованому розгляді найістотніших рис
музичного стилю; аналізу – для встановлення зв’язків між різними рівнями категорії стилю; синтезу – для розгляду
стилю як компонента ієрархічної системи музики. Крім того, використано дескриптивний метод – в аналізі
наукових інтерпретацій поняття музичного стилю. Наукова новизна роботи полягає в систематизації наукового
досвіду дослідження музичного стилю, у висвітленні основних теоретичних аспектів проблеми стилю, у розвитку
теоретичного дискурсу стильової природи музичних явищ. Висновки. Узагальнено науковий досвід дослідження
проблеми стилю. Визначено дискусійний характер вивчення проблеми стилю. Систематизовано базові положення
теорії стилю з погляду художньої єдності, диференційованості, стабільності, системної цілісності стильових
ознак, інтонаційної сутності стилю та його багаторівневої природи. Виявлено історичну взаємообумовленість
стильових рівнів: «стиль епохи», «національний стиль» та «індивідуальний стиль». Окреслено вектор розвитку
сучасних теорій музичного стилю.

Ключові слова


музичний стиль; теорія стилю; історичний стиль; індивідуальний стиль; національний стиль

Повний текст:

PDF

Посилання


Asaf’ev, B.V. (1978). Putevoditel’ po kontsertam [Concert Guide]. 2nd ed. Moscow: Sovetskii Kompozitor.

Cyrov, V. (1994). Tipologicheskie aspekty kompozitorskogo stilya [Typological Aspects of Composer’s Style]. Stilevye

iskaniya v muzyke 70–80s godov XX veka, pp. 53–70.

Goryukhina, N. A. (1985). Metodika analiza natsional’nogo stilya [Analysis procedure of the national style.]. Ocherki po

voprosam muzykal’nogo stilya i formy. Kyiv: Muzychna Ukraina. pp. 81–99.

Kholopova, V.N. (1995). K teorii stilya v muzyke: nereshennoe, reshaemoe, nerazreshimoe [On the theory of style in music:

unsolved, solved, insolvable]. Muzykal’naya akademiya, no 3, pp. 165–168.

Kokhanik, I.M. (2004). K voprosu o dialektike stilevogo i vnestilevogo v protsesse stileobrazovaniya [On the Question

of the Dialectics of Style and Outstanding in the Process of Style Formation]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi

akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Styl muzychnoi tvorchosti: estetyka, teoriia, vykonavstvo, issue 37, pp. 37–43.

Kokhanik, I.M. (2002). Muzychnyi tvir: vzaiemodiia stabilnoho i mobilnoho v aspekti styliu [Music piece: interaction of the

stable and mobile in the aspect of style]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho.

Muzychnyi tvir: problema rozuminnia, issue 20, pp. 44–51.

Kokhanik, I.N. (1993). Nekotorye cherty individual’nogo stilya E. Stankovicha (garmoniya kak stilevoi faktor) [Some

features of E. Stankovich’s individual style (harmony as a style factor)]. Istoricheskie i teoreticheskie problemy muzykal’nogo

stilya. Tematicheskii sbornik trudov, pp. 87–102.

Medushevskii, V.V. (1984). K probleme sushchnosti, evolyutsii i tipologii muzykal’nykh stilei [To the problem of the essence,

evolution and typology of style of music]. Muzykal’nyi sovremennik, no 5, pp. 5–17.

Mihajlov, М.K. (1990). K probleme stilevogo analiza [To the problem of style analysis]. Etyudy o stile v muzyke : stat’i

i fragmenty. Leningrad : Muzyka. pp. 66–91.

Mihajlov, М.K. (1981). Stil’ v muzyke: issledovanie [Style in Music: Research]. Moscow: Muzyka.

Moskalenko, V.H. (1998). Tvorchyi aspekt muzychnoho styliu [Creative aspect of style of music]. Kyivske muzykoznavstvo,

issue 1, pp. 87−93.

Nazaikinskii, E.V. (2003). Stil’ i zhanr v muzyke [Style and genre in music]. Moscow: Vlados.

Shevlyakov, E. (1994). Stil’ kak dinamichnaya sistema otnoshenii [Style as a dynamic relationship system]. Stilevye iskaniya

v muzyke 70–80-s godov XX veka, pp. 21–34.

Skrebkov, S.S. (2016). Khudozhestvennye printsipy muzykal’nykh stilei [Artistic principles of styles of music]. 4th ed.

St. Petersburg: Lan’.

Suhanceva, V.K. (2000). Muzyka kak mir cheloveka. Ot idei vselennoi k filosofii muzyki [Music as a World of Human. From

the Idea of the Universe to the Philosophy of Music]. Kyiv: Fakt.

Tyshko, S.V. (1993). Problema natsional’nogo stilya v russkoi opere. Glinka. Musorskii. Rimskii-Korsakov [The Problem

of National Style in the Russian Opera. Glinka. Mussorgsky. Rimsky-Korsakov]. Kyiv: Kievskaya gosudarstvennaya

konservatoriya imeni P. I. Chaikovskogo.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Асафьев Б. В. Путеводитель по концертам. Издание 2-е, доп. Москва : Советский композитор, 1978. 199 с.

2. Горюхина Н. А. Методика анализа национального стиля. Очерки по вопросам музыкального стиля и формы.
Київ : Музична Україна, 1985. С. 81–99.

3. Коханик И. М. К вопросу о диалектике стилевого и внестилевого в процессе стилеобразования. Науковий
вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Стиль музичної творчості: естетика, теорія,
виконавство. 2004. Вип. 37. С. 37–43.

4. Коханик І. М. Музичний твір: взаємодія стабільного і мобільного в аспекті стилю. Науковий вісник
Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Музичний твір: проблема розуміння. Київ, 2002.
Вип. 20. С. 44–51.

5. Коханик И. Н. Некоторые черты индивидуального стиля Е. Станковича (гармония как стилевой фактор).
Исторические и теоретические проблемы музыкального стиля. Тематический сборник трудов. Київ : Вид. Київ.
держ. конс. ім. П. І. Чайковського, 1993. С. 87–102.

6. Медушевский В. В. К проблеме сущности, эволюции и типологии музыкальных стилей. Музыкальный
современник. 1984. Вып. 5. С. 5–17.

7. Михайлов М. К. К проблеме стилевого анализа. Этюды о стиле в музыке : статьи и фрагменты.
Ленинград : Музыка, 1990. С. 66–91.

8. Михайлов М. К. Стиль в музыке: исследование. Ленинград : Музыка, 1981. 264 с.

9. Москаленко В. Г. Творчий аспект музичного стилю. Київське музикознавство. 1998. Вип. 1. С. 87−93.

10. Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке. Москва : Гуманит. изд. центр Владос, 2003. 248 с.

11. Скребков С. С. Художественные принципы музыкальных стилей. 4-е издание. Санкт-Петербург : Лань,
2016. 448 с.

12. Суханцева В. К. Музыка как мир человека. От идеи вселенной к философии музики. Киев : Факт, 2000. 176 с.

13. Cыров В. Типологические аспекты композиторского стиля. Стилевые искания в музыке 70 – 80-х годов
ХХ века. 1994. С. 53–70.

14. Тышко С. В. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский-Корсаков.
Киев : Киев. гос. консерватория имени П. И. Чайковского, 1993. 117 с.

15. Холопова В. Н. К теории стиля в музыке: нерешенное, решаемое, неразрешимое. Музыкальная академия.
1995. № 3. С. 165–168.

16. Шевляков Е. Стиль как динамичная система отношений. Стилевые искания в музыке 70‑х – 80‑х годов
ХХ века. Ростов-на-Дону, 1994. С. 21–34.





Copyright (c) 2019 Ольга Марківна Лігус, Валентин Олександрович Лігус

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.