СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ПІВЧИХ ЗБІРОК В УКРАЇНСЬКІЙ ПРАВОСЛАВНІЙ ЦЕРКВІ З XV ДО ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XVII СТ.

Автор(и)

  • Микола Анатолійович Підгорбунський Київський національний університеткультури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2678-5147

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172686

Ключові слова:

старокиївські рукописи, невматична нотація, піснеспіви, півчі абетки

Анотація

Мета статті. Виявити еволюційні зміни в півчих збірниках української Православної церкви в період з XV до першої половини XVII ст. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні різних дослідницьких методів. Зокрема, застосування аналітичного методу допомогло проаналізувати та дослідити півчі збірники періоду хомонії. Для окреслення часових і кількісних характеристик проаналізованого матеріалу було вжито статистичний і хронологічний методи. Застосування методу порівняння допомогло виявити загальні риси та характерні особливості в старокиївських нотованих богослужбових рукописах. Наукова новизна. Відображено еволюційні зміни в півчих збірниках української Православної церкви та проаналізовано їхні характерні особливості в період з XV до першої половини XVII ст. Висновки. Період з XV до першої половини XVII ст. в історії богослужбових книг української Православної церкви характеризується збільшенням нотованих збірок, зростанням варіативності нотації в піснеспівах, що стимулювало появу абеток-тлумачень. Активізується робота майстрів церковного співу з перегляду і редагування піснеспівів Стовпового (невменого) розспіву. За відсутності централізованої ієрархічної влади були створені умови для виникнення регіональних шкіл церковного та богослужбового співу. Церковні півчі книги стали засобом практичної систематизації та класифікації Стовпового (невменого) співу в українському православному богослужінні.

Біографія автора

Микола Анатолійович Підгорбунський, Київський національний університеткультури і мистецтв

Кандидат історичних наук, доцент

Посилання

Amosov, A.A. and Prohorov, G.M. eds., (1988). Rannjaja russkaja lirika: repertuarnyj spravochnik muzykalʼnopojeticheskih tekstov XV–XVII vekov [Early Russian Lyrics: Repertory Reference of Musical-Poetic Texts of the 15th–17th Centuries]. Leningrad: Biblioteka Akademii nauk.

Brazhnikov, M.V. (1972). Drevnerusskaja teorija muzyki: po rukopisnym materialam XV–XVIII vv. [Old Russian music theory: on handwritten materials XV–XVIII centuries]. Leningrad: Muzyka.

Brazhnikov, M.V. (1984). Lica i fity znamennogo raspevam [Faces and feats of znamenny chant]. Leningrad: Muzyka. Instytut literatury imeni T. Shevchenka Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy, arkhiv I. Franka [T. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine, archive I. Franko], no.4779; LNB, fond. MV 50.

Korableva, K.Yu. (1979). Pokayannye stikhi kak zhanr drevnerusskogo pevcheskogo iskusstva [Repentance verses as a genre of ancient Russian singing art]. Abstract of Ph.D. dissertation. Leningrad State Conservatory named after N. A. Rimsky-Korsakov.

Kornii, L.P. and Dubrovina, L.A. (1998). Bolharskyi naspiv z rukopysnykh notoliniinykh Irmoloiv Ukrainy [Bolgarian chant from manuscript note linear Irmoloys of Ukraine]. Kyiv: Institute of Manuscript of the National Library of Ukraine named after. V. I. Vernadsky.

Lozovaya, I.E. Znamennyi raspev [Znamenny chant] Available at: <https://w.histrf.ru/articles/article/show/znamiennyi_raspiev_znamiennyi_rospiev_znamiennoie_pieniie_kriukovoie_pieniie> [Accessed: 17. December 2018].

Martynov, V.I. Istorija bogosluzhebnogo penija [The history of liturgical singing] Available at: <https://predanie.ru/martynov-vladimir-ivanovich/book/132292-istoriya-bogosluzhebnogo-peniya/#/toc14> [Accessed: 10 January 2019]. Muzyka [Music]. Available at: <http://litopys.org.ua/istkult2/ikult246.htm> [Accessed: 17 January 2019].

Pevcheskie knigi [Singing books] Available at: <https://w.histrf.ru/articles/article/show/pievchieskiie_knigi> [Accessed: 23 January 2019].

Homovoe penie [Chant chorale] Available at: <https://ru.wikipedia.org/wiki/> [Accessed: 21 January 2019].

Russkaia dukhovnaia muzyka v dokumentakh i materialakh [Russian sacred music in documents and materials]. (2012). (Vol. 7, Pt. 1). Moscow: Iazyki slavianskikh kultur.

Starikova, I. Istorija penija [Singing history], [online] Available at: <https://arzamas.academy/materials/882> [Accessed: 15 December 2018].

Yasynovskyi, Yu. Bohorobnychnyi kult v ukrainskii tserkovnii monodii [Theological cult in the Ukrainian church monody]. Available at: <http://old.kultart.lnu.edu.ua/visnyk2003/07.pdf> [Accessed: 19.01.2019].

Uspenskii, N.D. Znamennyj raspev [Znamenny chant]. Belcanto.ru, [online] Available at: <http://www.belcanto.ru/znamenny.html> [Accessed: 14 December 2018].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Як цитувати

Підгорбунський, М. А. (2019). СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ПІВЧИХ ЗБІРОК В УКРАЇНСЬКІЙ ПРАВОСЛАВНІЙ ЦЕРКВІ З XV ДО ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XVII СТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (40), 112–119. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172686

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО