КОНЦЕПЦІЇ СЦЕНІЧНИХ ПОСТАНОВОК У СУЧАСНОМУ СВІТОВОМУ ОПЕРНОМУ ТЕАТРІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172692Ключові слова:
концепція, сценографічне рішення, режисерський прийом, сучасний оперний театрАнотація
Мета статті – розглянути новітні постановочні тенденції у втіленні оперних творів провідними театрамисвіту, зокрема в таких аспектах, як роль постановочних прийомів і технологій, світлових і технічних можливостей, чинники сприйняття новітніх інтерпретацій глядачем у контексті музичного, драматургічного та сценографічного
рішень на прикладі постановок світових оперних театрів 2012–2019 рр. Методологія дослідження полягає
в комплексному застосуванні компаративного, аналітичного, джерелознавчого та логічного методів для з’ясування
ролі новітніх тенденцій у сучасному оперному театрі, їхнього впливу на оригінальний задум композитора та
органічність використання. Наукова новизна. Охарактеризовано впровадження новітніх прийомів і технологій
у класичні музично-театральні постановки провідних театрів світу. Уперше світові новітні оперні постановки
2012–2019 рр. розглянуто в розрізі найновіших сучасних технічних, сценографічних та режисерських прийомів,
що застосовуються під час реалізації опер класичного репертуару, а також порушено питання доцільності
їхнього використання та впливу на публіку. Висновки. Винахідливі ходи та рішення режисерів-постановників
та сценографів у європейському театрі подекуди надають виставам зовсім інших підтекстів і розкривають нові
палітри драматургії. Сучасні технології, такі як будь-якого роду візуальні проекції, анімації, плунжерні системи
театральних сцен та різноманітні платформи, піднімають оперне мистецтво на новий рівень. Проте новітні
постановочні тенденції, котрі не завжди доцільні з погляду візуального, драматургічного та музичного прочитання,
можуть призвести до провалу вистави, що не виправдовує занадто сміливої інтерпретації твору.
Посилання
Apthorp, S.A. (2017). A storm of boos for La Boheme at the Paris Opera. Available at: <https://www.ft.com/
content/96f740fc-d8e0-11e7-9504-59efdb70e12f> [Accessed: 21 April 2018].
Сherkashyna-Hubarenko, M. (2008). Yevropeiskyi opernyi teatr novoho tysiacholittia: Shliakhy onovlennia [European
opera houses: the ways of renovation], Chasopys Natsionalnoi Muzychnoi Akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho,
іssue 1(1), pp. 118–125.
Frenkel, M.A. (1980). Sovremennaya stsenografiya [Contemporary set design]. Kyiv: Mystetstvo.
Gorecki, M. (2017). Live Factory.Warhol by Lypa. Kraków: MOCAK
Hall, G. (2016). CoFsì fan Tutte review – impressive ensemble cast focus on the wider questions. Available at: <https://
www.theguardian.com/music/2016/sep/23/cosi-fan-tutte-review-royal-opera-house-mozart-london-jan-philipp-glogersemyon-
bychkov> [Accessed: 16 August 2017].
Honcharenko, D. (2014). Praktyky vykorystannia video u performans-arti [Practices of using video in performance art].
Suchasne mystetstvo, іssue 10, pp. 58–61.
Karlin, D. (2016). Well sung but charmless. Available at: <https://bachtrack.com/review-cosi-fan-tutte-bychkov-glogerroyal-
opera-september-2016> [Accessed: 11 January 2018].
Kurbas, L. (2001). Filosofiia teatru [Philosophy of theatre]. Kyiv: Osnovy.
Lypkivska, H. (2018). Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni. Sovremennaia stsenohrafyia. [Multimedia on
the modern theatre scene]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, іssue 1, pp.103–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-
x.1.2018.144964.
Mellace, R. (2016). La fanciulla del West at La Scala. Available at: <https://www.opera-online.com/en/columns/rmellace/
la-fanciulla-del-west-at-la-scala> [Accessed: 10 November 2018].
Mudge, S.J. (2018). La Boheme. Available at: <https://www.operanews.com/Opera_News_Magazine/2018/3/Reviews/
PARIS__La_Boh%C3%A8me.html> [Accessed: 17 February 2018].
Salazar, D. (2017). Review: Così fan tutte . Available at: <http://operawire.com/metropolitan-opera-2017-18-review-cosifan-
tutte-kelli-ohara-christopher-maltman-lead-wonderful-cast-in-fantastical-production> [Accessed: 21 May 2018].
Sovhyra, T. (2018). Vykorystannia tekhnichnykh mozhlyvostei vizualnoho mystetstva v stsenichnomu prostori [Using
technical opportunities of visual arts in stage space]. Bulletin of KNUKiM: Series in Arts, іssue 38, pp. 60–70. DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141743.
Sutherland, J. (2017). Vienna State Opera 2017-18 Review – Samson et Dalila: Despite Solid Turns From Roberto Alagna
and Elina Garanca, Modern Makeover of Classic Bible Story Goes Up In Flames (Literally). Available at: <http://
operawire.com/vienna-state-opera-2017-18-review-samson-et-dalila-despite-solid-turns-from-roberto-alagan-elinagaranca-
modern-makeover-of-classic-bible-story-goes-up-in-flames-literally> [Accessed: 17 February 2018].
Swed, M. Review: Brilliant transformation of ‘The Magic Flute. Available at: <http://articles.latimes.com/2013/nov/25/
entertainment/la-et-cm-la-opera-flute-review-20131125> [Accessed: 9 May 2018].
Tollali, A. Into the abyss: a harrowing Wozzeck in Oslo. Available at: <https://bachtrack.com/en_GB/review-wozzeckloy-
iversen-grigorian-koenigs-norwegian-national-opera-oslo-november-2017> [Accessed: 3 March 2018].
Valencia, M. Review: Così fan tutte. Available at: <https://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/review-cosfan-
tutte-royal-opera-house_41853.html> [Accessed: 21 December 2017].
Wells, K. (2016). A busted straight: La Scala’s La fanciulla del West. Available at: <https://bachtrack.com/reviewfanciulla-
del-west-chailly-carsen-la-scala-milan-may-2016> [Accessed: 11 January 2018].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Лада Анатоліївна Шиленко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.