DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172692

КОНЦЕПЦІЇ СЦЕНІЧНИХ ПОСТАНОВОК У СУЧАСНОМУ СВІТОВОМУ ОПЕРНОМУ ТЕАТРІ

Lada Shylenko

Анотація


Мета статті – розглянути новітні постановочні тенденції у втіленні оперних творів провідними театрами
світу, зокрема в таких аспектах, як роль постановочних прийомів і технологій, світлових і технічних можливостей, чинники сприйняття новітніх інтерпретацій глядачем у контексті музичного, драматургічного та сценографічного
рішень на прикладі постановок світових оперних театрів 2012–2019 рр. Методологія дослідження полягає
в комплексному застосуванні компаративного, аналітичного, джерелознавчого та логічного методів для з’ясування
ролі новітніх тенденцій у сучасному оперному театрі, їхнього впливу на оригінальний задум композитора та
органічність використання. Наукова новизна. Охарактеризовано впровадження новітніх прийомів і технологій
у класичні музично-театральні постановки провідних театрів світу. Уперше світові новітні оперні постановки
2012–2019 рр. розглянуто в розрізі найновіших сучасних технічних, сценографічних та режисерських прийомів,
що застосовуються під час реалізації опер класичного репертуару, а також порушено питання доцільності
їхнього використання та впливу на публіку. Висновки. Винахідливі ходи та рішення режисерів-постановників
та сценографів у європейському театрі подекуди надають виставам зовсім інших підтекстів і розкривають нові
палітри драматургії. Сучасні технології, такі як будь-якого роду візуальні проекції, анімації, плунжерні системи
театральних сцен та різноманітні платформи, піднімають оперне мистецтво на новий рівень. Проте новітні
постановочні тенденції, котрі не завжди доцільні з погляду візуального, драматургічного та музичного прочитання,
можуть призвести до провалу вистави, що не виправдовує занадто сміливої інтерпретації твору.

Ключові слова


концепція, сценографічне рішення, режисерський прийом, сучасний оперний театр

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Apthorp, S.A. (2017). A storm of boos for La Boheme at the Paris Opera. Available at: <https://www.ft.com/

content/96f740fc-d8e0-11e7-9504-59efdb70e12f> [Accessed: 21 April 2018].

Сherkashyna-Hubarenko, M. (2008). Yevropeiskyi opernyi teatr novoho tysiacholittia: Shliakhy onovlennia [European

opera houses: the ways of renovation], Chasopys Natsionalnoi Muzychnoi Akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho,

іssue 1(1), pp. 118–125.

Frenkel, M.A. (1980). Sovremennaya stsenografiya [Contemporary set design]. Kyiv: Mystetstvo.

Gorecki, M. (2017). Live Factory.Warhol by Lypa. Kraków: MOCAK

Hall, G. (2016). CoFsì fan Tutte review – impressive ensemble cast focus on the wider questions. Available at: <https://

www.theguardian.com/music/2016/sep/23/cosi-fan-tutte-review-royal-opera-house-mozart-london-jan-philipp-glogersemyon-

bychkov> [Accessed: 16 August 2017].

Honcharenko, D. (2014). Praktyky vykorystannia video u performans-arti [Practices of using video in performance art].

Suchasne mystetstvo, іssue 10, pp. 58–61.

Karlin, D. (2016). Well sung but charmless. Available at: <https://bachtrack.com/review-cosi-fan-tutte-bychkov-glogerroyal-

opera-september-2016> [Accessed: 11 January 2018].

Kurbas, L. (2001). Filosofiia teatru [Philosophy of theatre]. Kyiv: Osnovy.

Lypkivska, H. (2018). Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni. Sovremennaia stsenohrafyia. [Multimedia on

the modern theatre scene]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, іssue 1, pp.103–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-

x.1.2018.144964.

Mellace, R. (2016). La fanciulla del West at La Scala. Available at: <https://www.opera-online.com/en/columns/rmellace/

la-fanciulla-del-west-at-la-scala> [Accessed: 10 November 2018].

Mudge, S.J. (2018). La Boheme. Available at: <https://www.operanews.com/Opera_News_Magazine/2018/3/Reviews/

PARIS__La_Boh%C3%A8me.html> [Accessed: 17 February 2018].

Salazar, D. (2017). Review: Così fan tutte . Available at: <http://operawire.com/metropolitan-opera-2017-18-review-cosifan-

tutte-kelli-ohara-christopher-maltman-lead-wonderful-cast-in-fantastical-production> [Accessed: 21 May 2018].

Sovhyra, T. (2018). Vykorystannia tekhnichnykh mozhlyvostei vizualnoho mystetstva v stsenichnomu prostori [Using

technical opportunities of visual arts in stage space]. Bulletin of KNUKiM: Series in Arts, іssue 38, pp. 60–70. DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141743.

Sutherland, J. (2017). Vienna State Opera 2017-18 Review – Samson et Dalila: Despite Solid Turns From Roberto Alagna

and Elina Garanca, Modern Makeover of Classic Bible Story Goes Up In Flames (Literally). Available at: <http://

operawire.com/vienna-state-opera-2017-18-review-samson-et-dalila-despite-solid-turns-from-roberto-alagan-elinagaranca-

modern-makeover-of-classic-bible-story-goes-up-in-flames-literally> [Accessed: 17 February 2018].

Swed, M. Review: Brilliant transformation of ‘The Magic Flute. Available at: <http://articles.latimes.com/2013/nov/25/

entertainment/la-et-cm-la-opera-flute-review-20131125> [Accessed: 9 May 2018].

Tollali, A. Into the abyss: a harrowing Wozzeck in Oslo. Available at: <https://bachtrack.com/en_GB/review-wozzeckloy-

iversen-grigorian-koenigs-norwegian-national-opera-oslo-november-2017> [Accessed: 3 March 2018].

Valencia, M. Review: Così fan tutte. Available at: <https://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/review-cosfan-

tutte-royal-opera-house_41853.html> [Accessed: 21 December 2017].

Wells, K. (2016). A busted straight: La Scala’s La fanciulla del West. Available at: <https://bachtrack.com/reviewfanciulla-

del-west-chailly-carsen-la-scala-milan-may-2016> [Accessed: 11 January 2018].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Гончаренко Д. Практики використання відео у перформанс-арті. Сучасне мистецтво. Київ, 2014. Вип. 10.
С. 58–61.

2. Курбас Л. Філософія театру. Київ : Основи, 2001. 917 с.

3. Липківська Г. К. Мультимедійні засоби на сучасній театральній сцені. Вісник Київського національного
університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво. 2018. № 1. С.103–126. DOI: https://doi.
org/10.31866/2616-759x.1.2018.144964.

4. Совгира Т. І. Використання технічних можливостей візуального мистецтва в сценічному просторі. Вісник
КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2018. Вип. 38. С. 60–70. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141743.

5. Френкель М. А. Современная сценография. Киев : Мистецтво, 1980. 130 с.

6. Черкашина-Губаренко М. Р. Європейський оперний театр нового тисячоліття: шляхи оновлення. Часопис
Національної Музичної Академії України ім. П. І. Чайковського. 2008. №1 (1). С. 118–125.

7. Apthorp S. A. A storm of boos for La Boheme at the Paris Opera. URL : https://www.ft.com/content/96f740fc-d8e0-
11e7-9504-59efdb70e12f. (Accessed: 21 April 2018).

8. Gorecki M. Live Factory.Warhol by Lypa. Kraków : MOCAK, 2017. 152 с.

9. Hall G. Così fan Tutte review – impressive ensemble cast focus on the wider questions. URL: https://www.
theguardian.com/music/2016/sep/23/cosi-fan-tutte-review-royal-opera-house-mozart-london-jan-philipp-gloger-semyonbychkov.
(Accessed: 16 August 2017).

10. Karlin D. Well sung but charmless. URL : https://bachtrack.com/review-cosi-fan-tutte-bychkov-gloger-royal-operaseptember-
2016 (Accessed: 11 January 2018).

11. Mellace R. La fanciulla del West at La Scala. URL: https://www.opera-online.com/en/columns/rmellace/lafanciulla-
del-west-at-la-scala. (Accessed: 10 November 2018).

12. Mudge S. J. La Boheme. URL: https://www.operanews.com/Opera_News_Magazine/2018/3/Reviews/PARIS__La_
Boh%C3%A8me.html. (Accessed: 17 February 2018).

13. Salazar D. Review: Così fan tutte. URL: http://operawire.com/metropolitan-opera-2017-18-review-cosi-fan-tuttekelli-
ohara-christopher-maltman-lead-wonderful-cast-in-fantastical-production. (Accessed: 21 May 2018).

14. Sutherland J. Vienna State Opera 2017–18 Review – Samson et Dalila: Despite Solid Turns From Roberto Alagna
and Elina Garanca, Modern Makeover of Classic Bible Story Goes Up In Flames (Literally). URL : http://operawire.
com/vienna-state-opera-2017-18-review-samson-et-dalila-despite-solid-turns-from-roberto-alagan-elina-garanca-modernmakeover-
of-classic-bible-story-goes-up-in-flames-literally. (Accessed: 17 February 2018).

15. Swed M. Review: Brilliant transformation of ‘The Magic Flute. URL: http://articles.latimes.com/2013/nov/25/
entertainment/la-et-cm-la-opera-flute-review-20131125. (Accessed: 9 May 2018).

16. Tollali A. Into the abyss: a harrowing Wozzeck in Oslo. URL: https://bachtrack.com/en_GB/review-wozzeck-loyiversen-
grigorian-koenigs-norwegian-national-opera-oslo-november-2017. (Accessed: 3 March 2018).

17. Valencia M. Review: Così fan tutte (Royal Opera House). URL: https://www.whatsonstage.com/london-theatre/
reviews/review-cos-fan-tutte-royal-opera-house_41853.html. (Accessed: 21 December 2017).

18. Wells K. A busted straight: La Scala’s La fanciulla del West. URL: https://bachtrack.com/review-fanciulla-del-westchailly-
carsen-la-scala-milan-may-2016. (Accessed: 11 January 2018).





Copyright (c) 2019 Лада Анатоліївна Шиленко

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.