КОНЦЕПЦІЇ СЦЕНІЧНИХ ПОСТАНОВОК У СУЧАСНОМУ СВІТОВОМУ ОПЕРНОМУ ТЕАТРІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172692Ключові слова:
концепція, сценографічне рішення, режисерський прийом, сучасний оперний театрАнотація
Мета статті – розглянути новітні постановочні тенденції у втіленні оперних творів провідними театрами світу, зокрема в таких аспектах, як роль постановочних прийомів і технологій, світлових і технічних можливостей, чинники сприйняття новітніх інтерпретацій глядачем у контексті музичного, драматургічного та сценографічного рішень на прикладі постановок світових оперних театрів 2012–2019 рр. Методологія дослідження полягає в комплексному застосуванні компаративного, аналітичного, джерелознавчого та логічного методів для з’ясування ролі новітніх тенденцій у сучасному оперному театрі, їхнього впливу на оригінальний задум композитора та органічність використання. Наукова новизна. Охарактеризовано впровадження новітніх прийомів і технологій у класичні музично-театральні постановки провідних театрів світу. Уперше світові новітні оперні постановки 2012–2019 рр. розглянуто в розрізі найновіших сучасних технічних, сценографічних та режисерських прийомів, що застосовуються під час реалізації опер класичного репертуару, а також порушено питання доцільності їхнього використання та впливу на публіку. Висновки. Винахідливі ходи та рішення режисерів-постановників та сценографів у європейському театрі подекуди надають виставам зовсім інших підтекстів і розкривають нові палітри драматургії. Сучасні технології, такі як будь-якого роду візуальні проекції, анімації, плунжерні системи театральних сцен та різноманітні платформи, піднімають оперне мистецтво на новий рівень. Проте новітні постановочні тенденції, котрі не завжди доцільні з погляду візуального, драматургічного та музичного прочитання, можуть призвести до провалу вистави, що не виправдовує занадто сміливої інтерпретації твору.
Посилання
Apthorp, S.A. (2017). A storm of boos for La Boheme at the Paris Opera. Available at: <https://www.ft.com/content/96f740fc-d8e0-11e7-9504-59efdb70e12f> [Accessed: 21 April 2018].
Сherkashyna-Hubarenko, M. (2008). Yevropeiskyi opernyi teatr novoho tysiacholittia: Shliakhy onovlennia [European opera houses: the ways of renovation], Chasopys Natsionalnoi Muzychnoi Akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, іssue 1(1), pp. 118–125.
Frenkel, M.A. (1980). Sovremennaya stsenografiya [Contemporary set design]. Kyiv: Mystetstvo.
Gorecki, M. (2017). Live Factory.Warhol by Lypa. Kraków: MOCAK
Hall, G. (2016). CoFsì fan Tutte review – impressive ensemble cast focus on the wider questions. Available at: <https://www.theguardian.com/music/2016/sep/23/cosi-fan-tutte-review-royal-opera-house-mozart-london-jan-philipp-glogersemyon-bychkov> [Accessed: 16 August 2017].
Honcharenko, D. (2014). Praktyky vykorystannia video u performans-arti [Practices of using video in performance art]. Suchasne mystetstvo, іssue 10, pp. 58–61.
Karlin, D. (2016). Well sung but charmless. Available at: <https://bachtrack.com/review-cosi-fan-tutte-bychkov-glogerroyal-opera-september-2016> [Accessed: 11 January 2018].
Kurbas, L. (2001). Filosofiia teatru [Philosophy of theatre]. Kyiv: Osnovy.
Lypkivska, H. (2018). Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni. Sovremennaia stsenohrafyia. [Multimedia on the modern theatre scene]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, іssue 1, pp.103–126. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-759x.1.2018.144964.
Mellace, R. (2016). La fanciulla del West at La Scala. Available at: <https://www.opera-online.com/en/columns/rmellace/la-fanciulla-del-west-at-la-scala> [Accessed: 10 November 2018].
Mudge, S.J. (2018). La Boheme. Available at: <https://www.operanews.com/Opera_News_Magazine/2018/3/Reviews/PARIS__La_Boh%C3%A8me.html> [Accessed: 17 February 2018].
Salazar, D. (2017). Review: Così fan tutte . Available at: <http://operawire.com/metropolitan-opera-2017-18-review-cosifan-tutte-kelli-ohara-christopher-maltman-lead-wonderful-cast-in-fantastical-production> [Accessed: 21 May 2018].
Sovhyra, T. (2018). Vykorystannia tekhnichnykh mozhlyvostei vizualnoho mystetstva v stsenichnomu prostori [Using technical opportunities of visual arts in stage space]. Bulletin of KNUKiM: Series in Arts, іssue 38, pp. 60–70. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141743.
Sutherland, J. (2017). Vienna State Opera 2017-18 Review – Samson et Dalila: Despite Solid Turns From Roberto Alagna and Elina Garanca, Modern Makeover of Classic Bible Story Goes Up In Flames (Literally). Available at: <http://operawire.com/vienna-state-opera-2017-18-review-samson-et-dalila-despite-solid-turns-from-roberto-alagan-elinagaranca-modern-makeover-of-classic-bible-story-goes-up-in-flames-literally> [Accessed: 17 February 2018].
Swed, M. Review: Brilliant transformation of ‘The Magic Flute. Available at: <http://articles.latimes.com/2013/nov/25/entertainment/la-et-cm-la-opera-flute-review-20131125> [Accessed: 9 May 2018].
Tollali, A. Into the abyss: a harrowing Wozzeck in Oslo. Available at: <https://bachtrack.com/en_GB/review-wozzeckloy-iversen-grigorian-koenigs-norwegian-national-opera-oslo-november-2017> [Accessed: 3 March 2018].
Valencia, M. Review: Così fan tutte. Available at: <https://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/review-cosfan-tutte-royal-opera-house_41853.html> [Accessed: 21 December 2017].
Wells, K. (2016). A busted straight: La Scala’s La fanciulla del West. Available at: <https://bachtrack.com/reviewfanciulla-del-west-chailly-carsen-la-scala-milan-may-2016> [Accessed: 11 January 2018].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Лада Анатоліївна Шиленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.