СИМВОЛИ ТА ЗНАКИ В КОНТЕКСТІ ХОРЕОГРАФІЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172693Ключові слова:
сценічний бальний танець, хореографічні знаки, хореографічні символи, художній образ, семантикаАнотація
Мета статті – виявити специфіку хореографічних знаків та символів у контексті створення художнього образу в сценічному бальному танці та розглянути особливості їх сприйняття відповідно до трансформаційних перетворень. Методологія дослідження. У межах обраної наукової стратегії, а саме принципу системного аналізу, застосовано методологічний, культурологічний, структурно-семіотичний, формально-феноменологічний та соціологічний підходи, кожен з яких посприяв осмисленню аспектів сценічного бального танцю для побудови цілісної теоретичної моделі. Наукова новизна. Визначено взаємозв’язок та взаємовплив публічних проявів тілесних рухів і артикуляції соціальних категорій ідентичності та гендерних тіл; проаналізовано специфіку трансформації і сприйняття хореографічних знаків та символів у сценічному бальному танці; досліджено матеріальні, феноменологічні, суб’єктивні й інтерактивні аспекти сценічного бального танцю як естетичного, соціального й театрального виступу; розглянуто синтез емоційного, експресивного, чуттєвого та пропріорицепторного складників танцю в контексті сценічного хореографічного виступу. Висновки. Образи сценічного бального танцю синтезують у різноманітних пропорціях естетичні цінності та інформативні повідомлення, мають реальний референт або ментальне уявлення, а хореографічний знак є інтерпретатором іншого знаку, семіотичного процесу, теоретично необмеженого. Засобами відбору, спрощення й інтерпретації хореографічний знак розкриває свою мету. Цей процес відноситься до абстракції, що пов’язана з демотивацією – мотивовані знаки перетворюються на знаки символічні. Отже, хореографічний знак передбачає його семантизацію в конкретному контексті хореографічної композиції кожної постановки сценічного бального танцю як особливої конфігурації системи час–простір–енергія.
Посилання
Bouvet, D. (1997). Le Corps et la métaphore dans les langues gestuelles. Paris: L’Harmattan.
Durand, G. (2000). A imaginação simbólica. Tradução: Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Edições.
Fraleigh, S.A. (2014). Vulnerable Glance: Seeing Dance through Phenomenology. Dance Research Journal. 2014. URL: https://www.cambridge.org/core/journals/dance-research-journal/article/iii-a-vulnerable-glance-seeing-dance-throughphenomenology/7AF2217F749137F2575AA95F25A94C00. DOI: https://doi.org/10.2307/1478693.
Laban, R. (1994). La Maîtrise du mouvement. Trans. Jacqueline Challet-Haas et Marion Hansen. Paris: Actes Sud.
Moates, D.R. and Schumacher, G.M. (1980). An Introduction to Cognitive Psychology. Belmont: Woedsworth Pub. Co.
Peirce, Ch.S. (1991). Peirce on signs: writings on semiotic. Chapel Hill: North Carolina UP.
Popa Blanariu, N. (2013). Towards a Framework of a Semiotics of Dance. Comparative Literature and Culture, no. 15(1). DOI: https://doi.org/10.7771/1481-4374.2183.
Robinson, J. (1998). Eléments du langage chorégraphique. Paris: Vigot.
Sparshott, F. (1988). Off The Ground. Princeton : Princeton University Press.
Wallis, M. (1973). On Iconic Signs. In: Recherches sur les systems signifiants, Symposium de Varsovie. Varsovie, le 27 août. Paris: Mouton, pp. 481–498.
Weil, P. and Pompakow, R. (2012). O Corpo Fala: a linguagem silenciosa da comunicação não verbal. Petrópolis: Editora Vozes.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Олеся Михайлівна Вакуленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.