МЕТАФОРА ЯК ХУДОЖНІЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ОБРАЗНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ ПЛАКАТІ 1990-Х – 2010-Х РР. (НА ПРИКЛАДІ ПЛАКАТІВ VI МІЖНАРОДНОЇ ТРІЄНАЛЕ «4-Й БЛОК»)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172705Ключові слова:
український плакат, метафора, засоби проектно-художньої виразності, постмодернізмАнотація
Мета статті – розглянути український плакат крізь призму формування характерної образності за допомогою метафори як художнього засобу виразності; проаналізувати наукові джерела про становлення українського плаката; виявити засоби виразності та художню специфіку українського плаката 1990-х – 2010-х рр. Методологія дослідження полягає в комплексному підході до реалізації мети роботи, у використанні методів аналізу, синтезу, порівняльно-історичного, описового, стилістичного методів для осмислення особливостей еволюції українського плаката 1990-х – 2010-х рр. та розгляду метафори як художнього засобу формування його образності. Наукова новизна. У статті вперше розглянуто метафору як важливий художній засіб формування образності в українському екологічному плакаті доби постмодернізму; доведено, що в постмодерністському плакаті метафора є універсальним інструментом, який виконує важливі проектно-художні завдання з формування художньої образності; встановлено, що поєднання самостійних і несумісних у реальності форм та надання цим формам нових значень є типовим прийомом для постмодерністського плаката. Висновки. У 1990-х рр. український плакат втрачає «радянську всеосяжність» і стає мобільним відгуком на конкретну локальну подію, обмежену регіональною територією й тиражем. На характерних прикладах українського екологічного плаката доби постмодернізму встановлено: для плаката 1990-х – 2010-х рр. стає актуальною потреба в утвердженні духовного досвіду нації, що відбувається завдяки використанню метафори, котра набуває ускладненого, багаторівневого й неоднозначного змісту. Творче мислення митців поєднує унікальні рішення візуальних художньо-графічних елементів, оригінальні зіткнення в несподіваних тематичних контекстах знайомих із повсякденного життя об’єктів, використання змішаних дизайнерських прийомів і технік.
Посилання
Danilenko, V.Ya. (2005). Dizayn Ukrainy u cvitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury [Design of Ukraine in the context of artistic design culture], [monograph]. Kharkiv: Coloryt.
Danilenko, V.Ya. (2012). Dizayn Ukrainy v evropeyskomy vumiri XX st. [Design of Ukraine in the European Context of the XXth century]. Narysy z istorii ukrainskohro dyzainu XX st. Kharkiv: Pheniks, pp. 6–34.
Gladun, O. (2006). Mizhnarodna trienale “4 Blok” v konteksti aktualnohro mystetsva [International Trienale “4 Block” in the context of the current art]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, no. 4, pp. 10– 15.
Gladun, O. (2008). Sotsialnyi-ekolohrichnyi plakat iak phenomen graphichohro dyzainu [Social-Ecological Poster Phenomenon Graphic Design]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, no. 4, pp. 21–27.
Kosiv, V.М. (2003). Natsionalni modeli I hrlobalizatsiia graphichnoho dyzainu druhroi polovyny XX st. [National models and globalization of graphic design of the second half of the XX century]. Abstract of Ph.D. dissertation Kharkiv State Academy of Design and Arts.
Lagutenko, O. (2007). Narysy z istorii ukrainskoi hraphiki XX st. [Essays on the history of Ukrainian graphic arts of the twentieth century]. Kyiv: Grani-T.
Severina, O.M. (2010). Ekollohrichnyi plakat: stanovlennia ta rozvytok (za materialamy Mizhnarodnykh trienale “4 Blok”) [Ecological poster: formation and development (according to the materials of the International Triennial “4th Block”)]. Abstract of Ph.D. dissertation. Kharkiv State Academy of Design and Arts.
Shevchenko, V.Ya. (2004). Kompozytsiia plakata [Posters composition]. Kharkiv: Coloryt.
Sokolyuk, L.D. (2002). Khudozhii obraz u dyzainerskyh risheniah [The artistic image in the design decisions]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, no. 4, pp. 21–24.
Turchak, L.I. (2011). Evoliutsiia obrazotvorchohro mystetsva v nezalezhnii Ukraini [Evolution of Fine Arts in Independent Ukraine]. Abstract of Ph.D. dissertation. Kiev National University of Culture and Arts.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Олена Юріївна Залевська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.