РОЗВИТОК ПРИВІТАЛЬНОЇ ЛИСТІВКИ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ В ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКОМУ КОНТЕКСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172707Ключові слова:
вітальна поштова листівка ХІХ–ХХ століття, художня листівка, святочна картка, митець, Різдво, ВеликденьАнотація
Мета дослідження – здійснити мистецтвознавчу реконструкцію розвитку привітальної поштової листівки на території України кінця ХІХ – початку ХХ століття у загальноєвропейському контексті. Методологія дослідження. У статті, поряд із загальнонауковими методами (аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння, моніторинг, систематизація, історико-хронологічний, історико-порівняльний, статистичний), використовуються також традиційні мистецтвознавчі методи: історико-культурний, реконструктивно-модельний, історико-атрибутний, що сприяли розкриттю еволюції й образної трансформації привітальної листівки в хронологічній послідовності, внаслідок чого ми отримуємо додаткові знання про об’єкт та контекст дослідження. Наукова новизна полягає в авторській інтерпретації феномену привітальної листівки з позиції її образно-стильового та культуровимірного потенціалу. У статті простежено і охарактеризовано аналіз мистецької еволюції привітальної листівки та виявлено її регіональні особливості. Висновки. У результаті досліджень було виявлено, що найбільша колекція привітальних листівок знаходиться у приватних фондах. У державних фондах музеїв максимальна кількість листівок не перевищує 60 одиниць. У багатьох музеях колекція привітальних листівок відсутня. Це свідчить про недостатню увагу науковців до листівок як до об’єкту дослідження феномену графічного мистецтва. Було простежено і охарактеризовано мистецьку еволюцію привітальної листівки та виявлено її регіональні особливості. Це потребує подальших мистецтвознавчих досліджень регіональних особливостей привітальної листівки з позиції образно-стильового та культуровимірного потенціалу.
Посилання
Belitskiy, Ya.M. and Glezer, G.N. (1986) Rasskazy ob otkrytkah [Stories about greeting cards]. Moscow: Radio i svyaz.
Chorbachidi, S.A. (2011) Hudozhestvennyie otkryitki v fonde Ikonograficheskogo otdela RGBI opisanie kollektsii [Art Cards in the RGBI Iconographic Department Fund: Description of the Collection]. Moscow.
Dziuba, I.M. ed. (2016). Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of today`s Ukraine. (Vol. 17). Kyiv : Institute of Encyclopedic Studies of National Academy of Sciences of Ukraine.
Fihol, M. (1966). Pstrak Yaroslav Vasylovych. [Pstrak Yaroslav Vasilyevich] Kyiv: Mystetstvo.
Ivanov, E.V. (2000) Novyi god i Rozhdestvo v otkrytkakh [New Year and Christmas through greeting cards]. St. Petersburg: Iskusstvo.
Korpaniuk, P. (2009). Ukrainska sviatochna kartka;albom [Ukrainian greeting card: catalogue]. Kyiv: Barvy.
Larina, A.N. (2012) Illyustrirovannaya otkrytka: voprosy atributsii [Illustrated card: Attribution Issues]. Vestnik Rossiiskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta, no. 6, рр. 214–224.
Likhobabenko, A.E. (1991). Russkaya dorevolyutsionnaya otkrytka: istoriya vozniknoveniya, vidovoe raznoobrazie, poligraficheskoe oformlenie [Russian pre-revolutionary postcard: the history of the appearance, species diversity, printing design] Tezisy soobshchenii konferentsii molodykh spetsialistov Gosudarstvennoi biblioteki SSSR im. V. I. Lenina 22 aprelya 1991. Moscow, pp. 48–49.
Mozokhina, N.A. (2009). Otkrytki Obshchiny sv. Evgenii kak khudozhestvennyi proekt masterov ob”edineniya “Mir iskusstva”. Problemy istorii i khudozhestvennoi praktiki [Greeting cards of St. Eugenia’s Community as an art project by the masters of the association “World of Art”. Problems of history and artistic practice]. D. Ed. Research institute of theory and history of fine arts of the Russian academy of arts.
Rodionova, A.E. (1995). Otkrytka kak fenomen khudozhestvennoi kul’tury (na materiale russkoi otkrytki kontsa XIX – nachala XX v.) [Postcard as a phenomenon of artistic culture (on the material of Russian postcards of the late XIX – early XX century)]. D. Ed. Russian Arts, Culture and Tourism Staff Institute.
Tymoshyk, M.S. (2007). Istoriia vydavnychoi spravy [History of publishing]. Kyiv: Nasha kultura i nauka.
Sambur, M.V. (2014). Otkrytka v kontekste kul’tury: atributsiya, nauchnoe opisanie, eksponirovanie [Postcard in the context of culture: attribution, scientific description, exposure]. D. Ed. Russian State University for the Humanities.
Shabel’skaya, N.L. (1899). Novaya otrasl’ khudozhestvennoi promyshlennosti [New branch of the art industry]. Iskusstvo i khudozhestvennaya promyshlennost. no. 8, pp. 670–682.
Valio, M. (1998). Vydavnycha diyalnist Yakova Orenshtaina u konteksti ukrainskoi kultury. Yakiv Orenshtainfenomen ukrainskoi vydavnychoi spravy:katalog vystavky (do 120-richchia vid dnya narodzhenya) [Yakiv Orenstein`s publishing in the context of Ukrainian culture. Yakiv Orenstein is a phenomenon of Ukrainian publishing: exhibition catalogue (to the 120th anniversary of the birth]. Lviv, pp. 6–13.
Vasylchuk, M.M. (2012). Ukrainska vydavnycha sprava v Kolomyi (druha polovyna ХІХ–ХХ st.) [Ukrainian publishing in Kolomyia (the latter half of the nineteenth and twentieth centuries)]. Kolomyia: Vik.
Zabochen, M. (2000). Na spomyn ridnoho kraiu: Ukraina u starii lystivtsi [To remember the Motherland: Ukraine in an old greeting card]. Kyiv : Krynytsia.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Катерина Олександрівна Давидова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.