ТЕНДЕНЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ІКОНОПИСУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172708Ключові слова:
сучасний іконопис, сакральне мистецтво, українське бароко, авторська стилізація, синтезований підхід, іконописні традиціїАнотація
Мета статті – розглянути тенденції і з’ясувати перспективи розвитку українського іконопису ХХІ ст. у контексті відродження національного сакрального мистецтва. Методологія дослідження. Використано історично-порівняльний метод (для дослідження динаміки розвитку стилю українського бароко); метод стилістичного мистецтвознавчого аналізу (для визначення особливостей техніко-технологічних прийомів та живописної стилістики в творчості сучасних українських іконописців); типологічний і системно-структурний методи (для виявлення індивідуально-стильових особливостей поєднання традицій барокового іконопису з академічною технікою та новаторськими тенденціями). Наукова новизна. З’ясовано специфіку синтезу українського академічного живопису із художніми традиціями, сформованими за доби бароко в контексті розвитку сакрального мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ ст.; досліджено творчі методи й естетичні принципи провідних сучасних вітчизняних іконописців; розглянуто тенденції й перспективи розвитку барокових іконописних традицій в українському сакральному мистецтві відповідно до специфіки соціомистецького простору ХХІ ст. Висновки. Український іконопис ХХІ ст., зберігаючи колорит традиційного сакрального мистецтва і національної культури, сформований протягом багатовікової історії, відкритий для нових художніх тенденцій. Нині відбувається синтез нових тенденцій, новаторських художніх рішень і традиційних мотивів національного церковного мистецтва різних періодів. Іконопис доби українського бароко, що характеризується унікальними стилістичними ознаками, принципами естетично-чуттєвої та духовної краси, для багатьох сучасних митців є основою художнього пошуку, синтезованого підходу та авторської стилізації, органічного поєднання стародавніх іконописних традицій та сучасних естетичних вимог, що виявляється в посиленні реалізму, народної символіки, натуралістичних рис утілення образів національних ідеалів.
Посилання
Bazhanova, L.M. (2010). Konflikt traditsiy i novatsiy v kontekste globaliziruyuschey kulturyi [Conflict between traditions and innovations in the context of culture globalization]. Vestnik Stavropolskogo gosudarstvennogo universiteta, issue 68, pp. 157–164.
Bychkov, V.V. (2010). Esteticheskaya aura bytiya [Aesthetic aura of being]. Moscow: MBA.
Ikonopysna shkola imeni prepodobnoho Porfyriia Kavsokalyvita Icon-painting school named after the Reverend Porfiry Kavsokalivita [Icon-painting school named after the Reverend Porfiry Kavsokalivita]. Poltavskaia Myssyonerskaia Dukhovnaia Semynaryia, [online] Available at: <http://missia.org.ua/Iconography_school_ikonopisna_shkola_/> [Accessed: 15 May 2019].
Maistrenko-Vakulenko, Yu.V. (2018). Barokovi pryntsypy u systemi vykladannia rysunka v maisterni zhyvopysu ta khramovoi kultury profesora M. A. Storozhenka. Mykola Storozhenko – khudozhnyk, pedahoh, liudyna [Baroque principles within the system of drawings teaching in Professor Mykola Storozhenko`s painting and temple culture studio]. Mykola Storozhenko – khudozhnyk, pedahoh, liudyna : tezy dopopovidei Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Kyiv, 8 lystop. 2018 r. Ukraine, Kyiv, November 8 2018. Kyiv: National Academy of Arts of Ukraine, рр. 11–13.
Muliar, L. (2009). Navchalno-tvorcha maisternia zhyvopysu i khramovoi kultury Mykoly Storozhenka v NAOMA: tendentsii i perspektyvy [Educational and creative workshop of painting and temple culture of Nikolai Storozhenka at NAOMA: trends and perspectives]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, issue 5, рр. 177–183.
Petruk, R.I. (2018). Etapy vedennia roboty v eksterieri kupola khramu Sviatoho Ioana Bohoslova, shcho u s. Velyki Dmytrovychi, Kyivskoi oblasti pid kerivnytstvom profesora Mykoly Storozhenka. [Introduction works at domed exterior of John the Apostol Cathedral located in Velyki Dmytrovychy village, Kyiv region under Mykola Storozhenko`s direction]. Mykola Storozhenko – khudozhnyk, pedahoh, liudyna , Abstracts of Papers of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Ukraine, Kyiv, November 8 2018. Kyiv: National Academy of Arts of Ukraine, рр. 19–20.
Simonova, A.V. (2015). Vizantiiski tradytsii v suchasnykh rozpysakh pravoslavnykh khramiv Ukrainy (kinets XX – pochatok XXI st. [Byzantine traditions in modern paintings of Orthodox churches of Ukraine (the end of XXth – the beginning of XXIst century). D.Ed. Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts.
Stepovyk, D.V. (2012). Nova ukrainska ikona ХХ i pochatku ХХІ stolit: tradytsiina ikonohrafiia ta nova stylistyka [New Ukrainian icon of the 20th and early 21st centuries: traditional iconography and new stylistics]. Zhovkva: Misioner.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Олександр Петрович Цугорка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.