ТЕНДЕНЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ІКОНОПИСУ

Автор(и)

  • Олександр Петрович Цугорка Національна академія образотворчогомистецтва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-7742-2143

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172708

Ключові слова:

сучасний іконопис, сакральне мистецтво, українське бароко, авторська стилізація, синтезований підхід, іконописні традиції

Анотація

Мета статті – розглянути тенденції і з’ясувати перспективи розвитку українського іконопису ХХІ ст. у контексті відродження національного сакрального мистецтва. Методологія дослідження. Використано історично-порівняльний метод (для дослідження динаміки розвитку стилю українського бароко); метод стилістичного мистецтвознавчого аналізу (для визначення особливостей техніко-технологічних прийомів та живописної стилістики в творчості сучасних українських іконописців); типологічний і системно-структурний методи (для виявлення індивідуально-стильових особливостей поєднання традицій барокового іконопису з академічною технікою та новаторськими тенденціями). Наукова новизна. З’ясовано специфіку синтезу українського академічного живопису із художніми традиціями, сформованими за доби бароко в контексті розвитку сакрального мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ ст.; досліджено творчі методи й естетичні принципи провідних сучасних вітчизняних іконописців; розглянуто тенденції й перспективи розвитку барокових іконописних традицій в українському сакральному мистецтві відповідно до специфіки соціомистецького простору ХХІ ст. Висновки. Український іконопис ХХІ ст., зберігаючи колорит традиційного сакрального мистецтва і національної культури, сформований протягом багатовікової історії, відкритий для нових художніх тенденцій. Нині відбувається синтез нових тенденцій, новаторських художніх рішень і традиційних мотивів національного церковного мистецтва різних періодів. Іконопис доби українського бароко, що характеризується унікальними стилістичними ознаками, принципами естетично-чуттєвої та духовної краси, для багатьох сучасних митців є основою художнього пошуку, синтезованого підходу та авторської стилізації, органічного поєднання стародавніх іконописних традицій та сучасних естетичних вимог, що виявляється в посиленні реалізму, народної символіки, натуралістичних рис утілення образів національних ідеалів.

Біографія автора

Олександр Петрович Цугорка, Національна академія образотворчогомистецтва і архітектури

Професор

Посилання

Bazhanova, L.M. (2010). Konflikt traditsiy i novatsiy v kontekste globaliziruyuschey kulturyi [Conflict between traditions and innovations in the context of culture globalization]. Vestnik Stavropolskogo gosudarstvennogo universiteta, issue 68, pp. 157–164.

Bychkov, V.V. (2010). Esteticheskaya aura bytiya [Aesthetic aura of being]. Moscow: MBA.

Ikonopysna shkola imeni prepodobnoho Porfyriia Kavsokalyvita Icon-painting school named after the Reverend Porfiry Kavsokalivita [Icon-painting school named after the Reverend Porfiry Kavsokalivita]. Poltavskaia Myssyonerskaia Dukhovnaia Semynaryia, [online] Available at: <http://missia.org.ua/Iconography_school_ikonopisna_shkola_/> [Accessed: 15 May 2019].

Maistrenko-Vakulenko, Yu.V. (2018). Barokovi pryntsypy u systemi vykladannia rysunka v maisterni zhyvopysu ta khramovoi kultury profesora M. A. Storozhenka. Mykola Storozhenko – khudozhnyk, pedahoh, liudyna [Baroque principles within the system of drawings teaching in Professor Mykola Storozhenko`s painting and temple culture studio]. Mykola Storozhenko – khudozhnyk, pedahoh, liudyna : tezy dopopovidei Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Kyiv, 8 lystop. 2018 r. Ukraine, Kyiv, November 8 2018. Kyiv: National Academy of Arts of Ukraine, рр. 11–13.

Muliar, L. (2009). Navchalno-tvorcha maisternia zhyvopysu i khramovoi kultury Mykoly Storozhenka v NAOMA: tendentsii i perspektyvy [Educational and creative workshop of painting and temple culture of Nikolai Storozhenka at NAOMA: trends and perspectives]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, issue 5, рр. 177–183.

Petruk, R.I. (2018). Etapy vedennia roboty v eksterieri kupola khramu Sviatoho Ioana Bohoslova, shcho u s. Velyki Dmytrovychi, Kyivskoi oblasti pid kerivnytstvom profesora Mykoly Storozhenka. [Introduction works at domed exterior of John the Apostol Cathedral located in Velyki Dmytrovychy village, Kyiv region under Mykola Storozhenko`s direction]. Mykola Storozhenko – khudozhnyk, pedahoh, liudyna , Abstracts of Papers of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Ukraine, Kyiv, November 8 2018. Kyiv: National Academy of Arts of Ukraine, рр. 19–20.

Simonova, A.V. (2015). Vizantiiski tradytsii v suchasnykh rozpysakh pravoslavnykh khramiv Ukrainy (kinets XX – pochatok XXI st. [Byzantine traditions in modern paintings of Orthodox churches of Ukraine (the end of XXth – the beginning of XXIst century). D.Ed. Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts.

Stepovyk, D.V. (2012). Nova ukrainska ikona ХХ i pochatku ХХІ stolit: tradytsiina ikonohrafiia ta nova stylistyka [New Ukrainian icon of the 20th and early 21st centuries: traditional iconography and new stylistics]. Zhovkva: Misioner.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Як цитувати

Цугорка, О. П. (2019). ТЕНДЕНЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ІКОНОПИСУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (40), 228–233. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172708

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ ТА ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО