DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172710

ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ФАРФОРОВОГО КОЛЕКЦІЙНОГО НАПЕРСТКУ 2010-Х РР.

Olha Shkolna

Анотація


Мета роботи – розглянути український фарфоровий наперсток як новий сегмент української арт-мініатюри,
генетично пов’язаний із сувенірною продукцією відомих західноєвропейських брендів; увести до наукового
обігу поняття «український фарфоровий наперсток»; охарактеризувати особливості його становлення та
розвитку впродовж 2010-х рр. Методологія дослідження спирається на принципи історичної достовірності та
всебічності, мистецтвознавчий підхід і сукупність методів дослідження. Зокрема, на аксіологічний – в сенсі шкали
цінностей сучасного споживача, онтологічний – у розрізі буттєвих реалій сьогодення промислового мистецтва,
культуротворчий – як чинник розвитку новітньої художньої культури Європи, мистецтвознавчого аналізу – в сенсі
відтворення творчих процесів, пов’язаних із становленням українського фарфорового колекційного наперстку.
Наукова новизна результатів ґрунтується на введенні до наукового обігу інформації про сучасний вітчизняний
тонкокерамічний наперсток, зважаючи на ретроспективний огляд здобутків відомих європейських брендів у цій
ділянці промислового дизайну. Вперше наводиться інформація про імена художників, дотичних до розробки форм
і візерунків означеного сегменту сувенірної продукції України. Висновки. Нині в ринкових умовах, коли вітчизняна
фарфоро-фаянсова промисловість вже не в змозі випускати великі набори посуду, бо вони не окупаються,
в українському промисловому дизайні тонкої кераміки намітився перехід до менш затратних сегментів продукції.
У цьому зв’язку малоформатні ексклюзивні та масові наперстки – новий різновид вітчизняної порцеляни, що має
потенцію до розвитку, оскільки віддзеркалює традиції високого «білого золота» пройдешніх епох.

Ключові слова


фарфор; Україна; наперсток; початок ХХ століття

Повний текст:

PDF

Посилання


Miller, J., (2003). Antikvariat [Antiques]. Moskow: Astrel.

Muzey naperstkov [The Museum of Thimbles]. (2016). Available at:<http://blog.arthistoryonline.ru/lyalya-chandra/muzeynapyorstkov/.

[Accessed: 10.02.2018].

My Thimble Collection. (2013). Available at: <http://mythimblecollection.blogspot.com/2013_01_01_archive.html.

[Accessed: 10.02.2018].

Pearsall, R. (1997). A connoisseur’s guide to antique pottery & porcelain. New York : Smithmark.

Petryakova, F.S. (1991). Novi danni z istorii farforovoho zavodu u s. Volokytyno Chernihivskoi hubernii [New data on

the history of the porcelain factory in the village Volokytyne of Chernihiv region]. Pivnichne Livoberezhzhia ta yoho

kultura u XVIII – poch. XX st.: tezy dopovidei ta povidomlennia naukovoi konferentsii, prysviachenoi 100-richchiu vid dnia

narodzhennia istoryka mystetstv F. L. Ernsta (1891–1949), рр. 30–32.

Sotnikova, I. (2004). Russkiye naperstki [Russian thimbles]. Available at: <http://thimble.ru/istor.html. [Accessed:

02.2018].

Spaska, E.Yu. (1959). Stariy ukraїnskiy farfor [Old Ukrainian Porcelain]. Materialy z etnohrafii ta mystetstvoznavstva,

issue 5. pp. 120–135.

Shkolna, O.V. (2011). Farfor-faians Ukrainy XX stolittia: infrastruktura haluzi, promyslova ta ekonomichna polityka,

orhanizatsiino-tvorchi protsesy. [Porcelain-faience of Ukraine of the ХХ century: infrastructure of the branch, industrial and

economical politics, organizational and creative processes]. (Vol. 1). Kyiv: Intertekhnolohiia.

Takiye znakomyye neznakomtsy – naperstki [Such familiar strangers – thimbles]. (2012). Available at:<http://fashionstime.

ru/?p=742. [Accessed: 10.02.2018].

Ukraina [Ukraine]. (2004). Available at:<http://naparstek.com.pl/pl/52-ukraina. [Accessed: 10.02.2018].

UNA Natalia (2011). [No title] Available at:<http://forum.wild-mistress.ru/viewtopic.php?t=4835&start=0. [Accessed:

02.2018].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Миллер Дж. Антиквариат. Москва: Астрель, 2003. 304 с.

2. Музей напёрстков. URL: http://blog.arthistoryonline.ru/lyalya-chandra/muzey-napyorstkov/. (дата звернення:
10.02.2019).

3. Петрякова Ф. С. Нові дані з історії фарфорового заводу у с. Волокитино Чернігівської губернії. Північне
Лівобережжя та його культура у ХVІІІ – поч. ХХ ст. : тези доповідей та повідомлення наук. конф., присвяченої
100-літтю від дня народження історика мистецтв Ф. Л. Ернста (1891–1949). Суми, 1991. С. 30–32.

4. Сотникова И. Русские напёрстки. URL: http://thimble.ru/istor.html. (дата звернення: 10.02.2018).

5. Спаська Є. Ю. Старий український фарфор. Матеріали з етнографії та мистецтвознавства. 1959. Вип. 5.
С. 120–135.

6. Такие знакомые незнакомцы – напёрстки. URL: http://fashionstime.ru/?p=742. (дата звернення: 10.02.2018).

7. Школьна О. В. Фарфор-фаянс України XX століття: інфраструктура галузі, промислова та економічна
політика, організаційно-творчі процеси: у 2 кн. Київ: Інтертехнологія, 2011. Кн. 1. 400 c.

8. My Ihimble Collection. URL: http://mythimblecollection.blogspot.com/2013_01_01_archive.html. (Accessed:
10.02.2018).

9. Pearsall R. A connoisseur’s guide to antique pottery & porcelain. New York : Smithmark, 1997. 128 p.

10. Ukraina. URL: http://naparstek.com.pl/pl/52-ukraina. (дата звернення: 10.02.2018).

11. UNA Наталья. URL: http://forum.wild-mistress.ru/viewtopic.php?t=4835&start=0. (дата звернення: 10.02.2018).





Copyright (c) 2019 Ольга Володимирівна Школьна

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.