ПОЛІСТИЛІСТИКА ЯК ЯВИЩЕ ПОСТМОДЕРНІЗМУ

Автор(и)

  • Юлія Володимирівна Каплієнко-Ілюк Чернівецький національний університетімені Ю. Федьковича, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6114-9680

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188519

Ключові слова:

полістилістика, постмодернізм, музичний текст, інтертекстуальність, діалог культур

Анотація

Мета статті – визначити роль полістилістики в контексті культурних процесів XX ст., серед яких найвагоміше місце належить явищу постмодернізму. Методологія дослідження полягає у застосуванні таких методів:  теоретичного узагальнення і ретроспективного аналізу, що дають змогу теоретично підтвердити важливість  висунутих положень, історико-культурологічний метод, який характеризує сутність процесів розвитку культури, діалектичний та системний підходи, що дають змогу використовувати знання різних галузей мистецтвознавства  та суміжних наук, герменевтичний метод, який застосований для інтерпретації понять, що використовуються в дослідженні. Наукова новизна полягає в системному висвітленні проблем полістилістики в культурному просторі  другої половини XX – початку XXI ст., що характеризується явищем постмодернізму, з його інтертекстуальністю та стильовим розмаїттям. Висновки. Досліджено другу половину XX ст. з її синтетичним стильовим змішуванням, плюралізмом, різнобарвністю, що проявилося й у полістилістиці. Виявлено зв’язок полістилістики з пошуками нових концепцій, які розкривають особливості стильової системи другої половини ХХ ст. Охарактеризовано  інтертекстуальність як основу полістилістики, що демонструє методологію художнього мислення та характеризує сучасний культурний простір. Зроблено висновки стосовно композиторського мислення XX ст. і сучасного періоду історії музики, в основі якого лежать принципи взаємодій культур, що виражені їхнім діалогом та полілогом, інтертекстуальністю, інтеграцією жанрово-стильових ознак, проявом міжкультурних контамінацій у сфері семіотики, формотворчих процесів. Усі ці ознаки вказують на полістилістичний характер музичного мистецтва постмодернізму.

Біографія автора

Юлія Володимирівна Каплієнко-Ілюк, Чернівецький національний університетімені Ю. Федьковича

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Anokhina, S.V. (2009). Polistilistika v muzykalnoi kulture postmodernizma [Polystylistics in the musical culture of postmodernism]. (Abstract of Ph Dissertation). Krasnodar State University of Culture and Arts, Krasnodar [in Russian].

Bakhtin, M.M. (1963). Problemy poetiki Dostoevskogo [Problems of Dostoevsky’s poetics]. Moscow: Sovetskii pisatel [in Russian].

Bakhtin, M.M. (1979). Problema teksta v lingvistike, filologii i drugikh gumanitarnykh naukakh. Opyt filosofskogo analiza [The problem of the text in linguistics, philology and other humanities. Philosophical Analysis Experience]. In M. M. Bakhtin, Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity] (pp. 300-307). Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Bart, R. (1989). Izbrannye raboty: Semiotika. Poetika [Selected works: Semiotics. Poetics.]. (G.K. Kosikov, Trans., Ed.). Moscow: Progress [in Russian].

Bibler, V.S. (1969). Tvorcheskoe myshlenie kak predmet logiki [ Creative thinking as a subject of logic]. In S.R. Mikulinskii, & M.G. Iaroshevskii (Eds.), Nauchnoe tvorchestvo [Scientific creativity] (pp. 167-220). Moscow: Nauka [in Russian].

Bibler, V.S. (1991). Mikhail Mikhailovich Bakhtin, ili Poetika kultury [Mikhail Mikhailovich Bakhtin, or Poetics of culture]. Moscow: Progress [in Russian].

Chigareva, E. (2012). Khudozhestvennyi mir Alfreda Shnitke [The Art World of Alfred Schnittke]. St. Petersburg: Kompozitor [in Russian].

Ermolovich, O. (2004). Fenomen polistilistiki v khudozhestvennoi kulture XX veka [The phenomenon of polystylistics in the artistic culture of the 20th century]. In A.A. Legchilin (Ed.), Person. Culture. Society, Abstracts of Papers of the 1st International Scientific Conference (pp. 30-32). Minsk: BGU. Retrieved from http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/46549/1 [in Russian].

Gachev, G. (1988). Natcionalnye obrazy mira [National images of the world]. Moscow: Sovetskii pisatel [in Russian].

Gasparov, B.M. (1994). Literaturnye leitmotivy. Ocherki russkoi literatury XX veka [Literary motifs. Essays on Russian literature of the 20th century]. Moscow: Nauka [in Russian].

Hribinienko, Yu.O. (2006). Muzychna polistylistyka u svitli teorii intertekstualnosti. [Musical polystylistics in the light of the theory of intertextuality]. (Abstract of PhD Dissertation). A.V. Nezhdanova Odesa State Music Academy, Odesa [in Ukrainian].

Ilicheva, N. (2011). Polistilistika kak fenomen khudozhestvennogo tvorchestva XX v. [Polystylistics as a phenomenon of art works of the 20th century]. In Znanie. Ponimanie. Umenie [Knowledge. Understanding. Skill] (Issue 3, pp. 182-186). Moscow: Muzyka [in Russian].

Ilicheva, N.I. (2015). Polistilistika kak fenomen evropeiskoi khudozhestvennoi kultury [Polystylistics as a phenomenon of European art culture]. (Abstract of PhD Dissertation). Moscow State Institute of Culture, Moscow [in Russian].

Ilin, I.P., & Tcurganova, E.A. (Eds.). (1996). Sovremennoe zarubezhnoe literaturovedenie: Entciklopedicheskii spravochnik [Contemporary Foreign Literature: An Encyclopedic Reference]. Moscow: Intrada [in Russian].

Kokhanik, I. (2013). Intertekstualnost kak osnova dialoga v prostranstve sovremennoi muzykalnoi kultury [Intertextuality as the basis of dialogue in the space of modern musical culture ]. Kyivske muzykoznavstvo, 45, 68-93 [in Russian].

Kristeva, Iu. (2004). Izbrannye trudy: Razrushenie poetiki [Selected Works: The Destruction of Poetics]. Moscow: Kniga sveta [in Russian].

Liashenko, I. (1991). Natsionalne ta internatsionalne v muzytsi [National and international in music]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Piégay-Gros, N. (2008). Vvedenie v teoriiu intertekstualnosti [Introduction to Intertextuality Theory]. (G.K. Kosikov, Trans., Ed.). Moscow: LKI Publishing [in Russian].

Rabinovich, V. (2006). Bibler V.S. In N. Konradova, & A. Ryleva (Eds.), Kulturologiia: liudi i idei [Cultural Studies: People and Ideas] (pp. 53-54). Moscow: Akademicheskii proekt; RIK [in Russian].

Samoilenko, A.I. (2002). Muzykovedenie i metodologiia gumanitarnogo znaniia. Problema dialoga [Musicology and methodology of humanitarian knowledge. The problem of dialogue]. Odesa: Astroprint [in Russian].

Shnitke, A. (1990). Polistilisticheskie tendentcii sovremennoi muzyki [Polystylistic tendencies of modern music]. In V. Kholopova, & E. Chigareva, Alfred Shnitke: Ocherk zhizni i tvorchestva [Alfred Schnittke: Essay on life and work] (pp. 327-331). Moscow: Sovetskii kompozitor [in Russian].

Sokolov, A.S. (1996). Muzyka vokrug nas [Music around us]. Moscow: IDF.

Sokolov, A.S. (2004). Vvedenie v muzykalnuiu kompozitciiu XX veka [Introduction to the musical composition of the 20th century]. Moscow: VLADOS [in Russian].

Vorotyntceva, L.A. (2018). Sovremennye podkhody k probleme polistilistiki [Modern approaches to the problem of polystylistics]. Filosofsko-kulturologicheskie issledovaniia, 4. Retrieved from http://fki.lgaki.info/2018/10/02/современные-подходы-к-проблеме-полис/ [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Каплієнко-Ілюк, Ю. В. (2019). ПОЛІСТИЛІСТИКА ЯК ЯВИЩЕ ПОСТМОДЕРНІЗМУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 11–17. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188519

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МИСТЕЦТВА