ІНДИВІДУАЛІСТИЧНА ОПТИКА ПРОТОНОНКОНФОРМІЗМУ ТА ЇЇ ФОРМОЛОГІЧНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ 1930–1960-Х РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188525

Ключові слова:

мистецький нонконформізм, протононконформізм, суворий стиль, репресоване мистецтво

Анотація

Mета дослідження. На основі аналізу мистецьких фактів та явищ візуальної продукції українських художників середини ХХ ст. (1930–1960) відтворити комплексну картину становлення українського мистецького нонконформізму в перебігу взаємовпливів між індивідуальним і колективним, між дозволеним і недозволеним, між прагненням щирості та необхідністю відчути себе соціально зреалізованою особистістю. У статті поряд із загальнонауковими методами – аналізу, синтезу, індукції, дедукції, узагальнення – використані кроскультурний і системний аналіз, що дає змогу охарактеризувати творчість митців-нонконформістів в українській культурі як метакультурну й метахудожню цілісність. Використовуються також традиційні мистецтвознавчі методи: історико-культурний, реконструктивно-модельний, історико-атрибутивний, хронологічна дескрипція, що сприяють розкриттю еволюції та образної трансформації нонконформізму в різних культурно-історичних контекстах. Наукова новизна дослідження полягає в авторській інтерпретації феномена українського мистецького нонконформізму XX cт., зокрема історико- культурної реконструкції його протононконформістського етапу. Висновки. З’ясовано, що естетично нонконформізм пов’язаний із тими формологічними пошуками та художніми течіями в українському мистецтві, становлення яких співпало з періодами відродження національної культури. Розкрито регіональні особливості основних локацій українського мистецького протононконформізму. Виявлено, що нонконформісти міських геолокацій України реалізовували різні версії загального вектору руху, що спрацьовувало на збереження національної культури та відкритість до європейських цінностей.

Біографія автора

Леся В’ячеславівна Смирна, Національна академія мистецтв України

Доктор мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Boichuk, M. (2005). Vizantinizm [Byzantineism]. In D. Horbachov, O. Papeta, & S. Papeta (Comps.), Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty [Ukrainian avant-gardists as theorists and publicists] (pp. 97-98). Kyiv: Triumf [in Ukrainian].

Burliuk, D. (1994). Zi spohadiv futurysta [From the memories of the futurist]. Khronika-2000, 3-4, 232-237 [in Ukrainian].

Calabrese, O. (1987). L’eta neobarocca [The Neo-baroque age]. Rome-Bari: Laterza Calvino [in Italian].

Chepelyk, V.V. (2000). Ukrainskyi arkhitekturnyi modern [Ukrainian architectural modernism]. Kyiv: KNUBA [in Ukrainian].

Goldzamt, E. (1973). Uiliam Morris i sotcialnye istoki sovremennoi arkhitektury [William Morris and the social origins of modern architecture.]. Moscow: Stroiizdat [in Russian].

Hankevych, R. (n.d.). Lvivska shkola mystetstv [Lviv School of Arts]. Retrieved from http://www.onufriv.com/uk/More/CriticismLvivSchool [in Ukrainian].

Horbachov, D.O. (1996). Ukrainskyi avanhard 1910–1930 rokiv: Albom [Ukrainian avant-garde 1910–1930: Album]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Kovalska, L., & Prystalenko, N. (2010). Mykhailo Boichuk ta yoho shkola monumentalnoho mystetstva: Albom [Mykhailo Boichuk and his School of Monumental Art: Album]. Kyiv: NKhMU [in Ukrainian].

Lavrinenko, Yu. (2012). Rozstriliane vidrodzhennia: Antolohiia 1917–1933 [Executed Renaissance: Anthology 1917–1933]. Kyiv: Prosvita [in Ukrainian].

Legenkii, Iu.G. (2004). Ukrainskii modern [Ukrainian modernism]. Kyiv: NMAU іm. P.І.Chaikovskogo [in Russian].

Naiden, O., & Horbachov, D. (1993). Malevych Muzhytskyi [Malevych Muzhytskyi]. Khronika-2000, 3-4, 210-231 [in Ukrainian].

Smyrna, L.V. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A Century of Nonconformism in Ukrainian Visual Art] [Monograph]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Voron, B. (2017). Zakarpatska shkola zhyvopysu: velyke mystetstvo z "malenkoho kraiu" [School of painting of Zakarpattia region: great art from the "small land"]. Retrieved from http://artes-almanac.in.ua/art/articles/zakarpatska_shkola_zhyvopysu.html [in Ukrainian].

Vrona, I. (1926). Khudozhestvennaia zhizn Sovetskoi Ukrainy. Khudozhestvennaia shkola [Artistic life of Soviet Ukraine. Art school]. Sovetskoe iskusstvo,10, 43-51 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Смирна, Л. В. (2019). ІНДИВІДУАЛІСТИЧНА ОПТИКА ПРОТОНОНКОНФОРМІЗМУ ТА ЇЇ ФОРМОЛОГІЧНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ 1930–1960-Х РОКІВ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 26–34. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188525

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА ТЕОРІЯ МИСТЕЦТВА