РОЛАН БАРТ ТА ЮРІЙ ЛОТМАН: ПОШУК СМИСЛУ В КІНОНАРАТИВІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188528Ключові слова:
Барт, Лотман, кіносеміотика, кіномова, конотація, вторинна моделювальна система, знакАнотація
Мета статті – проведення компаративного аналізу концепцій семіотики кіно Ролана Барта і Юрія Лотмана в контексті розуміння ними природи кіномови, оскільки розуміння і способи дослідження сучасного цифрового аудіовізуального мистецтва є актуальною темою сучасного мистецтвознавства. Методи дослідження. Одним із методологічних засад такого міждисциплінарного дослідження є структурно-семіотичний підхід. На сьогодні цей методологічний підхід у дослідженні аудіовізуального мистецтва найбільш розроблений у семіотиці кіно, тому візуальну семіотику ми розглянемо на прикладі кіносеміотики. Наукова новизна. Вперше здійснено порівняльний аналіз кіносеміотики Юрія Лотмана і Ролана Барта в рамках структурно-семіотичного підходу. Висновки. Висвітлено особливості розуміння і застосування семіотичних понять зазначеними авторами на матеріалі кіно. Так, Ролан Барт бачив великі проблеми в семіотичному дослідженні кіно на основі лінгвістичного підходу, а Юрій Лотман вважав, що таке дослідження цілком припустимо. Це проявилося в різному розумінні цими вченими природи кіномови, її мінімально-значущої одиниці, ролі синтагматики і парадигматики в кінооповіді.
Посилання
Avtonomova, N. (2009). Otkrytaia struktura: Jakobson - Bakhtin - Lotman - Gasparov [Open structure: Jacobson - Bakhtin - Lotman - Gasparov]. Moscow: Rossiiskaia politicheskaia entciklopediia [in Russian].
Barthes, R. (1968). Elements of Semiology. (A. Lavers, & C. Smith, Trans.). New York: Hill and Wang [in English].
Barthes, R. (1977a). The Photographic Message. In S. Heath (Ed.), Image-Music-Text (pp. 5-31). London: FontanaPress [in English].
Barthes, R. (1977b). Rhetoric of the Image. In S. Heath (Ed.), Image-Music-Text (pp. 32-51). London: FontanaPress [in English].
Barthes, R. (1985a). On Film. In R. Barthes, The Grain of the Voice: Interviews 1962-1980. (L. Coverdale, Trans., pp. 11-24). New York: Hill and Wang [in English].
Barthes, R. (1985b). Semiology and Cinema. In R. Barthes, The Grain of the Voice: Interviews 1962-1980. (L. Coverdale, Trans., pp. 30-37). New York: Hill and Wang [in English].
Barthes, R. (2015). Das Problem der Bedeutung im Film [The problem of meaning in the movie]. Montage AV: Zeitschrift für Theorie & Geschichte audiovisueller Kommunikation, 24(1), 37-45 [in German].
Barthes, R. (2016). "Traumatic Units" in Cinema: Research Principles. In Ph. Watts, Roland Barthes’ Cinema (pp. 127-136). Oxford University Press [in English].
Han, L. (2014). Juri Lotman’s autocommunication model and Roland Barthes’s representations of Self and Other. Sign Systems Studies, 42(4), 517-529 [in English].
Jakobson, R. (1971). Two Aspects of Language and Two Types of Aphasic Disturbances. In R. Jakobson, Selected Writings. (Vol. 2: Word and Language, pp. 239-259). Hague: Mouton [in English].
Kim, S.H. (2015). Photogenie as "the Other" of the semiotics of cinema: On Yuri Lotman’s concept of "the mythological". Semiotica, 207, 395-409 [in English].
Konstantinov, M. (2016). Poniatie struktury u Yu. Lotmana i R. Barta [The concept of structure by Yu. Lotman and R. Barthes]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu, 1, 92-98 [in Russian].
Konstantinov, M. (2017a). Model of Communication Act in Art by Ju. M. Lotman. European Philosophical and Historical Discourse, 3(1), 98-104 [in English].
Konstantinov, M. (2017b). Transformatciia poniatiia iskusstva kak "modeliruiushchei sistemy" u Yu. Lotmana [The transformation of the concept of art as a "modelling system" by Yu. Lotman]. Hileya: Scientific Bulletin, 116, 153-157 [in Russian].
Kozlov, A. (2000). Strukturnaia semiotika Yu.M. Lotmana kak nauchno-gumanitarnaia kontceptciia [Structural semiotics Yu. Lotman as a scientific and humanitarian concept]. Moscow: MGU [in Russian].
Lotman, Yu.M. (1976). Semiotics of Cinema. (M. E. Suino, & A. Arbor, Trans.). University of Michigan Press [in English].
Lotman, Yu.M. (1988). Iazyk kino i problemy kinosemiotiki [The language of cinema and the problems of cinema semiotics]. Kinovedcheskie zapiski, 2, 131-150 [in Russian].
Lotman, Yu.M. (1990a). Iconic rhetoric. In Yu. Lotman, Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture (A. Shukman, Trans., pp. 54-62). Indiana University Press [in English].
Lotman, Yu.M. (1990b). Three functions of the text. In Yu. Lotman, Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture (A. Shukman, Trans., pp. 11-19). Indiana University Press [in English].
Lotman, Yu.M. (1998). Mesto kinoiskusstva v mekhanizme kultury [The place of cinema art in the mechanism of culture]. In Yu. Lotman, Ob iskusstve [About art] (pp. 650-660). St. Petersburg: Iskusstvo [in Russian].
Lotman, Yu.M. (2019). The Phenomenon of Culture. In Yu. Lotman, & M. Tamm (Eds.), Culture, Memory and History: Essays in Cultural Semiotics. (B. Baer, Trans., pp. 51-75). Palgrave Macmillan [in English].
Lotman, Yu.M., & Pjatigorskij, A.M. (1977). Text and function. In D.P. Lucid (Ed.), Soviet Semiotics: An Anthology (pp. 125-135). Baltimore: The Johns Hopkins University Press [in English].
Lotman, Yu.M., & Tsivian, Iu.G. (1984). SVD: zhanr melodramy i istoriia [SVD: melodrama genre and story]. In Tynianovskii sbornik: Pervye tynianovskie chteniia [Tynianovsky collection: The first Tynianov readings] (pp. 46-78). Riga: Zinatne [in Russian].
Lotman, Yu.M., & Uspenskij, B.A. (1975). Myth – name – culture. Soviet Studies in Literature: A Journal of Translations, 11(2-3), 17-46 [in English].
Metz, C. (1991). The Cinema: Language or Language System? In C. Metz, Film language: A semiotics of the cinema (M. Taylor, Trans.). University of Chicago Press [in English].
Tynyanov, Y. (1982). The fundamentals of Cinema. (L. O’Toole, Trans.). In B. Eikhenbaum (Ed.), The poetics of Cinema. (Vol. 9, pp. 22-32). Oxford [in English].
Uspenskij, B.A., Ivanov, V.V., Toporov, V.N., Pjatigorskij, A.M., & Lotman, Yu.M. (1973). Theses on the semiotic study of cultures (as applied to Slavic texts). In J. van der Eng, & M. Grygar (Eds.), Structure of Texts and Semiotics of Culture (pp. 1-28). Hague: Mouton [in English].
Watts, Ph. (2016). Roland Barthes’ Cinema. Oxford University Press [in English].
Zainetdinova, R. (2007). Yu.M. Lotman v kontekste sovremennoi zapadnoi filosofii [Yu. Lotman in the context of modern Western philosophy]. Diskurs Pi, 7, 124-128 [in Russian].
Zainetdinova, R. (2009). Teoriia Yu.M. Lotmana i frantcuzskaia i italianskaia semiotika [Theory of Yu. Lotman and French and Italian semiotics]. Vestnik Iuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Series: Sotcialno-gumanitarnye nauki, 32, 92-98 [in Russian].
Zenkin, S. (2012). Semiotika zritelnogo obraza: Rolan Bart i Iurii Lotman [Semiotics of the visual image: Roland Barthes and Yuri Lotman]. In S. Zenkin, Raboty o teorii: Stati [Works on Theory: Articles] (pp. 262-274). Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 М. Костантинов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.