РОЛАН БАРТ ТА ЮРІЙ ЛОТМАН: ПОШУК СМИСЛУ В КІНОНАРАТИВІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188528

Ключові слова:

Барт, Лотман, кіносеміотика, кіномова, конотація, вторинна моделювальна система, знак

Анотація

Мета статті – проведення компаративного аналізу концепцій семіотики кіно Ролана Барта і Юрія Лотмана в контексті розуміння ними природи кіномови, оскільки розуміння і способи дослідження сучасного цифрового аудіовізуального мистецтва є актуальною темою сучасного мистецтвознавства. Методи дослідження. Одним із методологічних засад такого міждисциплінарного дослідження є структурно-семіотичний підхід. На сьогодні цей методологічний підхід у дослідженні аудіовізуального мистецтва найбільш розроблений у семіотиці кіно, тому візуальну семіотику ми розглянемо на прикладі кіносеміотики. Наукова новизна. Вперше здійснено порівняльний аналіз кіносеміотики Юрія Лотмана і Ролана Барта в рамках структурно-семіотичного підходу. Висновки. Висвітлено особливості розуміння і застосування семіотичних понять зазначеними авторами на матеріалі кіно. Так, Ролан Барт бачив великі проблеми в семіотичному дослідженні кіно на основі лінгвістичного підходу, а Юрій Лотман вважав, що таке дослідження цілком припустимо. Це проявилося в різному розумінні цими вченими природи кіномови, її мінімально-значущої одиниці, ролі синтагматики і парадигматики в кінооповіді.

Біографія автора

Міхаель Константинов, Хайфський Університет

Доктор філософії, Пост-докторант

Посилання

Avtonomova, N. (2009). Otkrytaia struktura: Jakobson - Bakhtin - Lotman - Gasparov [Open structure: Jacobson - Bakhtin - Lotman - Gasparov]. Moscow: Rossiiskaia politicheskaia entciklopediia [in Russian].

Barthes, R. (1968). Elements of Semiology. (A. Lavers, & C. Smith, Trans.). New York: Hill and Wang [in English].

Barthes, R. (1977a). The Photographic Message. In S. Heath (Ed.), Image-Music-Text (pp. 5-31). London: FontanaPress [in English].

Barthes, R. (1977b). Rhetoric of the Image. In S. Heath (Ed.), Image-Music-Text (pp. 32-51). London: FontanaPress [in English].

Barthes, R. (1985a). On Film. In R. Barthes, The Grain of the Voice: Interviews 1962-1980. (L. Coverdale, Trans., pp. 11-24). New York: Hill and Wang [in English].

Barthes, R. (1985b). Semiology and Cinema. In R. Barthes, The Grain of the Voice: Interviews 1962-1980. (L. Coverdale, Trans., pp. 30-37). New York: Hill and Wang [in English].

Barthes, R. (2015). Das Problem der Bedeutung im Film [The problem of meaning in the movie]. Montage AV: Zeitschrift für Theorie & Geschichte audiovisueller Kommunikation, 24(1), 37-45 [in German].

Barthes, R. (2016). "Traumatic Units" in Cinema: Research Principles. In Ph. Watts, Roland Barthes’ Cinema (pp. 127-136). Oxford University Press [in English].

Han, L. (2014). Juri Lotman’s autocommunication model and Roland Barthes’s representations of Self and Other. Sign Systems Studies, 42(4), 517-529 [in English].

Jakobson, R. (1971). Two Aspects of Language and Two Types of Aphasic Disturbances. In R. Jakobson, Selected Writings. (Vol. 2: Word and Language, pp. 239-259). Hague: Mouton [in English].

Kim, S.H. (2015). Photogenie as "the Other" of the semiotics of cinema: On Yuri Lotman’s concept of "the mythological". Semiotica, 207, 395-409 [in English].

Konstantinov, M. (2016). Poniatie struktury u Yu. Lotmana i R. Barta [The concept of structure by Yu. Lotman and R. Barthes]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu, 1, 92-98 [in Russian].

Konstantinov, M. (2017a). Model of Communication Act in Art by Ju. M. Lotman. European Philosophical and Historical Discourse, 3(1), 98-104 [in English].

Konstantinov, M. (2017b). Transformatciia poniatiia iskusstva kak "modeliruiushchei sistemy" u Yu. Lotmana [The transformation of the concept of art as a "modelling system" by Yu. Lotman]. Hileya: Scientific Bulletin, 116, 153-157 [in Russian].

Kozlov, A. (2000). Strukturnaia semiotika Yu.M. Lotmana kak nauchno-gumanitarnaia kontceptciia [Structural semiotics Yu. Lotman as a scientific and humanitarian concept]. Moscow: MGU [in Russian].

Lotman, Yu.M. (1976). Semiotics of Cinema. (M. E. Suino, & A. Arbor, Trans.). University of Michigan Press [in English].

Lotman, Yu.M. (1988). Iazyk kino i problemy kinosemiotiki [The language of cinema and the problems of cinema semiotics]. Kinovedcheskie zapiski, 2, 131-150 [in Russian].

Lotman, Yu.M. (1990a). Iconic rhetoric. In Yu. Lotman, Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture (A. Shukman, Trans., pp. 54-62). Indiana University Press [in English].

Lotman, Yu.M. (1990b). Three functions of the text. In Yu. Lotman, Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture (A. Shukman, Trans., pp. 11-19). Indiana University Press [in English].

Lotman, Yu.M. (1998). Mesto kinoiskusstva v mekhanizme kultury [The place of cinema art in the mechanism of culture]. In Yu. Lotman, Ob iskusstve [About art] (pp. 650-660). St. Petersburg: Iskusstvo [in Russian].

Lotman, Yu.M. (2019). The Phenomenon of Culture. In Yu. Lotman, & M. Tamm (Eds.), Culture, Memory and History: Essays in Cultural Semiotics. (B. Baer, Trans., pp. 51-75). Palgrave Macmillan [in English].

Lotman, Yu.M., & Pjatigorskij, A.M. (1977). Text and function. In D.P. Lucid (Ed.), Soviet Semiotics: An Anthology (pp. 125-135). Baltimore: The Johns Hopkins University Press [in English].

Lotman, Yu.M., & Tsivian, Iu.G. (1984). SVD: zhanr melodramy i istoriia [SVD: melodrama genre and story]. In Tynianovskii sbornik: Pervye tynianovskie chteniia [Tynianovsky collection: The first Tynianov readings] (pp. 46-78). Riga: Zinatne [in Russian].

Lotman, Yu.M., & Uspenskij, B.A. (1975). Myth – name – culture. Soviet Studies in Literature: A Journal of Translations, 11(2-3), 17-46 [in English].

Metz, C. (1991). The Cinema: Language or Language System? In C. Metz, Film language: A semiotics of the cinema (M. Taylor, Trans.). University of Chicago Press [in English].

Tynyanov, Y. (1982). The fundamentals of Cinema. (L. O’Toole, Trans.). In B. Eikhenbaum (Ed.), The poetics of Cinema. (Vol. 9, pp. 22-32). Oxford [in English].

Uspenskij, B.A., Ivanov, V.V., Toporov, V.N., Pjatigorskij, A.M., & Lotman, Yu.M. (1973). Theses on the semiotic study of cultures (as applied to Slavic texts). In J. van der Eng, & M. Grygar (Eds.), Structure of Texts and Semiotics of Culture (pp. 1-28). Hague: Mouton [in English].

Watts, Ph. (2016). Roland Barthes’ Cinema. Oxford University Press [in English].

Zainetdinova, R. (2007). Yu.M. Lotman v kontekste sovremennoi zapadnoi filosofii [Yu. Lotman in the context of modern Western philosophy]. Diskurs Pi, 7, 124-128 [in Russian].

Zainetdinova, R. (2009). Teoriia Yu.M. Lotmana i frantcuzskaia i italianskaia semiotika [Theory of Yu. Lotman and French and Italian semiotics]. Vestnik Iuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Series: Sotcialno-gumanitarnye nauki, 32, 92-98 [in Russian].

Zenkin, S. (2012). Semiotika zritelnogo obraza: Rolan Bart i Iurii Lotman [Semiotics of the visual image: Roland Barthes and Yuri Lotman]. In S. Zenkin, Raboty o teorii: Stati [Works on Theory: Articles] (pp. 262-274). Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Константинов, М. (2019). РОЛАН БАРТ ТА ЮРІЙ ЛОТМАН: ПОШУК СМИСЛУ В КІНОНАРАТИВІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 35–43. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188528

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО