ВІДТВОРЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БУТТЯ УКРАЇНЦІВ У КІНОТВОРЧОСТІ ІВАНА КАВАЛЕРІДЗЕ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188534Ключові слова:
Іван Кавалерідзе, український кінематограф середини ХХ ст., авангардистське кіно, режисерський експериментАнотація
Мета статті – висвітлення проблеми національного буття українців у режисерсько-постановчому доробку І. Кавалерідзе – авторському кіно, створеному впродовж 1930–1960-х років. Методологія дослідження передбачала використання таких методів: загальноісторичний, порівняльно-історичний, аналітичний, біографічний. Наукова новизна. Вперше відтворено хронологію діяльності режисера, пов’язану із пошуком оригінальних засобів кіновізуалізації історичного минулого українців, зокрема, з використанням народних музичних творів, а також їхніх симфонічних обробок. Висновки. Підґрунтям для відображення історичного минулого України й українців для І. Кавалерідзе стала насамперед творчість видатного письменника Т. Шевченка, зокрема, його поеми «Гайдамаки», «Сон» та «Кавказ» («Злива», 1929; «Коліївщина», 1931; «Прометей», 1937). Філософія буття українців постала в центрі уваги режисера в екранізаціях народних пісень та класичних оперних творів («Наталка Полтавка» М. Лисенка, 1936; «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського, 1937), де, не порушуючи основи музичних творів, режисер розкрив їхній глибинний зміст засобами монтажу та яскравим кінематографічним утіленням театральних умовностей. Глибокий психологізм та вищу точність художніх характеристик узагальнених образів українських селян (народних типажів, за своєю стилістикою близьких до довженківських кіногероїв) було представлено І. Кавалерідзе у фільмах «Григорій Сковорода» (1958) та «Повія» (1961, за твором П. Мирного).
Посилання
Bezklubenko, S. (2001). Ukrainske kino: Nacherk istorii [Ukrainian Cinema: An Outline of History]. Kyiv: KNUKiM Publishing [in Ukrainian].
Bezruchko, O. (2009). Mystetski kinoshkoly v Ukraini v 30-kh rokakh XX stolittia [Art cinema schools in Ukraine in the 30s of the twentieth century]. Ukrainske mystetstvoznavstvo, 9, 249-255 [in Ukrainian].
Karas, H. (2013). Pershi ekranizatsii opery "Zaporozhets za Dunaiem" Semena Hulaka-Artemovskoho v konteksti doby [The first film adaptation of the opera "Cossack beyond the Danube" by Semen Hulak-Artemovsky in the context of the times]. In D. Blokhyn (Ed.), Ukrainistyka v Yevropi. Nimechchyna i Ukraina [Ukrainian Studies in Europe. Germany and Ukraine] (Vol. 6, pp. 527-538). Munich; Ternopil: Aston [in Ukrainian].
Kasian, L. (2017). Ivan Kavaleridze: dominanty memorialnoho obrazu (za audiovizualnymy dokumentamy Tsentralnoho derzhavnoho kinofotofonoarkhivu Ukrainy imeni H.S. Pshenychnoho) [Ivan Kavaleridze: Dominants of the memorial image (according to audiovisual documents of the H.S. Pshenychny Central State Film and Photographic Archive of Ukraine)]. Arkhivy Ukrainy, 2, 122-131 [in Ukrainian].
Musiienko, O. (2006). Ukrainske kino 1930-kh rokiv: po toi bik sotsialistychnoho realizmu [1930s Ukrainian Cinema: Beyond Socialist Realism]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy [Essays on the history of cinema of Ukraine] (pp. 117-164). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Obraz, V. (2014). Taras Shevchenko ta yoho heroi u rezhyserskii tvorchosti Ivana Kavaleridze [Taras Shevchenko and his characters in Ivan Kavaleridze’s directorial work]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 30, 69-85 [in Ukrainian].
Obraz, V. (2016). Eksperymenty ta poshuky kinomovy Ivanom Kavaleridze u svoiemu pershomu zvukovomu filmi "Koliivshchyna" (1933). Bullettin of KNUKiM. Series in Arts, 35, 31-39 [in Ukrainian].
Pashchenko, A. (2013). Osoblyvosti chasoprostoru v istorychnykh filmakh Ivana Kavaleridze [Features of time space in Ivan Kavaleridze’s historical films]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 5, 188-194 [in Ukrainian].
Skurativskyi, V. (2006). Ukrainske totalitarne kino [Ukrainian totalitarian cinema]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy [Essays on the history of cinema in Ukraine] (pp. 77-116). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Степаненко Екатерина Сергеевна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.