ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ СИСТЕМИ К. СТАНІСЛАВСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188620Ключові слова:
система Станіславського, внутрішній монолог актора, акторська уява, сценічна дія, віра в запропоновані обставини, відчуття правди в ролі, зосередження актораАнотація
Мета статті – виявити проблемні аспекти системи К. Станіславського, на основі якої освоюють фахову майстерність актори театру й кіно. Методологія дослідження. Основними в проведенні дослідження стали аналітичний та логічний підходи до осмислення основних прийомів психотехніки актора театру й кіно за системою К. Станіславського. Застосовано порівняльний аналіз життя актора в ролі та життя звичайної людини. Основою порівняння обрано аспект діяльності актора як митця. Наукова новизна. Здійснено аналітичну «ревізію» основних засад системи Станіславського, на підставі яких освоюють фахову майстерність актори театру й кіно. З’ясовано, що прийоми, застосовувані акторами для відтворення життя в ролі, недостатньо ефективні, бо помилково запозичені К. Станіславським із життєвого досвіду людини. Виявлено історичні причини такого запозичення та недоліки прийомів психотехніки. Вказуються шляхи вдосконалення майстерності актора. Висновки. Внутрішнє життя актора в ролі відрізняється від життя звичайної людини. Схожість між тим та іншим життям тільки зовнішня. Виявлено розбіжності між підходом до створення стану переживання в ролі за системою К. Станіславського та методом М. Чехова, який наполягав на відмінній від життя природі почуття й переживання актора. На механізм збудження акторського переживання в ролі, окрім іншого, найбільше впливає майстерність удавання актором зовнішнього життя персонажа. Однак про таку майстерність у системі К. Станіславського не йдеться, натомість розглядається тільки внутрішнє життя людини, на основі аналізу якого винайдені прийоми. У цьому й полягає найбільша помилка К. Станіславського.
Посилання
Barba, E. (2001). The Paper Canoe: A Guide to Theatre Anthropology. (M. Shkaraban, Trans.). Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Butenko, E. (2007). Stcenicheskoe perevoploshchenie. Teoriia i praktika [Stage reincarnation. Theory and practice] (3rd ed.). Moscow: Vserossiiskii tcentr khudozhestvennogo tvorchestva [in Russian].
Chekhov, M. (1986). Literaturnoe nasledie [Literary heritage]. (Vol. 2). Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Gracheva, L.V. (2003). Akterskii trening: teoriia i praktika [Acting Training: Theory and Practice]. St. Petersburg: Rech [in Russian].
Hrotovskyi, Ye. (1999). Teatr, rytual, performer [Theater, ritual, performer]. Lviv: Mystetstvo teatru [in Ukrainian].
Iakobson, P.M. (1936). Psikhologiia stcenicheskikh chuvstv aktera [Psychology of stage feelings of the actor]. Moscow: Khudozhestvennaia literature [in Russian].
Natadze, R.G. (1972). Voobrazhenie kak faktor povedeniia [Imagination as a factor of behavior]. Tbilisi: Metcniereba [in Russian].
Rozhdestvenskaia, N.V. (2003). Mesto sovremennykh psikhotekhnik v professionalnom obuchenii aktera [The place of modern psychotechnics in the professional training of an actor]. St. Petersburg: SPbGATI [in Russian].
Stanislavsky, K.S. (1953). Robota aktora nad soboiu [The work of the actor over himself]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Stanislavsky, K.S. (1954). Sobranie sochinenii [Collected works]. (Vol. 1). Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Strasberg, L. (1987). A Dream of Passion: The Development of the Method. Boston: Little, Brown and Company.
Vygotskii, L.S. (1998). Psikhologiia iskusstva [Psychology of art]. Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Михайло Михайлович Барнич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.