АНІМАЛЬНІ МОТИВИ У ДИЗАЙНІ СЦЕНІЧНОГО ПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188645Ключові слова:
анімальні мотиви, дизайн, сценічне мистецтво, недресировані тварини, сценічний простірАнотація
Мистецтвознавчі дослідження з питань теорії, історії та практики художнього оформлення сценічного простору досить різновекторні. Вітчизняній науці бракує фахових предметних та системних досліджень, спрямованих на вивчення досвіду застосування анімальних мотивів – у розумінні використання на сцені недресированих тварин в якості характерного елементу – в дизайні постановок творів сценічного мистецтва. Мета дослідження – мистецтвознавчий аналіз анімальних мотивів у дизайні сценічного простору театрально-видовищних постановок у хронологічних межах від античності до сьогодення. Методологічну основу дослідження складають традиційні мистецтвознавчі методи: історико-культурний, історико-атрибутивний, реконструктивно-модельний, хронологічна дескрипція, що сприяють розкриттю образної трансформації анімальних мотивів у дизайні сценічного простору театрально-видовищних постановок. Анімальні мотиви в системі оформлення сценічного простору з наукового погляду предметно розглядаються вперше, що й зумовило наукову новизну дослідження. Авторкою зроблені такі висновки: дизайн сценічного простору має дуальну природу, виходячи з приналежності і до мистецтва дизайну, і до сценічного мистецтва; перцепція анімальних мотивів у дизайні сценічного простору несе естетичну і/або емоційну насолоду глядачам, обумовлену багато в чому притаманною тваринам імпровізаційною непередбачуваністю, що, своєю чергою, часто призводить до зайняття ними домінуючого місця в художньо-проектному конструюванні театрально-видовищних постановок; способи залучення тварин до дизайну сценічного простору можна систематизувати за функціональним призначенням: тварини як складник дизайну сценічного простору, тварини як ігровий дизайнерський реквізит, тварини як живі декорації, тварини як учасники сценічної дії; анімальні мотиви мають функціональні особливості в дизайні сценічного простору драматичних вистав.
Посилання
Bahinska, L. (1986). My stiikist spadkuvaly u heroiv [We have inherited the strength of spirit from the heroes]. Ukrainskyi teatr, 1, 23-25 [in Ukrainian].
Drak, A.M. (1984). Teatralno-dekoratsiine i kinodekoratsiine mystetstvo [Theatrical-decorative and cinema-decorative art]. In M.P. Bazhan et al. (Eds.), Ukrainska radianska entsyklopediia (2nd ed., Vol. 11, pt. 1, p. 174). Kyiv: Holovna redaktsiia URE [in Ukrainian].
Ero the Joker. (n. d.). Retrieved from https://operavision.eu/en/library/performances/flashback/ero-joker-croatian-national-theatre-zagreb [in English].
Hrinchenko, B. (Ed.). (1897). Strashni zabavky. Opovidannia pro rymskyi tsyrk [Terrible playthings. Story about the Roman Circus]. Chernihiv: Drukarnia "Hubernskaho Pravleniia" [in Ukrainian].
Luc Petton, choreographer of the Compagny Le Guetteur. (2018). Retrieved from https://www.lucpetton.com/fr/luc-petton-en/ [in English].
Olikh, P. br. (2018, January 4). Chy sv. Frantsysk zrobyv pershyi vertep? [Did St. Francis make the first vertep?]. Retrieved from http://credo.pro/2018/01/197486 [in Ukrainian].
Pass, A. (2018, January 14). U prykarpatskomu seli zberehly unikalnu tradytsiiu shchedruvannia na Staryi Novyi Rik [In the precarpathian village retained a unique tradition of carolling on Old New Year’s Day]. Retrieved from https://tsn.ua/ukrayina/u-prikarpatskomu-seli-zberegli-unikalnu-tradiciyu-schedruvannya-na-stariy-noviy-rik-1085480.html [in Ukrainian].
Rizdvo i Sviatyi Frantsysk z Assizi [Christmas and St. Francis of Assisi]. (n.d.). (P. Olikh, Trans.). Retrieved from http://patryk.ofm.org.ua/rus/person/fransis/francesco/rizdvo1.html [in Ukrainian].
Stsenohrafiia [Scenography]. In M.P. Bazhan et al. (Eds.), Ukrainska radianska entsyklopediia (2nd ed., Vol. 11, pt. 1, p. 95).
Kyiv: Holovna redaktsiia URE [in Ukrainian].
Swan – creation for dancers and swans. (2012). Retrieved from https://www.lucpetton.com/fr/repertoire/swan/swan-en/ [in English].
Trykolenko, S.T. (2016). Ukrainska stsenohrafiia kintsia XX – pochatku XXI st.: osnovni tendentsii rozvytku ta avtorski pozytsii [Ukrainian scenography of the late 20th - early 21st centuries: the main tendencies of development and author’s viewpoint]. (PhD Dissertation). Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. M.T. Rylsky NAS of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 К. В. Юдова-Романова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.