АНІМАЛЬНІ МОТИВИ У ДИЗАЙНІ СЦЕНІЧНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

  • Катерина Володимирівна Юдова-Романова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-2665-390X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188645

Ключові слова:

анімальні мотиви, дизайн, сценічне мистецтво, недресировані тварини, сценічний простір

Анотація

Мистецтвознавчі дослідження з питань теорії, історії та практики художнього оформлення сценічного простору досить різновекторні. Вітчизняній науці бракує фахових предметних та системних досліджень, спрямованих на вивчення досвіду застосування анімальних мотивів – у розумінні використання на сцені недресированих тварин в якості характерного елементу – в дизайні постановок творів сценічного мистецтва. Мета дослідження – мистецтвознавчий аналіз анімальних мотивів у дизайні сценічного простору театрально-видовищних постановок у хронологічних межах від античності до сьогодення. Методологічну основу дослідження складають традиційні мистецтвознавчі методи: історико-культурний, історико-атрибутивний, реконструктивно-модельний, хронологічна дескрипція, що сприяють розкриттю образної трансформації анімальних мотивів у дизайні сценічного простору театрально-видовищних постановок. Анімальні мотиви в системі оформлення сценічного простору з наукового погляду предметно розглядаються вперше, що й зумовило наукову новизну дослідження. Авторкою зроблені такі висновки: дизайн сценічного простору має дуальну природу, виходячи з приналежності і до мистецтва дизайну, і до сценічного мистецтва; перцепція анімальних мотивів у дизайні сценічного простору несе естетичну і/або емоційну насолоду глядачам, обумовлену багато в чому притаманною тваринам імпровізаційною непередбачуваністю, що, своєю чергою, часто призводить до зайняття ними домінуючого місця в художньо-проектному конструюванні театрально-видовищних постановок; способи залучення тварин до дизайну сценічного простору можна систематизувати за функціональним призначенням: тварини як складник дизайну сценічного простору, тварини як ігровий дизайнерський реквізит, тварини як живі декорації, тварини як учасники сценічної дії; анімальні мотиви мають функціональні особливості в дизайні сценічного простору драматичних вистав.

Біографія автора

Катерина Володимирівна Юдова-Романова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Bahinska, L. (1986). My stiikist spadkuvaly u heroiv [We have inherited the strength of spirit from the heroes]. Ukrainskyi teatr, 1, 23-25 [in Ukrainian].

Drak, A.M. (1984). Teatralno-dekoratsiine i kinodekoratsiine mystetstvo [Theatrical-decorative and cinema-decorative art]. In M.P. Bazhan et al. (Eds.), Ukrainska radianska entsyklopediia (2nd ed., Vol. 11, pt. 1, p. 174). Kyiv: Holovna redaktsiia URE [in Ukrainian].

Ero the Joker. (n. d.). Retrieved from https://operavision.eu/en/library/performances/flashback/ero-joker-croatian-national-theatre-zagreb [in English].

Hrinchenko, B. (Ed.). (1897). Strashni zabavky. Opovidannia pro rymskyi tsyrk [Terrible playthings. Story about the Roman Circus]. Chernihiv: Drukarnia "Hubernskaho Pravleniia" [in Ukrainian].

Luc Petton, choreographer of the Compagny Le Guetteur. (2018). Retrieved from https://www.lucpetton.com/fr/luc-petton-en/ [in English].

Olikh, P. br. (2018, January 4). Chy sv. Frantsysk zrobyv pershyi vertep? [Did St. Francis make the first vertep?]. Retrieved from http://credo.pro/2018/01/197486 [in Ukrainian].

Pass, A. (2018, January 14). U prykarpatskomu seli zberehly unikalnu tradytsiiu shchedruvannia na Staryi Novyi Rik [In the precarpathian village retained a unique tradition of carolling on Old New Year’s Day]. Retrieved from https://tsn.ua/ukrayina/u-prikarpatskomu-seli-zberegli-unikalnu-tradiciyu-schedruvannya-na-stariy-noviy-rik-1085480.html [in Ukrainian].

Rizdvo i Sviatyi Frantsysk z Assizi [Christmas and St. Francis of Assisi]. (n.d.). (P. Olikh, Trans.). Retrieved from http://patryk.ofm.org.ua/rus/person/fransis/francesco/rizdvo1.html [in Ukrainian].

Stsenohrafiia [Scenography]. In M.P. Bazhan et al. (Eds.), Ukrainska radianska entsyklopediia (2nd ed., Vol. 11, pt. 1, p. 95).

Kyiv: Holovna redaktsiia URE [in Ukrainian].

Swan – creation for dancers and swans. (2012). Retrieved from https://www.lucpetton.com/fr/repertoire/swan/swan-en/ [in English].

Trykolenko, S.T. (2016). Ukrainska stsenohrafiia kintsia XX – pochatku XXI st.: osnovni tendentsii rozvytku ta avtorski pozytsii [Ukrainian scenography of the late 20th - early 21st centuries: the main tendencies of development and author’s viewpoint]. (PhD Dissertation). Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. M.T. Rylsky NAS of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Юдова-Романова, К. В. (2019). АНІМАЛЬНІ МОТИВИ У ДИЗАЙНІ СЦЕНІЧНОГО ПРОСТОРУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 88–94. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188645

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО