ҐЕНЕЗА МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ СХОДУ (НА ПРИКЛАДАХ КИТАЮ ТА ЯПОНІЇ)

Автор(и)

  • Марина Олегівна Антошко Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4105-7519

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188647

Ключові слова:

музичне виховання, музична освіта, культурні традиції України та країн Сходу, творчість, музично-естетичний смак

Анотація

Мета дослідження – розглянути процеси зародження й становлення музичного виховання в Україні та країнах Сходу, зокрема в Китаї та Японії, виявити їхні спільні та відмінні ознаки. Методологія дослідження. У роботі використано аналітичний та історичний методи, що дали змогу простежити зародження й становлення музичної освіти в Україні та в країнах Сходу; структурний метод застосовувався в угрупованні та викладенні фактичного матеріалу; біографічний метод допоміг зосередитися на вивченні діяльності видатних людей мистецтва, які займалися проблемою музичної освіти в Україні. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому висвітлені споріднені й відмінні прояви музичного виховання в Україні та в країнах Сходу, про що свідчить аналіз методів і форм музичної діяльності обох сторін та розкриття того, як музичне виховання впливає на формування духовної культури особистості та сприяє її всебічному й гармонійному розвиткові. Висновки. Поряд з розбіжностями з’ясовано певну спорідненість музичного виховання в Україні та в країнах Сходу. У формуванні цілісної особистості спорідним є виховання морально-естетичних смаків шляхом музичного мистецтва. Як в Україні народне мистецтво є важливим проявом національно-етнографічної культури, так і в країнах Сходу однією з форм культури є свята, адже вони тісно пов’язані з історією та національними традиціями. І в Україні, і в країнах Сходу вважається, що потрібно поєднувати чуттєве сприйняття музики із сферою свідомого засвоєння знань, іти від простого до складного. Однак в Україні для всебічного й гармонійного музичного виховання активно залучаються здобутки музичної культурни багатьох народів, тоді як великий вплив на східний менталітет здійснює сім’я, яка зберігає національну традиційність.

Біографія автора

Марина Олегівна Антошко, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Arkhimovych, L., & Hordiichuk, M. (1952). M.V. Lysenko: zhyttia i tvorchist [M. V. Lysenko: Life and Creative work]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Barylo, S.B. (2019). Holovni aspekty muzychnoho vykhovannia uchniv v zarubizhnykh krainakh [The main aspects of music education of students in foreign countries]. In Naukova dumka suchasnosti i maibutnoho, Materialy XXXIII vseukrainskoi praktychno-piznavalnoi konferentsii [Scientific thought of the present and the future, Proceedings of the 33-d All-Ukrainian Practical-Cognitive Conference]. Retrieved from http://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/46-shistnadtsyata-vseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/331-golovni-aspekti-muzichnogo-vikhovannya-uchniv-v-zarubizhnikh-krajinakh [in Ukrainian].

Dzyra, Ya.I. (2004). Dyletskyi Mykola Pavlovych. In V.A. Smolii (Ed.), Entsyklopediia istorii Ukrainy [Encyclopedia of the History of Ukraine] (Vol. 2, p. 383). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Fedotov, Ye. (Comp.). (1981). Stetsenko Kyrylo. Spohady. Lysty. Materialy [Stetsenko Kyrylo. Memories. Letters. Materials]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Husarchuk, T.V. (2008). Osobystisni chynnyky dukhovnoi tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv 20-kh rokiv XX stolittia [Personal factors of spiritual creative work of Ukrainian composers of the 1920s]. Scientific herald of Tchaikovsky National music academy of Ukraine, 67, 207-216 [in Ukrainian].

Kizchenko, V.I. (2003). Verkhovynets Vasyl Mykolaiovych. In V.A. Smolii (Ed.), Entsyklopediia istorii Ukrainy [Encyclopedia of the History of Ukraine] (Vol. 1, p. 489). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Kozeniashev, Ye.A. (2011). Muzychne vykhovannia v starodavnomu sviti [Music education in the ancient world]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 1, 180-183 [in Ukrainian].

Liu Lian. (2015). Muzychno-teoretychni dystsypliny v systemi profesiinoi pidhotovky muzykantiv u Kytai [Music- theoretical disciplines in the system of vocational training of musicians in China]. (Extended abstract of candidate’s thesis). Kharkiv national Kotlyarev University of Arts, Kharkiv [in Ukrainian].

Min Shaovei. (2017). Komponentna struktura refleksyvnykh umin maibutnikh uchyteliv muzyky [The component structure of the reflexive skills of future music teachers]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia]. Psykholoho-pedahohichni nauky, 1, 151-155. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2017-PP-1-151-155 [in Ukrainian].

Popovych, N.M. (2015). Teoriia i metodyka formuvannia profesiino-osobystisnoho dosvidu vchytelia muzyky v systemi neperervnoi pedahohichnoi osvity [Theory and methodology of formation of professional and personal experience of music teacher in the system of continuous pedagogical education]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv [in Ukrainian].

Rudenko, O.F. (2017). Rozvytok zahalnoi muzychnoi osvity: nastupnist i spadkoiemnist [Development of general music education: succession and continuity]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia]. Psykholoho-pedahohichni nauky, 1, 60-64. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2017-PP-1-60-64 [in Ukrainian].

Savchuk, I.B. (2016). Mykola Dyletskyi "Hramatyka muzykalna". Peterburzkyi spysok 1723 roku: vid chasu vidkryttia do opublikuvannia [Mykola Dyletskyi "Music Grammar". The Petersburg List of 1723: from the time of opening to publication]. Ukrainian musicology, 42, 6-34 [in Ukrainian].

Si Daofen. (2015). Metodyka vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzyky do spivatskoi diialnosti [Methods of using innovative technologies in preparing future music teachers for singing activities]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv [in Ukrainian].

Siui Chzhe. (2014). Formuvannia natsionalnykh tsinnostei u studentiv muzychnykh spetsialnostei u navchalno- vykhovnomu protsesi universytetu [Formation of national values of students of musical specialties in the academic process of the university]. (Extended abstract of candidate’s thesis). National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv [in Ukrainian].

Sudzuki, S. (2005). Vzrashchennye s liuboviu. Klassicheskii podkhod k vospitaniiu talantov [Nurtured by love. The classic approach to talent education]. Moscow: Popurri [in Russian].

Tavrovskii, Iu.V. (1989). Zagadki "iaponskogo dukha" [Riddles of the "Japanese spirit"]. Moscow: Sovetskaia Rossiia [in Russian].

Tsalai-Iakymenko, O. (1971). Muzychno-teoretychna dumka na Ukraini v XVII stolitti ta pratsi M. Dyletskoho [Musical- Theoretical Thought in Ukraine in the 17th Century and the Works of M. Dyletskyi]. Ukrainian musicology, 6, 32-40 [in Ukrainian].

Van Chen. (2017). Spetsyfika y struktura vykonavskoho artystyzmu maibutnikh vykladachiv vokalu ta pedahohichni pryntsypy yoho vdoskonalennia [Specificity and structure of artistry performing of future vocal teachers and pedagogical principles of its improvement]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia]. Psykholoho-pedahohichni nauky, 1, 89-93. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2017-PP-1-89-93 [in Ukrainian].

Zavalniuk, A. (2002). Mykola Leontovych. Doslidzhennia, dokumenty, lysty [Mykola Leontovych. Studies, documents, letters]. Vinnytsia: Podillia-2000 [in Ukrainian].

Zavialova, O.I. (1990). Tokio i tokiitcy: budni, vykhodnye, prazdniki [Tokyo and people of Tokyo: weekdays, weekends, holidays]. Moscow: Nauka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Антошко, М. О. (2019). ҐЕНЕЗА МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ СХОДУ (НА ПРИКЛАДАХ КИТАЮ ТА ЯПОНІЇ). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 95–101. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188647

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО