АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ МОЛОДІЖНОГО ФОЛЬКЛОРНО-АНСАМБЛЕВОГО СПІВУ В УКРАЇНСЬКОМУ МИСТЕЦТВОЗНАВСТВІ

Автор(и)

  • Валентина Володимирівна Сінельнікова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-9488-270X
  • Іван Григорович Сінельніков Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-9556-6845

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188666

Ключові слова:

фольклор, молодіжний фольклорний ансамбль, традиційна культура, традиційне виконавство

Анотація

Мета роботи – узагальнити відомості щодо появи й розвитку молодіжних фольклорних колективів в Україні; проаналізувати історіографію проблеми; окреслити місце і роль молодіжних вокально-ансамблевих фольклористичних формацій у сучасній українській музичній культурі як елемента, що пов’язує традиційну сільську культуру і сучасну культуру міста; виокремити труднощі опанування фольклорного матеріалу учасниками вторинних колективів; визначити перспективи подальшого дослідження окресленої проблематики. Методологія дослідження базується на таких теоретичних методах: систематизації – для пізнання й осмислення процесу появи і розвитку молодіжного вокально-ансамблевого фольклористичного виконавства в Україні як складника її музичної культури; абстрагування – для диференційованого розгляду найістотніших рис окресленого різновиду виконавської народної культури; аналізу – для встановлення зв’язків між різними рівнями категорій вищеназваного виконавського стилю; синтезу – для розгляду фольклорно-ансамблевого співу як компонента ієрархічної системи музичної культури України. Також використано джерелознавчий метод для дослідження історичних умов появи молодіжного вокально- ансамблевого виконавства та його характерних ознак. Наукова новизна роботи полягає в систематизації наукового досвіду дослідження молодіжного фольклорно-ансамблевого виконавства та у висвітленні основних теоретично- практичних аспектів проблеми розвитку вокально-ансамблевих фольклористичних формацій в Україні. Висновки. Узагальнено науковий досвід дослідження проблеми розвитку молодіжного фольклорно-ансамблевого співу. Визначено дискусійний характер вивчення проблеми. Систематизовано різні підходи до опанування традиційного виконавства в молодіжних фольклористичних формаціях. Виявлено історичні особливості розвитку молодіжних вокально-ансамблевих фольклористичних колективів у сучасній українській музичній культурі, що пов’язують між собою традиційну (автентичну) сільську культуру з її інклюзивною фольклорною екосистемою і сучасну культуру міста. Окреслено шляхи та перспективи розвитку сучасних молодіжних фольклорних ансамблів.

Біографії авторів

Валентина Володимирівна Сінельнікова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат історичних наук, доцент

Іван Григорович Сінельніков, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент

Посилання

Bench, O. (1990). Tradytsiine folklorne vykonavstvo v khorovii kulturi Ukrainy [Traditional folklore performance in choral culture of Ukraine]. In Problemy vyvchennia ta propahandy narodnoi tvorchosti yak skladova chastyny ukrainskoi natsionalnoi kultury, Abstracts of Papers of the Scientific and Practical Conference (pp. 233-234). Rivne: RDIK [in Ukrainian].

Bench, O. (2008). Zvychaieva tradytsiia yak osnova formuvannia natsionalnoi khorovoi kultury [The customary tradition as the basis for the formation of a national choral culture]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 1, 42-53 [in Ukrainian].

Dovhaliuk, I. (2018). Metodika ekspeditcionnykh fonograficheskikh issledovanii ukrainskoi narodnoi muzyki Filareta Kolessy [Filaret Kolessa’s methodology of phonographic exploratory expeditions recording the Ukrainian folk music]. Tradition & Contemporarity, 13, 235-248 [in Russian].

Furdychko, A.O. (2015a). Pisenna narodna kultura yak zasib zberezhennia natsionalnoi identychnosti. [Song folk culture as a means of preserving national identity] Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti, 16, 68-74 [in Ukrainian].

Furdychko, A.O. (2015b). Tsinnisni zasady narodnoi pisennoi tvorchosti ta yikhnia rol u formuvanni kultury osobystosti [Valuable principles of folk song creativity and their role in the formation of culture of personality]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 32, 114-119 [inUkrainian].

Hapon, L. (2010). Do problemy vykhovannia spivaka u vtorynnomu folklornomu ansambli [On the problem of singer education in the secondaryfolkensemble].VisnykLvivskohouniversytetu.Seriiafilolohichna,43,294-301[in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2017). Paradyhmatychna pryroda folkloru [The paradigmatic nature of folklore]. Narodna tvorchist ta etnolohiia, 1, 9-26 [inUkrainian].

Ivanytskyi,A.(2013).Zamitkyprotradytsiinefolklornevykonavstvo[NotesonTraditionalFolkPerformance]. Narodna tvorchist ta etnolohiia, 1, 7-15 [in Ukrainian].

Lashchenko, A.P. (2007). Z istorii kyivskoi khorovoi shkoly [From the history of the Kyiv choral school]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Mekhnetcov, A.M. (2014). Narodnaia traditcionnaia kultura: Stati i materialy: K 150-letiiu Sankt-Peterburgskoi konservatorii [Folk traditional culture: Articles and materials: On the 150th anniversary of the St. Petersburg Conservatory]. St. Petersburg: Nestor-Istoriia [inRussian].

Mušinka, M. (2006). "Vo Viflejemi novina…": Vianočné zvyky a piesne Rusínov-Ukrajincov Slovenska ["InBethlehem the News…": Christmas customs and songs of Ruthenians-Ukrainians of Slovakia]. In H. Urbancová (Ed.), Piesňová tradícia etnických menšín v období Vianoc [Song tradition of ethnic minorities in Christmas time] (pp. 89-124). Bratislava: AEP [inSlovak].

Pavlenko, I.Ya. (2013). Vokalni ansambli suchasnoho pobutuvannia (zhanrovi osoblyvosti) [Contemporary vocal ensembles (genre features)]. Narodoznavchi zoshyty, 4, 722-726 [in Ukrainian].

Sinelnikova, V.V., & Sinelnikov, I.H. (2019a). Deiaki pytannia zasvoiennia avtentychnoi tradytsii spivu u miskomu molodizhnomu folklorystychnomu kolektyvi [Some questions of learning of authentictraditionintheurban youth folklorist collective]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 4, 94-99. http://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-94-99 [in Ukrainian].

Sinelnikova, V.V., & Sinelnikov, I.H. (2019b). Muzychnyi folklor v umovakh stseny: suchasnitendentsii[Music folklore at the stage: sustainable trends]. Innovatsiina pedahohika, 14(1), 140-145. http://doi.org/10.32843/2663-6085- 2019-14-1-28[in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2018a). Kupalska tradytsiia sela Lehedzyne (Skhidne Podillia: stylistychni zminy na mezhi XX i XXI stolit [Kupala Night Tradition of the Lehedzyne Village (Eastern Podillya: stylistic changes at the turn of the 20th and 21st centuries)]. Problemy etnomuzykolohii, 13, 183-205 [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2018b). Shchedrovki-ioniki v basseine reki Ubort (Srednee Polese): kompozitcionnye i zvukovysotnye raznovidnosti [Schedrovka-ionic in the Ubort river basin (Middle Polesie): compositional and pitch variations]. Tradition & Contemporarity, 13, 81-97 [in Russian].

Sliužinskas, R. (2009). Tradicijos ir muzikos sampratų santykis: metodologinės problemos [The relationship between tradition and music concepts: methodological problems]. Tradition & Contemporarity, 4, 64-70 [in Lithuanian].

Sliužinskas, R. (2010). Interdisciplinary links of Ethnomusicology and Musical Anthropology: Comparative Research Perspectives. Tradition & Contemporarity, 5, 49-58 [in English].

Sliužinskas, R. (2012). Buitinė muzika muzikinės antropologijos akiratyje [Household music in the context of musical anthropology]. Tradition & Contemporarity, 7, 85-93) [in Lithuanian].

Yefremov, Ye.,& Teliukh, I. (2018). Zhanrovo-obriadove popuri – unikalnyi pisennyi zrazok z verkhiv’iv Horyni [A medieval rite of passage is a unique song model from the upper reaches of Gorin]. Problemy etnomuzykolohii, 13, 206-220 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Сінельнікова, В. В., & Сінельніков, І. Г. (2019). АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ МОЛОДІЖНОГО ФОЛЬКЛОРНО-АНСАМБЛЕВОГО СПІВУ В УКРАЇНСЬКОМУ МИСТЕЦТВОЗНАВСТВІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 127–133. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188666

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО