АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ МОЛОДІЖНОГО ФОЛЬКЛОРНО-АНСАМБЛЕВОГО СПІВУ В УКРАЇНСЬКОМУ МИСТЕЦТВОЗНАВСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188666Ключові слова:
фольклор, молодіжний фольклорний ансамбль, традиційна культура, традиційне виконавствоАнотація
Мета роботи – узагальнити відомості щодо появи й розвитку молодіжних фольклорних колективів в Україні; проаналізувати історіографію проблеми; окреслити місце і роль молодіжних вокально-ансамблевих фольклористичних формацій у сучасній українській музичній культурі як елемента, що пов’язує традиційну сільську культуру і сучасну культуру міста; виокремити труднощі опанування фольклорного матеріалу учасниками вторинних колективів; визначити перспективи подальшого дослідження окресленої проблематики. Методологія дослідження базується на таких теоретичних методах: систематизації – для пізнання й осмислення процесу появи і розвитку молодіжного вокально-ансамблевого фольклористичного виконавства в Україні як складника її музичної культури; абстрагування – для диференційованого розгляду найістотніших рис окресленого різновиду виконавської народної культури; аналізу – для встановлення зв’язків між різними рівнями категорій вищеназваного виконавського стилю; синтезу – для розгляду фольклорно-ансамблевого співу як компонента ієрархічної системи музичної культури України. Також використано джерелознавчий метод для дослідження історичних умов появи молодіжного вокально- ансамблевого виконавства та його характерних ознак. Наукова новизна роботи полягає в систематизації наукового досвіду дослідження молодіжного фольклорно-ансамблевого виконавства та у висвітленні основних теоретично- практичних аспектів проблеми розвитку вокально-ансамблевих фольклористичних формацій в Україні. Висновки. Узагальнено науковий досвід дослідження проблеми розвитку молодіжного фольклорно-ансамблевого співу. Визначено дискусійний характер вивчення проблеми. Систематизовано різні підходи до опанування традиційного виконавства в молодіжних фольклористичних формаціях. Виявлено історичні особливості розвитку молодіжних вокально-ансамблевих фольклористичних колективів у сучасній українській музичній культурі, що пов’язують між собою традиційну (автентичну) сільську культуру з її інклюзивною фольклорною екосистемою і сучасну культуру міста. Окреслено шляхи та перспективи розвитку сучасних молодіжних фольклорних ансамблів.
Посилання
Bench, O. (1990). Tradytsiine folklorne vykonavstvo v khorovii kulturi Ukrainy [Traditional folklore performance in choral culture of Ukraine]. In Problemy vyvchennia ta propahandy narodnoi tvorchosti yak skladova chastyny ukrainskoi natsionalnoi kultury, Abstracts of Papers of the Scientific and Practical Conference (pp. 233-234). Rivne: RDIK [in Ukrainian].
Bench, O. (2008). Zvychaieva tradytsiia yak osnova formuvannia natsionalnoi khorovoi kultury [The customary tradition as the basis for the formation of a national choral culture]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 1, 42-53 [in Ukrainian].
Dovhaliuk, I. (2018). Metodika ekspeditcionnykh fonograficheskikh issledovanii ukrainskoi narodnoi muzyki Filareta Kolessy [Filaret Kolessa’s methodology of phonographic exploratory expeditions recording the Ukrainian folk music]. Tradition & Contemporarity, 13, 235-248 [in Russian].
Furdychko, A.O. (2015a). Pisenna narodna kultura yak zasib zberezhennia natsionalnoi identychnosti. [Song folk culture as a means of preserving national identity] Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti, 16, 68-74 [in Ukrainian].
Furdychko, A.O. (2015b). Tsinnisni zasady narodnoi pisennoi tvorchosti ta yikhnia rol u formuvanni kultury osobystosti [Valuable principles of folk song creativity and their role in the formation of culture of personality]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 32, 114-119 [inUkrainian].
Hapon, L. (2010). Do problemy vykhovannia spivaka u vtorynnomu folklornomu ansambli [On the problem of singer education in the secondaryfolkensemble].VisnykLvivskohouniversytetu.Seriiafilolohichna,43,294-301[in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2017). Paradyhmatychna pryroda folkloru [The paradigmatic nature of folklore]. Narodna tvorchist ta etnolohiia, 1, 9-26 [inUkrainian].
Ivanytskyi,A.(2013).Zamitkyprotradytsiinefolklornevykonavstvo[NotesonTraditionalFolkPerformance]. Narodna tvorchist ta etnolohiia, 1, 7-15 [in Ukrainian].
Lashchenko, A.P. (2007). Z istorii kyivskoi khorovoi shkoly [From the history of the Kyiv choral school]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Mekhnetcov, A.M. (2014). Narodnaia traditcionnaia kultura: Stati i materialy: K 150-letiiu Sankt-Peterburgskoi konservatorii [Folk traditional culture: Articles and materials: On the 150th anniversary of the St. Petersburg Conservatory]. St. Petersburg: Nestor-Istoriia [inRussian].
Mušinka, M. (2006). "Vo Viflejemi novina…": Vianočné zvyky a piesne Rusínov-Ukrajincov Slovenska ["InBethlehem the News…": Christmas customs and songs of Ruthenians-Ukrainians of Slovakia]. In H. Urbancová (Ed.), Piesňová tradícia etnických menšín v období Vianoc [Song tradition of ethnic minorities in Christmas time] (pp. 89-124). Bratislava: AEP [inSlovak].
Pavlenko, I.Ya. (2013). Vokalni ansambli suchasnoho pobutuvannia (zhanrovi osoblyvosti) [Contemporary vocal ensembles (genre features)]. Narodoznavchi zoshyty, 4, 722-726 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V.V., & Sinelnikov, I.H. (2019a). Deiaki pytannia zasvoiennia avtentychnoi tradytsii spivu u miskomu molodizhnomu folklorystychnomu kolektyvi [Some questions of learning of authentictraditionintheurban youth folklorist collective]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 4, 94-99. http://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-94-99 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V.V., & Sinelnikov, I.H. (2019b). Muzychnyi folklor v umovakh stseny: suchasnitendentsii[Music folklore at the stage: sustainable trends]. Innovatsiina pedahohika, 14(1), 140-145. http://doi.org/10.32843/2663-6085- 2019-14-1-28[in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2018a). Kupalska tradytsiia sela Lehedzyne (Skhidne Podillia: stylistychni zminy na mezhi XX i XXI stolit [Kupala Night Tradition of the Lehedzyne Village (Eastern Podillya: stylistic changes at the turn of the 20th and 21st centuries)]. Problemy etnomuzykolohii, 13, 183-205 [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2018b). Shchedrovki-ioniki v basseine reki Ubort (Srednee Polese): kompozitcionnye i zvukovysotnye raznovidnosti [Schedrovka-ionic in the Ubort river basin (Middle Polesie): compositional and pitch variations]. Tradition & Contemporarity, 13, 81-97 [in Russian].
Sliužinskas, R. (2009). Tradicijos ir muzikos sampratų santykis: metodologinės problemos [The relationship between tradition and music concepts: methodological problems]. Tradition & Contemporarity, 4, 64-70 [in Lithuanian].
Sliužinskas, R. (2010). Interdisciplinary links of Ethnomusicology and Musical Anthropology: Comparative Research Perspectives. Tradition & Contemporarity, 5, 49-58 [in English].
Sliužinskas, R. (2012). Buitinė muzika muzikinės antropologijos akiratyje [Household music in the context of musical anthropology]. Tradition & Contemporarity, 7, 85-93) [in Lithuanian].
Yefremov, Ye.,& Teliukh, I. (2018). Zhanrovo-obriadove popuri – unikalnyi pisennyi zrazok z verkhiv’iv Horyni [A medieval rite of passage is a unique song model from the upper reaches of Gorin]. Problemy etnomuzykolohii, 13, 206-220 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 В.В. Сінельнікова, І. Г. Сінельніков
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.