ТВОРЧІСТЬ ЯРОСЛАВА БАРНИЧА: ВНЕСОК У МУЗИЧНУ КУЛЬТУРУ

Автор(и)

  • Леся Іванівна Турчак Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0490-8732

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188671

Ключові слова:

Ярослав Барнич, диригент, композитор, стиль, пісня, пісня-танго, оперета, культура

Анотація

Мета статті – розглянути творчість українського диригента й композитора Ярослава Барнича, обґрунтувати її значення в утвердженні національних традицій у музичній культурі. У дослідженні використано такі методи: системний, пов’язаний із побудовою системного дослідження; теоретичний і практичний підходи допомогли здійснити ґрунтовне дослідження творчості митця; також використано ретроспективний, системно-типологічний і порівняльний аналіз, що дало змогу розкрити проблемні питання дослідження творчості композитора. Відповідно до мети були поставлені такі завдання: дослідити творчість композитора, його діяльність в Україні та за кордоном; розкрити нові етапи розвитку українського мистецтва; розглянути вплив творчості митця на розвиток української та світової музичної культури й мистецтва. Наукова новизна роботи полягає в систематизації інформації про науковий і творчий доробок митця та у з’ясуванні його внеску в музичне мистецтво й популяризацію української музики за кордоном. Висновки. Діяльність Ярослава Барнича здійснила значний вплив на становлення української музичної культури кінця ХІХ – початку ХХ ст. У своїй творчості композитор компонував музику «легкого» жанру, створюючи популярні пісні-танго, де поєднував пісні з елементами й ритмами танго. Внаслідок вивчення творчої спадщини Ярослава Барнича з’ясовано, що доробок композитора є недостатньо дослідженим у вітчизняному мистецтвознавстві, а його твори не втратили своєї актуальності, що підтверджується прагненням відродити творчі здобутки Ярослава Барнича в сучасній мистецькій та культурологічній практиці. За мотивами оперети «Гуцулка Ксеня» в 2019 р. знято український фільм-мюзикл (режисер О. Дем’яненко).

Біографія автора

Леся Іванівна Турчак, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент, докторант

Посилання

Barnych, Y. V. (30.09.1896–1.06.1967). (n.d.). Retrieved from https://teatr.kolomyya.org/legendy/barnych/ [in Ukrainian].

Cherkaska, H. (2016). Yaroslav Barnych. Retrieved from http://uahistory.com/topics/famous_people/5249 [in Ukrainian].

Ek, N. (2016). Problemy interpretatsii fortepiannykh pies dlia ditei Zynoviia Lyska, Yaroslava Barnycha y Ihoria Sonevytskoho [Problems of interpretation of piano pieces for children by Zynovy Lysko, Yaroslav Barnych and Ihor Sonevytsky]. Molod i rynok, 7(138), 105-110 [in Ukrainian].

Filonenko, L. (2008). Pro kompozytora Yaroslava Barnycha ta yoho pisniu "Hutsulka Ksenia" [About the composer Yaroslav Barnych and his song "Hutsulka Ksenia"]. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 4-5, 339-344 [in Ukrainian].

Filonenko, L. (2019, March 6). Mif ta realnist "Hutsulky Kseni" [The myth and reality of "Hutsulka Ksenia"]. Retrieved from https://zaxid.net/mif_ta_realnist_gutsulki_ksenyu_n1476977 [in Ukrainian].

Haiskyi, O. (1966). Yaroslav Barnych: zhyttia ta tvorchyi shliakh [Yaroslav Barnych: life and the creative way]. Visti, 3 [in Ukrainian].

Knysh, I. (1966). Zhyva dusha narodu: do yuvileiu ukrainskoho tanku [Living soul of the people: to the anniversary of Ukrainian dance]. Vinnipeg: Novyi shliakh [in Ukrainian].

Kobal, V. (2013, September 22). Avtor pisni "Hutsulka Ksenia" pratsiuvav u teatri v Uzhhorodi [The author of the song "Hutsulka Ksenia" worked in a theater in Uzhgorod]. Retrieved from https://zakarpattya.net.ua/Zmi/114692-Avtor-pisni-Hutsulka-Ksenia-pratsiuvav-u-teatri-v-Uzhhorodi [in Ukrainian].

Merezhko, Yu.V., & Petrykova, O.P. (2019). Tvorcha spadshchyna ukrainskykh kompozytoriv kintsia XIX – pochatku XX stolittia: vokalno-vykonavskyi aspekt [The creative heritage of Ukrainian composers of the late 19th and early 20th centuries: the vocal and performing aspect]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 354-358. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167031 [in Ukrainian].

Pushyk, S. (1995). Pro avtoriv pisen "Chervoni maky" i "Hutsulka Ksenia" [About the authors of songs "Red Poppies" and "Hutsulka Ksenia"]. Halychyna, 106-114 [in Ukrainian].

Salii, S. (2010). Khorovi obrobky v tvorchosti Oleksandra Koshytsia [Choral addaptations in the work of Olexander Koshytz]. Molod i rynok, 5(64), 57-60 [in Ukrainian].

Stelmashchuk, S. (2008, January 24). Hutsulka Ksenia [Ksenia the Hutsul Girl]. Za vilnu Ukrainu, 9 [in Ukrainian].

Tsvil, V. (2017). Nevidomyi Kandynskyi [Unknown Kandinsky]. Kyiv: Vydavnychyi dim "Kyievo-Mohylianska akademiia" [in Ukrainian].

Turchak, L. (2018). Tvorchist O. A. Koshytsia u konteksti svitovoho mystetstva [Creative work of O. A. Koshytz in the context of world art]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 39, 169-175 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Турчак, Л. І. (2019). ТВОРЧІСТЬ ЯРОСЛАВА БАРНИЧА: ВНЕСОК У МУЗИЧНУ КУЛЬТУРУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 142–147. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188671

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО