СПЕЦИФІКА ІННОВАЦІЙНОГО МИСЛЕННЯ ФАХІВЦЯ В МУЗИЧНОМУ ПРОФЕСІОНАЛІЗМІ

Автор(и)

  • Лілія Михайлівна Шевченко Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової, Україна https://orcid.org/0000-0001-8602-9573

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188675

Ключові слова:

фахова специфіка музиканта, новаційне мислення, музичний професіоналізм, ренесансна діалогіка, предметний зміст діяльності музиканта-фахівця

Анотація

Мета статті – виявити художню специфіку артистичної діяльності ґрунтуючись на мисленнєвому механізмі, у якому закладена готовність до нових творчих акцій. Методологічною базою дослідження є принципи аналізу й синтезу, які дали змогу визначити специфіку інноваційного мислення в музичному професіоналізмі на основі розробок творчої психології. Також застосовано порівняльний, історичний, психологічно-установочний підходи та метод мистецтвознавчої стильової компаративістики. У статті розглядаються поняття «інновація» у професійній діяльності музиканта-фахівця й педагога, а також механізм художнього мислення та специфіка артистичної діяльності, що ґрунтується на мисленнєвому механізмі, у якому закладена готовність до новотворчих акцій. Стверджується, що свідомість виконує роль системоутворюючого фактора, вона є детермінантою змін у діяльності, внутрішньою, сутнісною передумовою її розвитку. Висвітлюється готовність до інновацій як прояв складного новотвору в структурі особистості, її музично-творчій діяльності. Наукова новизна дослідження полягає у виділенні загальних механізмів аперцепції й адаптації у творенні інноваційного виходу музиканта-фахівця, для якого смислове навантаження асоційованої програмності музичних творів та усвідомлення високої значущості формального музичного тексту є джерелом творчого відкриття і звершення. Висновки. Доведено, що передумовами виникнення інновацій у професійній діяльності музиканта-митця, педагога є його індивідуальна свідомість, для якої властива відкритість і до оволодіння нормативами й типологіями, і до «адаптації» стосовно вражень та здобутків буття. Індивідуальна свідомість творчого працівника черпається в механізмах тропування-метафоризації, що зумовлюють не тільки смисл-структуру образу-твору, який проявляється не лише в матеріальних продуктах праці, але й у принципах мислення в процесі відтворення фахової когорти, тобто в педагогічних закладах.

Біографія автора

Лілія Михайлівна Шевченко, Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Alshvang, A.A. (1977). Liudvig van Betkhoven : ocherk zhizni i tvorchestva [Ludwig van Beethoven: an essay on Life and Oeuvre]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Barbier, P. (2006). Istoriia kastratov [Castratos’ history]. (E. Rabinovich, Trans.). St. Petersburg: Izdatelstvo Ivana Limbakha [in Russian].

Borev, Iu.B. (1988). Estetika [Aesthetics] (4th ed.). Moscow: Politizdat [in Russian].

Gegel, G. (1958). Sochineniia [Writings] (P.S. Popova, Trans., Vol. 14, Pt. 3). Moscow: Izdatelstvo sotcialno- ekonomicheskoi literatury [in Russian].

Martynov, V.I. (2000). Kultura, ikonosfera i Bogosluzhebnoe penie Moskovskoi Rusi [Culture, Iconosphere and Worship of Moscow Russia]. Moscow: Progress-Traditciia [in Russian].

Petrovskii, A.V. (2007). Psikhologiia i vremia [Psychology and time]. Moscow: Piter [in Russian].

Shevchenko, L.M. (2000). Formirovanie gotovnosti muzykanta-pedagoga k innovatciiam v professionalnoi deiatelnosti [Formation of the openness of a teacher of music for innovations in professional activity]. (Сandidate’s thesis). South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky. Odessa [in Russian].

Shchedrovitckii, G.P. (2005). Myshlenie. Ponimanie. Refleksiia [Thinking. Understanding. Reflection]. Moscow: Nasledie MMK [in Russian].

Toporov, V.N. (1988). O rituale. Vvedenie v problematiku. Arkhaicheskii ritual v folklornykh i ranneliteraturnykh pamiatnikakh [About the ritual. Introduction to the issue. Archaic ritual in folklore and early literary monuments]. Moscow: Nauka [in Russian].

Vygotskii, L.S. (2019). Psikhologiia iskusstva [Art psychology]. Moscow: Eksmo [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Шевченко, Л. М. (2019). СПЕЦИФІКА ІННОВАЦІЙНОГО МИСЛЕННЯ ФАХІВЦЯ В МУЗИЧНОМУ ПРОФЕСІОНАЛІЗМІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 148–154. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188675

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО