ТЕХНОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕКЛАДЕННЯ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ ДЛЯ БАНДУРИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188677Ключові слова:
бандурне виконавство, звуковидобування, техніка, удар, щипок, виконавська майстерність, транскрипція-перекладАнотація
Мета роботи – з’ясувати підходи до переосмислення виражальних засобів, проаналізувати і класифікувати перекладення інструментальних та інструментально-вокальних творів, запропонувати рекомендації щодо жанрово- стильових особливостей музичних творів в аспекті сучасних інструментальних перекладень. Методологія дослідження. Застосовано структурний метод у технологічному процесі перекладень для бандури, що дав змогу виявити такі виражальні засоби, робота з якими впливає на якість перекладення. Наукова новизна полягає в розробленні та систематизації теоретичних засад перекладення для бандури; визначено поетапність роботи з музичним матеріалом у перекладенні для бандури, запропоновано авторські штрихи та прийоми звуковидобування у процесі перекладення. Висновки. У перекладенні для бандури вирішальну роль відіграє розуміння перекладачем особливостей засобів музичної виразності та їх реалізації за допомогою можливостей інструмента. Перш ніж робити перекладення, транскриптору потрібно ознайомитися з вибраним для перекладення твором, попередньо програвши його, або почути в записі чи в концертному виконанні, уявно почути твір оригіналу в новому інструментальному середовищі і при цьому враховувати темброву подібність звучання інструмента. Взаємопроникнення різних типів мелодії реалізується творчим застосуванням штрихів. Основними штрихами є щипок пучками пальців, щипок нігтьовий, щипок комбінований, удар, щипковий удар. Від цих способів безпосередньо залежить динамічне та агогічне акцентування, динамічна рівність звука, динаміка виконання в цілому. Іноді твір потребує суттєвих змін для того, щоб бути максимально адаптованим для бандури.Посилання
Bashtan, S., & Omelchenko, A. (1984). Shkola hry na banduri [Bandura Playing School]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Broyako, N.B. (1997). Teoretychni aspekty vykonavskoi tekhniky bandurysta [Theoretical aspects of the performance techniques of the bandura player] [Monograph]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Davydov, M.A. (1977). Teoretychni osnovy perekladennia instrumentalnykh tvoriv dlia baiana [Theoretical basis of the arrangement of instrumental works for button accordion]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Davydov, M.A. (1997). Teoretychni osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti baianista [Theoretical basis of formation of the button accordion player’s performing skill]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Davydov, M.A. (1998). Shkola vykonavskoi maisternosti baianista (akordeonista) [Performing skills of button accordion player (accordionist)]. Kyiv: Vydavnytstvo imeni Oleny Telihy [in Ukrainian].
Dmytruk, I.I. (2005). Perekladennia v zhanrovii systemi bandurnoho mystetstva [Arrangement in the genre system of bandura art]. Naukovi zbirky Lvivskoi derzhavnoi muzychnoi akademii imeni M. Lysenka, 10, 138-146 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [The Bandura Art of Ukrainians Abroad of the XX – Early XXI Centuries] [Monograph]. Ivano-Frankivsk: Foliant [in Ukrainian].
Khmel, N.V. (2018). Spetsyfika bandurnykh perekladen muzyky baroko: vykonavsko-tekstolohichnyi aspect [Specificity of Bandura Transcriptions of Baroque Music: Performance-Textual Aspect]. (PhD Dissertation). Odessa National A.V. Nezhdanova Academy of Music, Odessa [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (2004). Pidruchnyk hry na banduri [Manual: Playing the Bandura]. Kharkiv: Hlas [in Ukrainian]. Mishalow, V. (1982). A Brief Description of the Zinkiv Method of Bandura Playing. Bandura, 2-6, 23-26 [in English].
Mishalow, V. (2019). Problematyka pokhodzhennia shkil i sposobiv hry na banduri [Issues of the origin of schools and techniques of bandura playing]. In Kobzarsko-lirnytska epichna tradytsiia, Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 124-129). Kyiv: The national center of folk culture "Ivan Honchar Museum" [in Ukrainian].
Pshenychnyi, D.Kh. (1980). Aranzhuvannia dlia narodnykh instrumentiv [Arrangement for Folk Instruments]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Taranov, G. (1939). Kurs chteniia partitur [Score reading course]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Yanytskyi, T. (2012). Muzychne myslennia v systemi perekladennia-transkryptsii muzychnykh tvoriv dlia bandury [Musical thinking in the arrangement-transcription of musical works for bandura]. Music art and culture, 16, 442-452 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Т. Й. Яницький
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.