ТЕХНОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕКЛАДЕННЯ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ ДЛЯ БАНДУРИ

Автор(и)

  • Тарас Йосипович Яницький Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-3320-4088

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188677

Ключові слова:

бандурне виконавство, звуковидобування, техніка, удар, щипок, виконавська майстерність, транскрипція-переклад

Анотація

Мета роботи – з’ясувати підходи до переосмислення виражальних засобів, проаналізувати і класифікувати перекладення інструментальних та інструментально-вокальних творів, запропонувати рекомендації щодо жанрово- стильових особливостей музичних творів в аспекті сучасних інструментальних перекладень. Методологія дослідження. Застосовано структурний метод у технологічному процесі перекладень для бандури, що дав змогу виявити такі виражальні засоби, робота з якими впливає на якість перекладення. Наукова новизна полягає в розробленні та систематизації теоретичних засад перекладення для бандури; визначено поетапність роботи з музичним матеріалом у перекладенні для бандури, запропоновано авторські штрихи та прийоми звуковидобування у процесі перекладення. Висновки. У перекладенні для бандури вирішальну роль відіграє розуміння перекладачем особливостей засобів музичної виразності та їх реалізації за допомогою можливостей інструмента. Перш ніж робити перекладення, транскриптору потрібно ознайомитися з вибраним для перекладення твором, попередньо програвши його, або почути в записі чи в концертному виконанні, уявно почути твір оригіналу в новому інструментальному середовищі і при цьому враховувати темброву подібність звучання інструмента. Взаємопроникнення різних типів мелодії реалізується творчим застосуванням штрихів. Основними штрихами є щипок пучками пальців, щипок нігтьовий, щипок комбінований, удар, щипковий удар. Від цих способів безпосередньо залежить динамічне та агогічне акцентування, динамічна рівність звука, динаміка виконання в цілому. Іноді твір потребує суттєвих змін для того, щоб бути максимально адаптованим для бандури.

Біографія автора

Тарас Йосипович Яницький, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений артист України, доцент

Посилання

Bashtan, S., & Omelchenko, A. (1984). Shkola hry na banduri [Bandura Playing School]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Broyako, N.B. (1997). Teoretychni aspekty vykonavskoi tekhniky bandurysta [Theoretical aspects of the performance techniques of the bandura player] [Monograph]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Davydov, M.A. (1977). Teoretychni osnovy perekladennia instrumentalnykh tvoriv dlia baiana [Theoretical basis of the arrangement of instrumental works for button accordion]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Davydov, M.A. (1997). Teoretychni osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti baianista [Theoretical basis of formation of the button accordion player’s performing skill]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Davydov, M.A. (1998). Shkola vykonavskoi maisternosti baianista (akordeonista) [Performing skills of button accordion player (accordionist)]. Kyiv: Vydavnytstvo imeni Oleny Telihy [in Ukrainian].

Dmytruk, I.I. (2005). Perekladennia v zhanrovii systemi bandurnoho mystetstva [Arrangement in the genre system of bandura art]. Naukovi zbirky Lvivskoi derzhavnoi muzychnoi akademii imeni M. Lysenka, 10, 138-146 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia XX – pochatku XXI stolittia [The Bandura Art of Ukrainians Abroad of the XX – Early XXI Centuries] [Monograph]. Ivano-Frankivsk: Foliant [in Ukrainian].

Khmel, N.V. (2018). Spetsyfika bandurnykh perekladen muzyky baroko: vykonavsko-tekstolohichnyi aspect [Specificity of Bandura Transcriptions of Baroque Music: Performance-Textual Aspect]. (PhD Dissertation). Odessa National A.V. Nezhdanova Academy of Music, Odessa [in Ukrainian].

Khotkevych, H. (2004). Pidruchnyk hry na banduri [Manual: Playing the Bandura]. Kharkiv: Hlas [in Ukrainian]. Mishalow, V. (1982). A Brief Description of the Zinkiv Method of Bandura Playing. Bandura, 2-6, 23-26 [in English].

Mishalow, V. (2019). Problematyka pokhodzhennia shkil i sposobiv hry na banduri [Issues of the origin of schools and techniques of bandura playing]. In Kobzarsko-lirnytska epichna tradytsiia, Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 124-129). Kyiv: The national center of folk culture "Ivan Honchar Museum" [in Ukrainian].

Pshenychnyi, D.Kh. (1980). Aranzhuvannia dlia narodnykh instrumentiv [Arrangement for Folk Instruments]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Taranov, G. (1939). Kurs chteniia partitur [Score reading course]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Yanytskyi, T. (2012). Muzychne myslennia v systemi perekladennia-transkryptsii muzychnykh tvoriv dlia bandury [Musical thinking in the arrangement-transcription of musical works for bandura]. Music art and culture, 16, 442-452 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Яницький, Т. Й. (2019). ТЕХНОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕКЛАДЕННЯ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ ДЛЯ БАНДУРИ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 155–161. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188677

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО