СЕМІОЛОГІЧНИЙ ПОВОРОТ ЯК ІНТЕРПРЕТАНТА ПРОСТОРУ МОДИ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188682Ключові слова:
культура, мода, семіотика, семіологічний поворот, дискурсАнотація
Мета статті – визначити соціокультурні детермінанти формування систем інтерпретації модної діяльності як фактора глобалізаційних проблем сучасності. У методології дослідження використані методи семіологічного аналізу моди Р. Барта та системно-семіотичний аналіз масової культури, реклами, моди у Ж. Бодрійяра. Наукова новизна полягає у лінгво-семіотичній інтерпретації моди як феномена культури. Висновки. Встановлено, що мода в контексті театральних впливів має свою образну особливість, яка проаналізована як специфічний дискурс. Простір моди ХХ століття – це тоталлогія сценізму, що розгортається, починаючи від театральної вигородки, рампи, простценіуму і закінчуючи театром просто неба великих стадіонів, свят, театральних політичних баталій. Філософсько-естетичні та культурологічні виміри моди пов’язують з лінгво-семіотичним напрямом досліджень, з семіологічним поворотом. Однак і досі немає однозначного тлумачення цього повороту. Одні називають його лінгво-семіотичним, інші семіологічним. Інколи мова йде про те, що цей поворот фактично віддзеркалював і відбивав дихотомію трансцендентальної філософії неокантіанства і всього пост кантіанського синтезу, який виник у ХХ столітті, а також філософією діалогу. У статті подано аналіз дискурсивних практик моди ХХ століття.
Посилання
Bakhtin, M.M. (1986). Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creative work]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Barthes, R. (1994). Izbrannye raboty: Semiotika. Poetika [Selected works: Semiotics. Poetics] (G.K. Kosikov, Trans.). Moscow: Progress.
Barthes, R. (1997). Camera Lucida (M. Ryklin, Trans.). Moscow: Ad Marginem [in Russian].
Barthes, R. (2003). Sistema mody. Stati po semiotike kultury [Fashion system. Articles on the semiotics of culture] (S.N. Zenkina, Trans.). Moscow: Izdatelstvo imeni Sabashnikovykh.
Bibler, V.S. (2014). Mikhail Mikhailovich Bakhtin ili Poetika kultury [Mikhail Mikhaylovich Bakhtin or Poetics of Culture]. Moscow: DirectMEDIA [in Russian].
Boudrillard, J. (2000). Simvolicheskii obmen i smert [Symbolic exchange and death] (S.N. Zenkina, Trans.). Moscow: Dobrosvet [in Russian].
Deleuze, G. (1997). Skladka. Leibnitc i barokko [Fold. Leibniz and Baroque]. Moscow: Logos [in Russian].
Derrida, J. (2000). Struktura, znak i igra v diskurse gumanitarnykh nauk [Structure, sign and play in the discourse of the humanities]. In G.K. Kosikov (Ed.), Frantcuzskaia semiotika: Ot strukturalizma k poststrukturalizmu [French Semiotics: From Structuralism to Poststructuralism] (pp. 407-426). Moscow: Progress [in Russian].
Husserl, E. (2013). Krizis evropeiskikh nauk i transtcendentalnaia fenomenologiia: vvedenie v fenomenologicheskuiu filosofiiu [The crisis of European sciences and transcendental phenomenology: an introduction to phenomenological philosophy] (D.V. Kuznitcyna, Trans.). St. Petersburg: Nauka [in Russian].
Kristeva, Iu. (2004). Izbrannye trudy: Razrushenie poetiki [Selected Works: The Destruction of Poetics] (G.K. Kosikov, & B.P. Narumov, Trans.). Moscow: ROSSPEN [in Russian].
Legenkii, Iu.G. (2003). Metaistoriia kostiuma [Metahistory of the costume]. Kyiv [in Russian].
Morris, Ch.W. (1983). Osnovaniia teorii znakov [Writings on the general theory of signs]. In Iu.S. Stepanov (Ed.), Semiotika [Semiotics] (p. 63). Moscow: Raduga [in Russian].
Neretina, S.S. (1996). Kontceptualizm Abeliara. Slovo i tekst v srednevekovoi kulture [Abelard Conceptualism. Word and text in medieval culture]. Moscow: Gnozis.
Pavis, P. (1976). Problemes de semiologie theatrale [Problems the semiology theatrical]. Montreal: Presses de l’Universite du Quebec [in French].
Pavis, P. (1991). Slovar teatra [Dictionary of the theatre] (K. Razlogov, Trans.). Moscow: Progress [in Russian].
Peirce, Ch.S. (2000). Nachala pragmatizma [The beginning of pragmatism] (V.V. Kiriushchenko, & M.V. Kolopotina, Trans.) (Vol. 2). St. Petersburg [in Russian].
Savchuk, V. (2013). Mediafilosofiia. Pristup realnosti [Media Philosophy. Fit of reality]. St. Petersburg: Izdatelstvo RKhGA [in Russian].
Shpet, G.G. (1914). Iavlenie i smysl. Fenomenologiia kak osnovnaia nauka i ee problemy [Phenomenon and meaning. Phenomenology as basic science and its problems]. Moscow: Germes [in Russian].
Usmanova, A. (2007, October 6). Vizualnye issledovaniia kak issledovatelskaia paradigma [Visual research as a research paradigm]. Retrieved from https://web.archive.org/web/20071006101629/http://viscult.ehu.lt/article.php?id=108 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Н. В. Барна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.