СПЕЦИФІКА ЕТНОКУЛЬТУРНИХ ВИМІРІВ ОДЯГУ

Автор(и)

  • Марина Василівна Сорока Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0509-8508

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188696

Ключові слова:

мода, етнокультура, аматорська культура, міф рефлективний, міф художній

Анотація

Мета дослідження – розглянути соціокультурні детермінанти у формуванні етнокультурних технологій сценізму в одязі з визначенням ієрархічних рівнів його проявів та ознак. Методологія дослідження базується на проблемно-хронологічному та історико-порівняльному методах, які дали змогу виділити з об’єкта дослідження ряд проблем та висвітлити особливості й систему наслідування в етнокультурі одягу; аналітичний принцип допоміг з’ясувати значення та місце стилізації й етнореконструктивного моделювання модного простору в загальносвітовій культурі, а соціально-психологічний – наявність соціального запиту на розвиток національних традицій та загальнокультурної функції культурно-цінного видовища як утвердження цінностей спільності та особистості. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні етнографічного одягу як своєрідного модельного простору та семантичної маркерності українського етнікосу, який моделює хтонічну символіку, а також у висвітленні етномоди як культурної цілісності. Висновки. З’ясовано, що етнокультура як метафізична основа реконструюється будь-якою іншою системою культурних практик, живе в різних контекстах рефлексії як відгук на цінності втраченого фольклорного буття, фольк-моди; близькою до етнокультури є аматорська культура. Як космоцентричний фактор єдності людини в її родовому вимірі та світі, етнокультурний одяг є антроповимірним (антропним) феноменом, який намагається тіло людини зробити космічним, описати його в космічних архетипах. Отже, семантична маркерність українського етнікосу моделює хтонічну символіку. Доведено, що, етнокультура як реконструктивна парадигма сучасності орієнтована на дві моделі: музеєфікацію середовища, етнорегенерацію ремесел, декоративно-прикладного мистецтва і певну «макетизацію» образу часу в скансенах, етнічному моделюванні костюма та ін.

Біографія автора

Марина Василівна Сорока, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Abyzov, V.A. (Ed.). (2015). Liudyna u prostori suchasnoi kultury. Dyzain v konteksti kulturnykh praktyk suchasnosti (moda, reklama, shou-biznes, estrada, turystychna diialnist) [Man in the space of modern culture. Design in the context of contemporary cultural practices (fashion, advertising, show business, pop music, tourist activity)], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, Kyiv, March 25–26 2015. Kyiv: Universytet "Ukraina" [in Ukrainian].

Khrenov, N.A. (2006). Zrelishcha v epokhu vosstaniia mass [Spectacles in the era of the mass rebellion]. Moscow: Nauka [in Russian].

Lehenkyi, Yu.H. (2000). Dyzain: kulturolohiia ta estetyka [Design: cultural studies and aesthetics]. Kyiv: KDUTD [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu.H. (2003). Filosofiia mody XX stoletiia [Fashion philosophy of the 20th century]. Kyiv: KNUKiM Publishing [in Russian].

Lehenkyi, Yu.H. (2006). Istoriia dyzainu [Design history]. Kyiv: DAKKKiM [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu.H. (2008). Dyzain odiahu [Clothing design]. Kyiv: KNUKiM Publishing [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu.H. (2018). Estetyka ukrainskoho etnodyzainu [Aesthetics of Ukrainian Ethnic Design] [Monograph]. Kyiv: Universytet "Ukraina" [in Ukrainian].

Morin, E. (2005). Metod. Priroda Prirody [La Methode. La Nature de la Nature] (E.N. Kniazeva, Trans.). Moscow: Progress-Traditciia [in Russian].

Potebnia, A.A. (1976). Estetika i poetika. Istoriia estetiki v pamiatnikakh i dokumentakh [Aesthetics and poetics. The history of aesthetics in monuments and documents]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Stepanenko, M.I. (Ed.). (2019). Etnodyzain u konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta yevropeiskoi intehratsii [Ethnodesign in the Context of Ukrainian National Revival and European Integration] (Pt. 3). Poltava: PNPU imeni V.H. Korolenka [in Ukrainian].

Zakharzhevskaia, R.V. (2005). Istoriia kostiuma. Ot antichnosti do sovremennosti [The history of the costume. From Antiquity to Contemporary] (3rd ed.). Moscow: RIPOL Klassik [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Сорока, М. В. (2019). СПЕЦИФІКА ЕТНОКУЛЬТУРНИХ ВИМІРІВ ОДЯГУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 192–197. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188696

Номер

Розділ

ДИЗАЙН