ДИЗАЙН ФРАНКО-БЕЛЬГІЙСЬКОГО ВИСТАВКОВОГО ПЛАКАТУ 1890-Х РОКІВ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ СТИЛЮ АР НУВО
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188699Ключові слова:
стиль, Ар нуво, стильові напрями, виставки, виставковий плакат, флореальАнотація
Мета статті – визначити художньо-образні особливості франко-бельгійського виставкового плакату 1890-х років у контексті формування стилю Ар нуво. Методологія роботи базується на використанні традиційних мистецтвознавчих методів: історико-культурного, реконструктивно-модельного, історико-атрибутивного, що сприяли розкриттю художньо-образних трансформацій у галузі франко-бельгійського видовищного плакату. Наукова новизна полягає в авторській мистецтвознавчій інтерпретації стилістичної манери творців видовищного плакату флореального спрямування як одного з провідних напрямків розвитку художнього стилю означеної доби. На основі розкриття специфіки стилістично-образних трансформацій виставкових афіш Ж. Шере, А. Тулуз-Лотрека Е. Грассе, А. Мухи, А. Пріва-Лівмон та інших відомих митців окреслюються особливості даного виду художньої продукції. Увага зосереджується на виявленні особливостей презентації рекламованих виставкових подій в якості важливих художньо-культурних акцій того часу. Простежуються засоби художньої візуалізації інформації з врахуванням видової специфіки плаката. Висновки. У загальному культурно-історичному контексті доби плакат став вагомим складником формування національних напрямів художнього стилю доби, зокрема – франко-бельгійського Ар нуво. Виставковий плакат, віддзеркалюючи стилістичні орієнтири часу, сприяв формуванню цілісного художнього бачення як вияву культурно-образотворчих орієнтирів досліджуваного періоду.
Посилання
Andreikanich, A. (2013). Plakat: yoho vydy ta zhanry [Poster. Its types and genres]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Naukovi zapysky Rivnenskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu, 19(1), 121-126 [in Ukrainian].
Biriulov, Yu. (2005). Mystetstvo lvivskoi setsesii [Art of Lviv Secession]. Lviv: Tsentr Yevropy [in Ukrainian].
Heller, S., & Kvast, S. (2019). Hrafichni styli: vid viktoriantsiv do khipsteriv [Graphic styles: from Victorians to hipsters] (O. Zhuravlova, & D. Pinchuk, Trans.). Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian].
Kalitina, N. (1990). Frantcuzskoe izobrazitelnoe iskusstvo kontca XVІІІ–XX vekov [French fine art of the late 18th – 20th centuries]. Leningrad: Izdatelstvo Leningradskogo universiteta [in Russian].
Konovalova, O., & Lavrynenko, Yu. (2018). Symvolika florealnykh motyviv u mystetstvi doby modernu [Symbolism of floral motifs in Art Nouveau]. Molodyi vchenyi, 3(55), 27-30 [in Ukrainian].
Kravchuk, Yu. (2019). Osoblyvosti dyzainu yevropeiskoho turystychnoho plakata u formuvanni pryvablyvosti imidzhu rehionu (pochatok XX st.) [Design features of the European travel poster in the development of the attractive image of the region (in the early 20th century)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, 212-218. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172706 [in Ukrainian].
Lahutenko, O. (2006). Ukrainska hrafika pershoi tretyny XX stolittia [Ukrainian graphics of the first third of the 20th century]. Kyiv: Hrani-T [in Ukrainian].
Monasherova, I. (2018). Estetika simvolizma v plakatnom tvorchestve Zhorzha de Fera [The aesthetics of symbolism in the poster art of Georges de Feure]. Mezhdunarodnyi zhurnal gumanitarnykh i estestvennykh nauk, 6, 1, 19-25 [in Russian].
Mukha, S. (Ed.). (2005). Alfons Mucha (T. Zolotov, Trans.). Moscow: Magma [in Russian].
Sarabyanov, D. (1989). Stil modern. Istoki. Istoriia. Problemy [Art Nouveau style. Origins. Story. Problems]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Yaremchuk, O. (2013). Shryftovyi plakat v systemi polihrafichnoho dyzainu [Font poster in the system of polygraphic design]. Ukrainska Akademiia mystetstva, 20, 114-122 [in Ukrainian].
Zaeva-Burdonskaya, E. (2017). Parizhskaia shkola dizaina na etape stilisticheskogo stanovleniia [Paris School of Design at the stage of stylistic development]. In Decorative Art and environment. Gerald of the MGHPA (№ 2, Pt. 2, pp. 33-54). Moscow: MGHPA [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 І. М. Удріс, Н. С. Удріс-Бородавко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.