ДИЗАЙН ФРАНКО-БЕЛЬГІЙСЬКОГО ВИСТАВКОВОГО ПЛАКАТУ 1890-Х РОКІВ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ СТИЛЮ АР НУВО

Автор(и)

  • Ірина Миколаївна Удріс Криворізький державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-7205-1566
  • Наталя Сергіївна Удріс-Бородавко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-1831-5476

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188699

Ключові слова:

стиль, Ар нуво, стильові напрями, виставки, виставковий плакат, флореаль

Анотація

Мета статті – визначити художньо-образні особливості франко-бельгійського виставкового плакату 1890-х років у контексті формування стилю Ар нуво. Методологія роботи базується на використанні традиційних мистецтвознавчих методів: історико-культурного, реконструктивно-модельного, історико-атрибутивного, що сприяли розкриттю художньо-образних трансформацій у галузі франко-бельгійського видовищного плакату. Наукова новизна полягає в авторській мистецтвознавчій інтерпретації стилістичної манери творців видовищного плакату флореального спрямування як одного з провідних напрямків розвитку художнього стилю означеної доби. На основі розкриття специфіки стилістично-образних трансформацій виставкових афіш Ж. Шере, А. Тулуз-Лотрека Е. Грассе, А. Мухи, А. Пріва-Лівмон та інших відомих митців окреслюються особливості даного виду художньої продукції. Увага зосереджується на виявленні особливостей презентації рекламованих виставкових подій в якості важливих художньо-культурних акцій того часу. Простежуються засоби художньої візуалізації інформації з врахуванням видової специфіки плаката. Висновки. У загальному культурно-історичному контексті доби плакат став вагомим складником формування національних напрямів художнього стилю доби, зокрема – франко-бельгійського Ар нуво. Виставковий плакат, віддзеркалюючи стилістичні орієнтири часу, сприяв формуванню цілісного художнього бачення як вияву культурно-образотворчих орієнтирів досліджуваного періоду.

Біографії авторів

Ірина Миколаївна Удріс, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат мистецтвознавства, професор

Наталя Сергіївна Удріс-Бородавко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат соціологічних наук, доцент

Посилання

Andreikanich, A. (2013). Plakat: yoho vydy ta zhanry [Poster. Its types and genres]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Naukovi zapysky Rivnenskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu, 19(1), 121-126 [in Ukrainian].

Biriulov, Yu. (2005). Mystetstvo lvivskoi setsesii [Art of Lviv Secession]. Lviv: Tsentr Yevropy [in Ukrainian].

Heller, S., & Kvast, S. (2019). Hrafichni styli: vid viktoriantsiv do khipsteriv [Graphic styles: from Victorians to hipsters] (O. Zhuravlova, & D. Pinchuk, Trans.). Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian].

Kalitina, N. (1990). Frantcuzskoe izobrazitelnoe iskusstvo kontca XVІІІ–XX vekov [French fine art of the late 18th – 20th centuries]. Leningrad: Izdatelstvo Leningradskogo universiteta [in Russian].

Konovalova, O., & Lavrynenko, Yu. (2018). Symvolika florealnykh motyviv u mystetstvi doby modernu [Symbolism of floral motifs in Art Nouveau]. Molodyi vchenyi, 3(55), 27-30 [in Ukrainian].

Kravchuk, Yu. (2019). Osoblyvosti dyzainu yevropeiskoho turystychnoho plakata u formuvanni pryvablyvosti imidzhu rehionu (pochatok XX st.) [Design features of the European travel poster in the development of the attractive image of the region (in the early 20th century)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, 212-218. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172706 [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2006). Ukrainska hrafika pershoi tretyny XX stolittia [Ukrainian graphics of the first third of the 20th century]. Kyiv: Hrani-T [in Ukrainian].

Monasherova, I. (2018). Estetika simvolizma v plakatnom tvorchestve Zhorzha de Fera [The aesthetics of symbolism in the poster art of Georges de Feure]. Mezhdunarodnyi zhurnal gumanitarnykh i estestvennykh nauk, 6, 1, 19-25 [in Russian].

Mukha, S. (Ed.). (2005). Alfons Mucha (T. Zolotov, Trans.). Moscow: Magma [in Russian].

Sarabyanov, D. (1989). Stil modern. Istoki. Istoriia. Problemy [Art Nouveau style. Origins. Story. Problems]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Yaremchuk, O. (2013). Shryftovyi plakat v systemi polihrafichnoho dyzainu [Font poster in the system of polygraphic design]. Ukrainska Akademiia mystetstva, 20, 114-122 [in Ukrainian].

Zaeva-Burdonskaya, E. (2017). Parizhskaia shkola dizaina na etape stilisticheskogo stanovleniia [Paris School of Design at the stage of stylistic development]. In Decorative Art and environment. Gerald of the MGHPA (№ 2, Pt. 2, pp. 33-54). Moscow: MGHPA [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Удріс, І. М., & Удріс-Бородавко, Н. С. (2019). ДИЗАЙН ФРАНКО-БЕЛЬГІЙСЬКОГО ВИСТАВКОВОГО ПЛАКАТУ 1890-Х РОКІВ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ СТИЛЮ АР НУВО. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 198–208. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188699

Номер

Розділ

ДИЗАЙН