САКРАЛЬНИЙ ОБРАЗ КОСІВСЬКОЇ МАЛЬОВАНОЇ КЕРАМІКИ

Автор(и)

  • Марія Миколаївна Гринюк Косівський інститут прикладного-декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8804-0135
  • Микола Орестович Чорний Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-2002-6502

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188701

Ключові слова:

мальована кераміка, косівські майстри, сакральна тематика, кахлі, іконопис, сюжетні композиції, етномистецтво Гуцульщини

Анотація

Мета дослідження – з’ясувати серед орнаментально-сюжетної палітри розписів у косівській мальованій кераміці сакральний образний зміст тематичних сюжетних композицій; відобразити етапи розвитку цього жанру в декоруванні косівської мальованої кераміки. У методології дослідження використано метод порівняного аналізу форм, способів декорування та призначення виробів XIX–XXI ст. Наукова новизна. Уперше локалізовано сюжетну палітру розписів у косівській мальованій кераміці в контексті сакральної тематики, оскільки означена тема ще не розглядалася в мистецтвознавстві як окреме питання. Акцентовано увагу на особливостях художнього розпису керамічних виробів залежно від призначення і застосування їх в літургії православних чи католицьких храмів та у вжитку хатніх інтер’єрів. Висновки. Виявлено, що сакральна тематика в мальованій кераміці міста Косів (Івано-Франківська область) мала значне поширення і стала затребуваною в середині XIX – на початку XXІ ст. Особливого образного змісту вироби релігійного характеру набули сьогодні. У більшості випадків вони призначені для облаштування житлових інтер’єрів або ж є подарунковими речами, сувенірами. Серед асортименту виробів релігійного призначення найбільш вираженим та вживаним у церковній літургії, домашньому вжитку й обрядовості був свічник (найбільшу популярність мав свічник-трійця) та «кропільнички», які слугували для інтер’єру храмів римо-католицького віросповідання. Інші сакральні вироби (ікони, миски із зображенням святих) виготовлялися для хатнього інтер’єру, вони були неканонічними. Гуцульська мальована кераміка в творах сучасних місцевих керамістів набула нового образного забарвлення.

Біографії авторів

Марія Миколаївна Гринюк, Косівський інститут прикладного-декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Микола Орестович Чорний, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Аспірант, майстер художньої кераміки

Посилання

Arsenych, P.I., Bazak, M.I., Boltarovych, Z.Ye., Hlushko, M.S., Hontar, I.O. … Yaremko, V.I. (1987). Hutsulshchyna: Istoryko-etnohrafichne doslidzhennia [Hutsulshchyna: Historical and Ethnographic Study]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Goberman, D.N. (1980). Iskusstvo gutculov [Hutsuls art]. Moscow: Sovetskii khudozhnik [in Russian].

Hryniuk, M.M. (2013). Obraznyi svit Valentyny Dzhuraniuk [Valentyna Dzhuranyuk’s visual world]. Chernivtsi: Druk- Art [in Ukrainian].

Hryniuk, M.M. (2014, May 20). Kosivska malovana keramika v realiiakh sohodennia [Kosiv painted ceramics in the realities of today]. Kafedra dyzainu Kosivskoho instytutu prykladnoho ta dekoratyvnoho mystetstva Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv. Retrieved from https://artkipdm.kosiv.org.ua/2014/05/20/989/ [in Ukrainian].

Ivashkiv, H. (2012). Keramika v rytuali bozhestvennoi liturhii [Ceramics in the Divine Liturgy Ritual]. Narodoznavchi zoshyty, 3, 497-516 [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. (2012). Do istorii tserkovno-obriadovoi keramiky v Ukraini (XI – pochatku XXI st.) [On the history of church-ceremonial ceramics in Ukraine (11th – early 21st centuries)]. Narodoznavchi zoshyty, 3, 469-496 [in Ukrainian].

Lashchuk, Yu.P. (1956). Hutsulska keramika [Hutsuls ceramics]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo literatury z budivnytstva i arkhitektury URSR [in Ukrainian].

Patsai, T. (2018). Etnohrafichni ekspedytsii tovarystva pryiateliv Hutsulshchyny [Ethnographic expeditions of the Society of Friends of Hutsulschyna]. Narodoznavchi zoshyty, 1, 112-124 [in Ukrainian].

Skachenko O.O., & Hryniuk, M.M. (2016). Kosivska malovana keramika yak fenomen ukrainskoi kultury [Kosiv painted ceramics as a phenomenon of Ukrainian culture]. Kyiv: KNUKiM Publishing [in Ukrainian].

Slobodian, O.O. (Comp.). (1982). Pavlyna Tsvilyk: Albom. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Slobodian, O.O. (2017). Keramichne vyrobnytstvo v arkheolohichnykh pamiatkakh Prykarpattia [Ceramic production at the archaeological sites of Prykarpattia]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 33, 5-13 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Гринюк, М. М., & Чорний, М. О. (2019). САКРАЛЬНИЙ ОБРАЗ КОСІВСЬКОЇ МАЛЬОВАНОЇ КЕРАМІКИ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 209–215. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188701

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ ТА ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО