ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ПРОЦЕСІЙНІ ХРЕСТИ XVII–XХI СТОЛІТТЯ: ТИПОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188702Ключові слова:
процесійні хрести, типологія, церковна атрибутикаАнотація
Мета статті – проаналізувати типологію предметів церковної атрибутики; класифікувати їх за сукупністю зовнішніх формотворчих ознак для розпізнання; поділити на групи за часовою приналежністю, технологічним аспектом, матеріалом та художньою виразністю. Комплексне дослідження типології процесійних хрестів як специфічного художнього явища є актуальним і необхідним. Методологія дослідження полягає у застосуванні методів аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення. Зокрема, компаративний метод аналізу застосовано для порівняння та співставлення речей церковного вжитку, а методика типологічного аналізу була необхідною для подання об’єктивних знань про діахронію, розкриття певної функціональної та композиційної спільності досліджуваних предметів. Наукова новизна дослідження визначається такими пріорітетами: комплексним висвітленням процесійних хрестів як специфічного художнього явища; виокремленням типологічних груп предметів церковної атрибутики (літургійні, запрестольні) процесійних хрестів з позиції системного підходу, що дало змогу виділити поняття архетипу. Висновки. Встановлено, що важливою особливістю типології сакральних пам’яток мистецтва є те, що вона не лише дає змогу охопити наявні типи, а й указує на створення нових параметрів художньої системи. Доведено, що сакральні предмети варто класифікувати за певними критеріями, передусім, за принципом формотворення. Виявлено, що розпізнанню процесійних хрестів сприяє сукупність зовнішніх формотворчих ознак. Сакральні предмети церковного вжитку (процесійні хрести), які мають спільні конструктивно-формотворчі ознаки і декоруючі техніки класифіковано та поділено на групи за часовою ознакою, технікою виконання, декором, іконографічною схемою, матеріалом, стилістикою виконання. З’ясовано вплив матеріалів на естетичне сприйняття й композицію декорування.
Посилання
Bonkovska, S.M. (Comp.). (1996). Khrest v ukrainskomu mystetstvi: kataloh vystavky [Cross in the Ukrainian art: catalogue of exhibition]. Lviv: The Ethnology Institute National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Drahan, M. (1970). Ukrainska dekoratyvna rizba XVI–XVIII stolit [Ukrainian ornamental cut of the 16th–18th centuries]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Dundiak, I.M. (2003). Protsesiini ikony Zakhidnoi Ukrainy XVII–XIX stolit. Pokhodzhennia, ikonohrafichni ta khudozhni osoblyvosti [Processional icons of Western Ukraine of the 17th–19th centuries. Origin, iconographic and artistic features]. (PhD Dissertation). Lviv National Academy of Arts, Lviv [in Ukrainian].
Dundiak, I.M. (2005). Mystetski osoblyvosti zakhidnoukrainskykh tserkovnykh protsesii XVII–XVIII stolit [Artistic features of Western Ukrainian ecclesiastical processions of the 17th–18th centuries]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu: Mystetstvoznavstvo, 8, 28-35 [in Ukrainian].
Filonenko, M. (1996). Khrest [Cross]. In A. Kolodnyi, & B. Lobovyk (Eds.), Relihiieznavchyi slovnyk [The Religious Dictionary]. Kyiv: Chetverta khvylia [in Ukrainian].
Kuzenko, P. (2007). Evoliutsiia znaku khresta v protsesi kulturotvorennia [The evolution of the sign of the cross in the process of cultural creation]. Artistic culture. Topical issues, 4, 609-617 [in Ukrainian].
Lukan, V. (2004). Protsesiini khresty ta paterytsi na Hutsulshchyni XVII–XX stolit [Processional crosses and crutches in the Hutsul region of the 17th –20th centuries]. Visnyk Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu: Mystetstvoznavstvo, 6, 184-192 [in Ukrainian].
Odrekhivskyi, R. (1998). Rizbiarstvo Lemkivshchyny: vid davnyny do sohodennia [Carving of Lemkivshchyna: from ancient times to the present]. Lviv: Spolom [in Ukrainian].
Pryimych, M. (2001). Dekoratyvne rizblennia u sakralnomu mystetstvi Zakarpattia XVIII–XIX stolit (Istoriia. Typolohiia. Khudozhno-stylovi osoblyvosti) [Decorative carving in the sacral art of Zakarpattia region of the 18th –19th centuries (History. Typology. Artistic and stylistic features)]. (PhD Dissertation). Lviv National Academy of Arts, Lviv [in Ukrainian].
Pryimych, M. (2007). Pered lytsem tvoim. Zakarpatskyi ikonostas [In front of your face. Iconostasis of Zakarpattia]. Uzhhorod: Karpaty-Hrazhda [in Ukrainian].
Radchenko, A. (2006). Typolohiia dekoratyvnykh detalei miskoi arkhitektury Hutsulshchyny i Pokuttia kintsia XIX – pershoi tretyny XX stolittia [Typology of decorative details of urban architecture of the Hutsul and Pokuttia regions of the late nineteenth –the first third of the twentieth century]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu: Mystetstvoznavstvo, X–XI, 32-36 [in Ukrainian].
Radchenko, A. (2009). Derevianyi ta metalevyi dekor u miskii arkhitekturi Hutsulshchyny i Pokuttia naprykintsi ХІХ – u pershii tretyni ХХ stolittia (henezys, typolohiia, stylistyka) [Wooden and metal decor in the urban architecture of the Hutsul and Pokuttia regions at the end of the 19th – in the first part of 20th century (genesis, typology, stylistics)]. (PhD Dissertation). The Ethnology Institute National Academy of Sciences of Ukraine, Lviv [in Ukrainian].
Stankevych, M. (2002). Ukrainske khudozhnie derevo XVI–XX stolit [Ukrainian Art Tree of the 16th–20th Centuries]. Lviv [in Ukrainian].
Stankevych, M. (2003). Problemy teorii doslidzhennia plastychnykh mystetstv [Issues of the theory of the study of plastic arts]. Art Studies’02: Problems, Publications, Panorama of Events (pp. 14-15). Lviv: SKIM [in Ukrainian].
Svientsitska, V. (1939). Ukrainski rizbleni ruchni khresty XVII–XX vikiv [Ukrainian hand carved crosses of the 17th– 20th centuries]. Lviv [in Ukrainian].
Zolotarchuk, N. (2012). Ikonohrafiia protsesiinykh khrestiv i pateryts XVII–XIX stolit [Iconography of processional crosses and crutches of the 17th–19th centuries]. In Art Studies’12: Problems, Publications, Panorama of Events (pp. 215-224). Lviv: SKIM [in Ukrainian].
Zolotarchuk, N. (2015). Protsesiini khresty ta paterytsi Zakhidnoi Ukrainy XVII–XXI stolit (tradytsii, novatorstvo, khudozhni osoblyvosti) [The processional crosses and crutches of Western Ukraine of the 17th–21st centuries (traditions, innovations, artistic features)]. (PhD Dissertation). Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Zolotarchuk, N. (2018). Protsesiini khresty ta paterytsi Zakhidnoi Ukrainy XVII–XIX stolittia: typolohiia, ikonohrafiia [The processional crosses and verges of Western Ukraine of the 17th–19th century: typology, iconography]. Science Review, 3(10), 7, 63-68 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Н. І. Золотарчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.